Elfel - panellampor tänds, mätare till noll och det piper
-
Focus-2003
- Nybörjare
- Namn: Claes T
- Kör: Ford Focus 2003
Elfel - panellampor tänds, mätare till noll och det piper
Har en Ford Focus (2003, kombi, gått 30 000 mil+) där jag vid två tillfällen (40 mil emellan) fått följande fel (flera gånger vid varje tillfälle):
1) en eller flera lampor på instrumentpanelen tänds upp, mätare går ned till noll (hastighet, varv, bensin, temp) och det piper en gång. Det tycks vara helt slumpmässigt vilka lampor som blinkar.
2) Det hela är över på 1-5 sekunder. Sedan återkommer det efter en liten stund. Har hänt nära hemmet, så att jag kunnat åka hem.
3) Motorn har inte påverkats vid dessa tillfällen. Det har gått att köra precis som vanligt.
4) Vid första tillfället gjorde jag rent batteripolerna och köpte nytt batteri (det var ändå på upphällningen).
5) Kollade med min verkstad och de fann inga felkoder och noterade att generatorn laddar som den skall.
Alltså: inte batteriet, inte generatorn.
Någon som vet vad felet kan vara?
1) en eller flera lampor på instrumentpanelen tänds upp, mätare går ned till noll (hastighet, varv, bensin, temp) och det piper en gång. Det tycks vara helt slumpmässigt vilka lampor som blinkar.
2) Det hela är över på 1-5 sekunder. Sedan återkommer det efter en liten stund. Har hänt nära hemmet, så att jag kunnat åka hem.
3) Motorn har inte påverkats vid dessa tillfällen. Det har gått att köra precis som vanligt.
4) Vid första tillfället gjorde jag rent batteripolerna och köpte nytt batteri (det var ändå på upphällningen).
5) Kollade med min verkstad och de fann inga felkoder och noterade att generatorn laddar som den skall.
Alltså: inte batteriet, inte generatorn.
Någon som vet vad felet kan vara?
-
Focus-2003
- Nybörjare
- Namn: Claes T
- Kör: Ford Focus 2003
Fantastiskt. Tack! Du är övertygad om att det är detta som är felet?getsome skrev:Fel på lödningar i kombiinstrumentet. Plocka ur , ge till någon som kan elektronik och har mikroskop och be denne löda om det som är kasst. Du kan nog inte ta ett instrument från skroten för den del av immobilisern sitter just i instrumentet på dessa bilar
Som lekman tror man ju att elektronik är etta eller nolla - antingen fungerar det eller så fungerar det inte. Känns så mysko att det uppstår 40 mil mellan gångerna. Jag tror dock att det vid båda tillfällena uppstått efter en fuktig natt med mycket regn och fuktig luft. Konstigt nog så har det vid båda tillfällena uppkommit efter 2-3 km körning.
Efter det att jag skrev TS-inlägget så ringde jag ett bilelektriskt företag. De gissade tändlåsproblem alternativt kombiinstrumentet, men rådde mig att avvakta tills jag noterat om något annat än instrumentet påverkades (fläkt, radio osv), så att problemet kunde ringas in lite mer.
Bilelektrikern gissade att det kunde bli problem med just immobiliser vid byte av kombiinstrument, men visste inte hur det förhöll sig med Ford från 2003.
Frågorna är: 1) går det inte att köpa ett begagnat kombiinsttrument och programmera det för min bil? 2) tips på "någon som kan elektronik och har mikroskop" i Göteborgsområdet?
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Du kan köpa ett begagnat men då får du koda in nycklar och du MÅSTE ha 2 st om du vill radera de gamla som ligger lagrade. Du kan även få felkoder för att mätarställningen inte stämmer (men detta är jag inte 100 på). Hör med Mechanum om dom kan koda nycklar för dom brukar vara billigare än Hedbergs / Bilia.
Hade du bott i skåne hade jag kunnat hjälpa dig med rubbet
Hade du bott i skåne hade jag kunnat hjälpa dig med rubbet
-
Pinglan
- Nybörjare
- Namn: Ingela Johannesson
- Kör: Ford focus
Re: Elfel - panellampor tänds, mätare till noll och det piper
jag har samma elektronikfel på min ford focus 2008. Bor i Skåne...
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Elfel - panellampor tänds, mätare till noll och det piper
tror också på panelen,, dels för symtomet,, dels så är detta MYCKET vanligt fel på just dessa bilar