ST mk2 koppling har gett upp
-
mangelol
- Erfaren
- Namn: Magnus Berg
- Kör: Ford Focus ST mk2
ST mk2 koppling har gett upp
Så efter ca ett år av runt 300hk så gav min koppling upp, slirar som fan på 6an och lite grann på växel 5,4,3.
Och med nya programvaran från collins från UK som kommer i brevlådan så lär det inte bli bättre.. ska ge 320hk och 480-540Nm.
RS koppling eller Sachsen från Autotech? Vet att det finns några på forumet som kör med sachsen, så jag undrar vad kostade det er att byta på verkstad?
Farsan har ju bytt koppling förut själv men aldrig framhjulsdrivet så funderar på o lämna till verkstad om det inte är alldeles för dyrt
Och med nya programvaran från collins från UK som kommer i brevlådan så lär det inte bli bättre.. ska ge 320hk och 480-540Nm.
RS koppling eller Sachsen från Autotech? Vet att det finns några på forumet som kör med sachsen, så jag undrar vad kostade det er att byta på verkstad?
Farsan har ju bytt koppling förut själv men aldrig framhjulsdrivet så funderar på o lämna till verkstad om det inte är alldeles för dyrt
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Det är väldigt vanligt att den slirar även på steg 1. Så fort vridet ökar så orkar den inte.mangelol skrev:Så efter ca ett år av runt 300hk så gav min koppling upp, slirar som fan på 6an och lite grann på växel 5,4,3.
Jag körde Sachs. Sjukt nöjd. Byter du till rs kopplingen så måste du byta svänghjul också.
Glöm inte byta slavcylinder/urtrampningslager (samma enhet). Kostar ca 1300 på Ford.
Bytet lämnade jag på verkstad. Det är för mycket mek ^^
Minns inte vad det kosta då det var en kompis firma så fick special pris.
Dock är det extremt viktigt att när man lossar förarsidans motorfäste (centrum bult som håller växellådan till fästet + 4 st muttrar som håller fästet i bilen). När man återmonterar detta så ska cebtrumbulten monteras först (de 4 muttrarna kan monteras men inte spännas). När allting sitter på plats så spänner man muttrarna. Detta är väldigt viktigt för det finns risk för att om man gör tvärtom så drar man sönder Gängorna i växellådsfästet då fästet är i aluminium. Hände på min... Fästet lossnade i 100 km/h...
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
mangelol
- Erfaren
- Namn: Magnus Berg
- Kör: Ford Focus ST mk2
Fick en offert från en firma... 7400kr:banghead: måste väl gå o få billigare? Ingen här på forumet som är volvo eller ford mekaniker? 
Å sen va jag ute precis o gav bilen spö på 6an och kopplingen håller som den ska??? Senast jag va ute så slira den +1000 varv. Det är till och med ca 5 grader kallare nu.. kan ju inte va hjulspinn då den inte slira alls lika mycket förut på 5an o 4an.
Tog dessutom o beställde hem RS kopplingen igår... Anledningen att jag valde den är väl för att ifall mitt svänghjul mår dåligt efter 17000mil så vore det dumt o behöva montera ner allt 2 gånger.
Å sen va jag ute precis o gav bilen spö på 6an och kopplingen håller som den ska??? Senast jag va ute så slira den +1000 varv. Det är till och med ca 5 grader kallare nu.. kan ju inte va hjulspinn då den inte slira alls lika mycket förut på 5an o 4an.
Tog dessutom o beställde hem RS kopplingen igår... Anledningen att jag valde den är väl för att ifall mitt svänghjul mår dåligt efter 17000mil så vore det dumt o behöva montera ner allt 2 gånger.
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Du får ut högre vridmoment i dom andra växlarna då sjätte spettet är en överväxel. 3an är den vanligaste den brukar slira i om du typ segdrar, lågt varvtal i trean så märks det direkt. (iaf på min).mangelol skrev:Fick en offert från en firma... 7400kr:banghead: måste väl gå o få billigare? Ingen här på forumet som är volvo eller ford mekaniker?
Inte fel att inspektera svänghjulet samtidigt. Tänk på att du måste byta skruvarna till svänghjulet och dom ska sättas med loctite.
RS kopplingen är mer lättkörd än Sachs, som är rätt hård jämfört med original då. Det är lagom underhållade att köra i köer med Sachsen haha
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"