Felkoder Focus RS 2016.

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
puma180
Erfaren
Namn: Lars Henrikson
Kör: Puma 1,7 1999

Felkoder Focus RS 2016.

Inlägg av puma180 »

Motor lampan lyser och ger felkod P0420. Någon som vet vad det är?

Skickat från min POT-LX1 via Tapatalk

fonzeka
Veteran
Namn: Anders W
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

Inlägg av fonzeka »

Katalysatorn fungerar inte som den ska.
Vilket kan bero på att den är kass eller eventuellt att lambdasensorn är dålig, fast det brukar nog ge andra koder.
Antar att bilen är original?

Användarvisningsbild
VolFo
Veteran
Namn: Dennis
Kör: Raptor gen 2 2019, Focus RS 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R

Inlägg av VolFo »

Stor sannolikhet katalysatorn som är kass.

Bifogar en bild på en katalysator jag bytte för några veckor sedan på en RS med samma felkod.
Bilagor
IMG_2509.JPG
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.

Användarvisningsbild
puma180
Erfaren

Inlägg av puma180 »

Tack för svaret. Den har gått 9500 mil och är optimerad med Bluefin, lampan har tänts 2 ggr på ca. 1,5 år, när jag släcker den med Bluefin en håller den sig släckt. Jag har dessutom fått byta hela motorn på garantin och nu har växellådan också rasat vilket jag också får på garantin. Topplockspackningen byttes för ca. 2 år sen, men dom verkar ha satt dit en likadan, därav totalraset. (Ford i Dalarna) Kan inte ens pumpa ett cykeldäck... Nu anlitar jag Ford i Uppsala, det är som dag och natt!
Nåväl, idag besiktade jag min Puma - 99, och fick i vanlig ordning högt lambdavärde vilket jag har fått varje gång i ca. 13 år. Jag bytte kammar, luftfilter samt Ferrita avg.system med racekat. och Bluefin trim ungefär då. Kan det påverka lambdavärdet, jag har haft bilen sen 2005 och det har inte varit några större problem. Någon som har tips om hur man får ner l-värdet?
Beträffande Focus RSen så är jag minst sagt TRÖTT!!!
Jag förstår varför det finns hur många som helst på Blocket, från 2016 och framåt.
Sen har jag också en Focus 1,8 flexifuel 2006, som går skitdåligt när den överhuvudtaget går efter att jag tankade etanol, trots att det är en etanolbil.
Men min fråga gäller ju l-värdet på Puman, så jag är tacksam för råd och tips.
Gott Nytt År på er alla Ford ägare.
Tanka aldrig etanol!!!

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Högt lambdavärde är ju mager blandning, oftast avgasläckage (eftersom besiktningsorganens utsugsfläktar gör att man drar in friskluft i systemet så det mäts som högt lambda). Så kolla det först.

Bluefin orsakade att min Focus behövde en ny motor, jag är inte så värst imponerad över deras kunskaper när det gäller mappning - eller kundsupport.

Många problem med E85 beror på att mackarna har för låg omsättning av E85, så det är massa vatten i soppan man tankar.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
puma180
Erfaren

Inlägg av puma180 »

Tack för svaret. Jag har oftast lyckats fiffla till det med K-sprit och dylikt, men dom senaste gångerna har det inte funkat. Jag fick bara 7(!) dagar på mig att åtgärda felet, sen blir det körförbud.
Angående etanol så har jag läst mycket om folk som har fått problem när dom har tankat etanol i Focus flexifuel, det är det sämsta man kan göra, men frågar man på Ford så är motorn slut. "Den är ju gjord för etanol".

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Knepigt det där med etanolbilar. En del kör ju helt problemfritt, och andra har bara problem. Undra om det inte har med bränslekvaliteten att göra iaf. Det är nog inte heller så nyttigt att hålla på att växla ofta mellan olika bränslen.. Detta är ju bara spekulationer från min sida, det ligger ingen fakta bakom.

fonzeka
Veteran

Inlägg av fonzeka »

Hur högt lambdavärde var det?
Skriv de andra avgasvärden du fick också så blir det lättare att hjälpa.
Men det första och enklaste är nog att kolla efter avgasläckage.

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

puma180: Du säger att du har lyckats med K-sprit, men är skeptisk till E85. K-sprit innehåller ca 50% etanol och ca 50% isopropanol, som också är en alkohol. Kemiskt sett mycket lik etanol. Men den är inte drickbar! Det är däremot etanol. Men för att K-sprit skall få säljas fritt måste det vara "kräkmedel" i det.
Isopropanol kan ha några olika handelsnamn, t.ex Teknisk sprit, Tvättsprit. Det går att köpa 100% på t.ex Kjell & Co. 1 liter ca 140 kr.
Så K-sprit eller E85 är bara en kostnadsfråga.

Användarvisningsbild
puma180
Erfaren

Inlägg av puma180 »

fonzeka skrev:Hur högt lambdavärde var det?
Skriv de andra avgasvärden du fick också så blir det lättare att hjälpa.
Men det första och enklaste är nog att kolla efter avgasläckage.
Hej. Lambdavärdet var 1,20 (0,95-1,09)
HC 9 (200)
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 varv 0,0 (0,3)
Så det var ju inte extremt mycket. Inget avg. läckage, kan det vara lambdasonden eller lmm:en? Eller kanske kammarna, dom är ganska vassa, jag har ju fått anmärkning på l-värdet varje gång sen jag bytte dom. Tacksam för svar och Gott nytt år.
Puma Lars.

fonzeka
Veteran

Inlägg av fonzeka »

Den borde gå ganska kasst om lambdan verkligen ligger på 1,2
Har du legat under bilen med motorn igång och känt noga vid alla skarvar och liknande så det inte puffar lite nånstans?
Behövs inte mycket till läckage för att värdet ska dra iväg.
Du kan prova att blockera utblåset lite försiktigt för att lättare hitta läckor.

Användarvisningsbild
puma180
Erfaren

Inlägg av puma180 »

fonzeka skrev:Den borde gå ganska kasst om lambdan verkligen ligger på 1,2
Har du legat under bilen med motorn igång och känt noga vid alla skarvar och liknande så det inte puffar lite nånstans?
Behövs inte mycket till läckage för att värdet ska dra iväg.
Du kan prova att blockera utblåset lite försiktigt för att lättare hitta läckor.
Nejdå, den går som ett skott, jag har inte kollat avg.systemet noga, men det låter inte som nån läcka, men det kan vara som du säger, jag ska kolla ordentligt, men det är ett specialbyggt rostfritt Ferrita med livstidsgaranti, men jag ska kolla ordentligt. Tack för svaret.
Lars.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vassa kammar med mycket överlapp ger snarare högt HC-värde, men det ser bra ut.

Eftersom CO är så lågt verkar det som den är snålt mappad på tomgång, då behövs väldigt lite avgasläckage för att det uppmätta värdet ska dra iväg mer. Har den OBDII så du kan kolla vilket lambdavärde lambdasonderna mäter?

Gustaf

Användarvisningsbild
puma180
Erfaren

Inlägg av puma180 »

therealpinto skrev:Vassa kammar med mycket överlapp ger snarare högt HC-värde, men det ser bra ut.

Eftersom CO är så lågt verkar det som den är snålt mappad på tomgång, då behövs väldigt lite avgasläckage för att det uppmätta värdet ska dra iväg mer. Har den OBDII så du kan kolla vilket lambdavärde lambdasonderna mäter?

Gustaf
Ja, den har OBD II, kan jag kolla med en vanlig felkodsläsare, den är ju även Bluefin trimmad så med den kanske man kan läsa av det. Tomgången är lite ojämn, pendlar mellan 600 och 800 varv ungefär.
Lars.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Då skulle jag plocka ut data på vad den själv mäter för lambdavärde. Då ser du om det korrelerar med värdena på besiktningen så kan du agera efter det.

Gustaf

Skriv svar