Byte positionsljus Focus Mk2
- Crusty
- Nybörjare
- Namn: Niklas Carlsson
- Kör: Focus RS
Byte positionsljus Focus Mk2
Har nu försökt ett bra tag att byta det där j...a positionsljuset på min RS Mk2. I instruktionsboken står det inte så utförligt hur man ska göra för att dels få loss lampinsatsen och sedan lamphållaren till positionsljuset.
Hittade ett klipp på youtube som visade lite bättre hur man gör för att få loss allting, men får fortfarande inte loss själva lampan.
Läste att man ska vrida lamphållaren 180 grader, men på min så rör den knappt på sig. Nu har jag dessutom tagit i så mycket så en bit plast har lossnat.
Någon som gjort detta tidigare som har nåt bra tips eller utförlig förklaring på hur man ska göra?
Och är det nån som vet om det går att köpa en ny lamphållare hos ford?
Blir snart galen på detta, ska man verkligen behöva lämna in bilen för att byta en lampa?:banghead:
Hittade ett klipp på youtube som visade lite bättre hur man gör för att få loss allting, men får fortfarande inte loss själva lampan.
Läste att man ska vrida lamphållaren 180 grader, men på min så rör den knappt på sig. Nu har jag dessutom tagit i så mycket så en bit plast har lossnat.
Någon som gjort detta tidigare som har nåt bra tips eller utförlig förklaring på hur man ska göra?
Och är det nån som vet om det går att köpa en ny lamphållare hos ford?
Blir snart galen på detta, ska man verkligen behöva lämna in bilen för att byta en lampa?:banghead:
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Om det är samma som på vanliga Focus Mk2 så tyckte jag det var lätt...?
Lampinsatsen sitter väl med bara en skruv på en flärp och sedan lyfter man lätt ur hela insatsen, vänder på den och lossar kablaget...?
Lampinsatsen sitter väl med bara en skruv på en flärp och sedan lyfter man lätt ur hela insatsen, vänder på den och lossar kablaget...?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
- Crusty
- Nybörjare
- Namn: Niklas Carlsson
- Kör: Focus RS
Själva strålkastarhuset har jag fått loss. Satt två flärpar man skulle trycka ner så lossade den enkelt. Men själv lamphållaren till positionsljuset får jag inte loss. Guiden på youtube visade att man skulle vrida den och kollar man på bilden du länkade ser det ut som en vridrörelse på pilen. Har provat att bara dra i den, men det händer ingenting.
Ska få tag i lite bättre verktyg så ska jag kolla om jag kan få loss det till helgen.
Hoppas det går att köpa bara lamphållaren så man inte behöver byta hela strålkastaren bara för att en plastbit har gått sönder.
Ska få tag i lite bättre verktyg så ska jag kolla om jag kan få loss det till helgen.
Hoppas det går att köpa bara lamphållaren så man inte behöver byta hela strålkastaren bara för att en plastbit har gått sönder.
-
gandalftomte
- Nybörjare
- Namn: Martin Tellgren
- Kör: Ford Focus kombi 2.0 automat 2010
Jag bytte positionsljus i mina icke RS MK 2.5 strålkastare (som ser ut som på bilderna länkade) och jag har helt för mig att jag vred på hållaren för att få loss den, den satt som tusan och det fanns knappt något att komma åt och hålla i och jag var rädd att plasten skulle gå sönder men den höll som tur var.
(Senare bytte jag hela strålkastarna till eftermarknads då xenon-ljuset var skitkasst på original (ny lampa hjälpte inte), och på de nya TYC strålkastarna (med jättebra xenon-ljus) så satt positionsljus-hållaren väldigt mycket lösare)
(Senare bytte jag hela strålkastarna till eftermarknads då xenon-ljuset var skitkasst på original (ny lampa hjälpte inte), och på de nya TYC strålkastarna (med jättebra xenon-ljus) så satt positionsljus-hållaren väldigt mycket lösare)
- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
Nemesis, den sitter helt annorlunda på din då trådskapare har en faceliftad Focus.
Crusty, det stämmer att den ska vridas. Men det är inte riktigt bra att vrida längst ut på plasten då den är jättetunn och lätt att knäcka. Det bästa är att ha en lång "spetstång" typ och greppa så långt in som möjligt. Jag jobbar på Fordverkstad och vet inte hur många gånger jag svurit åt att de sitter som fan! Och tyvärr så kan du inte byta bara lamphållaren då den sitter ihop med kablaget inne i strålkastaren
Crusty, det stämmer att den ska vridas. Men det är inte riktigt bra att vrida längst ut på plasten då den är jättetunn och lätt att knäcka. Det bästa är att ha en lång "spetstång" typ och greppa så långt in som möjligt. Jag jobbar på Fordverkstad och vet inte hur många gånger jag svurit åt att de sitter som fan! Och tyvärr så kan du inte byta bara lamphållaren då den sitter ihop med kablaget inne i strålkastaren