Byte Focus till Kuga?
-
Gralq
- Nybörjare
- Namn: David Ek
- Kör: Ford Focus 2016
Byte Focus till Kuga?
Hej!
Jag har kört Focus de senaste 7 åren och hämtade ut en ny nu i januari.
Men, jag känner mig inte helt nöjd. Den är ju självklart bättre än den 2010 jag hade tidigare men pga motorval osv så är man rätt begränsad.
Och efter att ha kört en del så tycker jag att de nya stolarna är mycket oskönare! (smått irriterande).
Så nu går jag i lite bilbytartankar och sneglar på Kuga.
Kuga tittar jag på primärt för fyrhjulsdrift och rätt trevlig dragkapacitet (180hk diesel).
Men hur är då Kugan? Samma säten som Focus? Ljudnivå? Lastutrymme? Annat?
Jag har kört Focus de senaste 7 åren och hämtade ut en ny nu i januari.
Men, jag känner mig inte helt nöjd. Den är ju självklart bättre än den 2010 jag hade tidigare men pga motorval osv så är man rätt begränsad.
Och efter att ha kört en del så tycker jag att de nya stolarna är mycket oskönare! (smått irriterande).
Så nu går jag i lite bilbytartankar och sneglar på Kuga.
Kuga tittar jag på primärt för fyrhjulsdrift och rätt trevlig dragkapacitet (180hk diesel).
Men hur är då Kugan? Samma säten som Focus? Ljudnivå? Lastutrymme? Annat?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Pratar vi ny Kuga?
Jag har både Focus och Kuga, Kugan köpte vi 2011 och Focus 2017 nu i våras. Kugan är en 140 hk diesel, Focusen 1.5 EcoBoost 150.
Vi har varit väldigt nöjda med Kugan, det är en underbar dragbil med rätt bra komfort. Jag upplever att den har lite mer ljud i kupén (men det beror nog lika mycket på olika däck som själva bilen). Det är inte alls samma stolar i mina bilar (Focusen är en Titanium X med skinn).
Lastutrymmet är mindre i Kuga, framförallt kortare. Nyare Kuga har ju lite kompaktare baksäte och sänkt lastgolv så där är volymen kanske inte så mycket mindre än Focus men det är ju kortare bagagerum.
Provkör Kuga och bilda dig en egen uppfattning men jag tycker att det är en bra bil. Jag har dragit lite med nyare Kuga också (bör ha varit en 180 hk), med MPS, det funkade ännu bättre än vår manuella. Att sitta högt och ha fyrhjulsdrift är något som man snabbt lär sig uppskatta häruppe i norr.
Mitt tips är kanske att se till att försöka välja en någorlunda välutrustad bil med dieselvärmare och parkeringssensorer runtom. Carstedts har ju kört massor av kampanjer där grundutrustningen varit lite skral.
Gustaf
Jag har både Focus och Kuga, Kugan köpte vi 2011 och Focus 2017 nu i våras. Kugan är en 140 hk diesel, Focusen 1.5 EcoBoost 150.
Vi har varit väldigt nöjda med Kugan, det är en underbar dragbil med rätt bra komfort. Jag upplever att den har lite mer ljud i kupén (men det beror nog lika mycket på olika däck som själva bilen). Det är inte alls samma stolar i mina bilar (Focusen är en Titanium X med skinn).
Lastutrymmet är mindre i Kuga, framförallt kortare. Nyare Kuga har ju lite kompaktare baksäte och sänkt lastgolv så där är volymen kanske inte så mycket mindre än Focus men det är ju kortare bagagerum.
Provkör Kuga och bilda dig en egen uppfattning men jag tycker att det är en bra bil. Jag har dragit lite med nyare Kuga också (bör ha varit en 180 hk), med MPS, det funkade ännu bättre än vår manuella. Att sitta högt och ha fyrhjulsdrift är något som man snabbt lär sig uppskatta häruppe i norr.
Mitt tips är kanske att se till att försöka välja en någorlunda välutrustad bil med dieselvärmare och parkeringssensorer runtom. Carstedts har ju kört massor av kampanjer där grundutrustningen varit lite skral.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
Gralq
- Nybörjare
- Namn: David Ek
- Kör: Ford Focus 2016
Japp, vi pratar ny Kuga. Kör leasing på Focusen och kan byta modell utan ekonomisk smäll fram mot vårvintern/försommaren.
Tack för riktigt bra input!
Båda focusarna som har funnits här hemma har varit Titanium X med rätt mycket lullull, så det blir något liknande för en ev. Kuga.
Hur handikappande tycker du att det är med lastutrymmet? Vi har verkligen blivit bortskämda och vana vid lastutrymmet i Focusen.
När det kommer till ljudnivån så hoppas jag att de har förbättrat det sedan den modell ni
har, men man kan aldrig vara säker. =)
Vi får pallra iväg oss och prata med någon lämplig försäljare igen kanske. Tänkte dock att det kunde vara vettigt att få intryck från flera som har gått i samma tankar eller som du som har båda modellerna.
Tack för riktigt bra input!
Båda focusarna som har funnits här hemma har varit Titanium X med rätt mycket lullull, så det blir något liknande för en ev. Kuga.
Hur handikappande tycker du att det är med lastutrymmet? Vi har verkligen blivit bortskämda och vana vid lastutrymmet i Focusen.
När det kommer till ljudnivån så hoppas jag att de har förbättrat det sedan den modell ni
har, men man kan aldrig vara säker. =)
Vi får pallra iväg oss och prata med någon lämplig försäljare igen kanske. Tänkte dock att det kunde vara vettigt att få intryck från flera som har gått i samma tankar eller som du som har båda modellerna.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag tycker inte att bagageutrymmet är ett direkt problem men man vänjer sig ju fort vid utrymme. Det är lite skillnad på långt och "grunt" eller "kort" och djupt, man rymmer saker på olika sätt.
Om jag skulle välja att ha en av bilarna som bruksbil så vinner Kuga lätt den matchen.
Gustaf
Om jag skulle välja att ha en av bilarna som bruksbil så vinner Kuga lätt den matchen.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Går i samma tankar dock till beg Kuga. Så detta låter ju bra.
Skall bara skaffa BE kort också
Skall bara skaffa BE kort också
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
granada
- Veteran
- Namn: Benni Karlsson
- Kör: Ford Kuga 2020 , Ford Focus 2009 , FORD Mustang 2006 V 6
- Medlemsnummer: 168
Kuga VS Focus. Har en Kuga 2012 Titanium och är helnöjd med den.Men som hundägare så blir det Focusen som får bli hundbil . Och det är ett större bagage i Focusen. Hundburar eller hundgrind är mycket bättre avpassade i Focusen.Kugan får förses med takbox om hela familjen skall med på typ semester.Och Kugan känns på någotvis bättre byggd .
Lycka till.
Lycka till.