Ac problem
-
pop
- Veteran
- Namn: Peter Ohlsson
- Kör: Volvo v70-99, Ford focus 08
Ac problem
Hej
En verkstad fyllde upp min ac och kontrollerade att inget läckte så detta gjordes förra Torsdagen och nu i Söndags så var gasen nästa helt slut igen
Dom misstänkte att kondensorn var slut,Ska kolla upp detta lite noggrannare i dag för att vara säker.
Men om det är kondensorn som är slut så kanske jag skulle kika på en begagnad tänker jag .
Så då är frågan är det svårt och dyrt att byta i sådan och måste det vara samma fabrikat på den jag köper som sitter på den sen ny?
Detta är en Focus 08 Diesel 109hk
En verkstad fyllde upp min ac och kontrollerade att inget läckte så detta gjordes förra Torsdagen och nu i Söndags så var gasen nästa helt slut igen
Dom misstänkte att kondensorn var slut,Ska kolla upp detta lite noggrannare i dag för att vara säker.
Men om det är kondensorn som är slut så kanske jag skulle kika på en begagnad tänker jag .
Så då är frågan är det svårt och dyrt att byta i sådan och måste det vara samma fabrikat på den jag köper som sitter på den sen ny?
Detta är en Focus 08 Diesel 109hk
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Ac problem
nää köp en ny,, men ett läckage test ska ju kolla upp all läckage,, som kompressor kondensor mm,, man kommer ju iof ej åt förångare,, men dem brukar ju ej läcka iom dem sitter så skyddat, på min mongo bytte jag,, ska byta på en till en kondensator kostade typ 1500 på autodoc
på en scorpio bytte jag kompressor, dem upptäckte läckage med just läckagetest
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Ja för det första så brukar en någorlunda seriös verkstad som pysslar med AC kunnat säga vart det läcker i så fall!
Men av egen rätt omfattande erfarenhet på området, dock numer inte ackrediterad AC mekaniker,, säga att 9 av 10 fall brukar vara just defekt kondensor, som sitter väldigt utsatt framför motorns kylare.
Som är förhållandevis lätt att byta, även som i vissa fall stötfångaren först måste demonteras.
Rekommenderar med Autodoc där exakt samma kondensor ofta märket Nissens kostar typ hälften eller en tredjedel där! Finns även klart billigare kondensatorer där, jag med aldrig haft några problem att använda!
Men av egen rätt omfattande erfarenhet på området, dock numer inte ackrediterad AC mekaniker,, säga att 9 av 10 fall brukar vara just defekt kondensor, som sitter väldigt utsatt framför motorns kylare.
Som är förhållandevis lätt att byta, även som i vissa fall stötfångaren först måste demonteras.
Rekommenderar med Autodoc där exakt samma kondensor ofta märket Nissens kostar typ hälften eller en tredjedel där! Finns även klart billigare kondensatorer där, jag med aldrig haft några problem att använda!
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
har för mig jag köpte en nisse 
-
pop
- Veteran
- Namn: Peter Ohlsson
- Kör: Volvo v70-99, Ford focus 08
Jag tycker också att dom borde ha upptäck det.granadadr skrev: ↑ons maj 19, 2021 8:51 amnää köp en ny,, men ett läckage test ska ju kolla upp all läckage,, som kompressor kondensor mm,, man kommer ju iof ej åt förångare,, men dem brukar ju ej läcka iom dem sitter så skyddat, på min mongo bytte jag,, ska byta på en till en kondensator kostade typ 1500 på autodocpå en scorpio bytte jag kompressor, dem upptäckte läckage med just läckagetest
Men det var tydligen slang som hade ett lite hål i sig sa dom nu.
Den hade skavt i mot något efter fyllningen sa dom nu
Men jag lämnar in den på ett mer seriöst ställe nu för jag orkar inte med någon mer gissning lek .