Focus FlexiFuel -07 dör vid dragläge, klen motor?
-
manisk
- Nybörjare
- Namn: Adam Carlson
- Kör: Ford Focus 1.8 FlexiFuel '07
Focus FlexiFuel -07 dör vid dragläge, klen motor?
God kväll allihopa!
Vill börja med att säga att jag är inte bara ny på vägen, utan är även ny i bilvärlden
Köpte som första bil en Ford Focus 1.8 FlexiFuel från 2007. Fick den superbilligt så tänkte att det kan bli kul att pilla lite "enkelt" med...
Så, problemen.. Vid start så varierar RPM mellan ~700 och ~1200. Så fort kopplingen trycks ned och jag börjar krypköra så dör bilen, nästan direkt och RPM faller ned till ~400, vissa gånger så pallar den att köra iväg ändå men oftast inte, detta betyder att man inte vill hamna bakom mig vid utfarter eller rödljus
När bilen väl hamnar på dessa låga RPM så blinkar batterilampan till lite snabbt och den hackar fram riktigt jävligt, även lyktorna blinkar och blir svagare, typ som en ficklampa som håller på att dö. Har inga problem vid högre hastigheter, förutom kanske att RPM är lite för högt? Runt 3k. Kör 95/98 för övrigt, ej etanol.
Vad jag har gjort är: Rengjort spjällhuset, var allvarligt talat runt 1mm tjock beläggning, bytt batteri, bytt motorolja, olje- och luftfilter, haft i en "renare" i bensinen. Bilen är piggar nu men har fortfarande problemen som ovan, vad göra?
Ska tilläggas att det verkar som att bilen har stått ute och oanvänd under en längre period innan min ägo, massor med ekollon osv runt omkring motorhuvens vrår.
Ursäktar för en lång trådstart. Vill att min bil ska funka som den ska, är tacksam för all hjälp och input jag kan få!
Vill börja med att säga att jag är inte bara ny på vägen, utan är även ny i bilvärlden
Så, problemen.. Vid start så varierar RPM mellan ~700 och ~1200. Så fort kopplingen trycks ned och jag börjar krypköra så dör bilen, nästan direkt och RPM faller ned till ~400, vissa gånger så pallar den att köra iväg ändå men oftast inte, detta betyder att man inte vill hamna bakom mig vid utfarter eller rödljus
Vad jag har gjort är: Rengjort spjällhuset, var allvarligt talat runt 1mm tjock beläggning, bytt batteri, bytt motorolja, olje- och luftfilter, haft i en "renare" i bensinen. Bilen är piggar nu men har fortfarande problemen som ovan, vad göra?
Ska tilläggas att det verkar som att bilen har stått ute och oanvänd under en längre period innan min ägo, massor med ekollon osv runt omkring motorhuvens vrår.
Ursäktar för en lång trådstart. Vill att min bil ska funka som den ska, är tacksam för all hjälp och input jag kan få!
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Re: Focus FlexiFuel -07 dör vid dragläge, klen motor?
Allt är rätt vanliga problem med Focus FFV, framför allt när den är kall.
Har haft ett par stycken och man behöver ge lite mer gas vid dragläge än på andra bilar...
Man kan få rejält mycket mer problem med gammal batteri, men det hade du ju bytt, bra åtgärd.
Har haft ett par stycken och man behöver ge lite mer gas vid dragläge än på andra bilar...
Man kan få rejält mycket mer problem med gammal batteri, men det hade du ju bytt, bra åtgärd.
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
Har du inte elektrisk motorvärmare på den bilen? Det torde nog hjälpa dig en hel del.
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Tror dom rekommenderar att använda värmare när det är under +15 grader...
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
vi hade en på jobbet,, den var hopplös på etanol så vi slutade tanka det,, höll på i 2 minuter för att försöka åka iväg med den en gång trots mv,, nu ska tilläggas det var -20 ute 
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
Om det inte bättrar sig trots motorvärmare (har du kollat om den verkligen fungerar? Det går att bränna sönder dom) så borde det ju vara några tempgivare eller styrdatorn som ger, hämtar signal från dom, som felar.
Jag hade tidigare en Volvo V70 2.0 F -08. (Det var alltså Fordmotorn. Samma motor som i denna tråden men med större cylinderborrning)
Jag tankade alltid E85 i den. Inget annat. Ett vinterdygn för flera år sedan förträngde eller glömde jag att koppla in motorvärmaren. Nästa morgon var det -27°C ute. Bilen startade som den alltid hade gjort, problemfritt!
Så om den inte startar trots motorvärmare så hävdar jag att det är något fel med startfunktionen och dess styrning.
Jag hade tidigare en Volvo V70 2.0 F -08. (Det var alltså Fordmotorn. Samma motor som i denna tråden men med större cylinderborrning)
Jag tankade alltid E85 i den. Inget annat. Ett vinterdygn för flera år sedan förträngde eller glömde jag att koppla in motorvärmaren. Nästa morgon var det -27°C ute. Bilen startade som den alltid hade gjort, problemfritt!
Så om den inte startar trots motorvärmare så hävdar jag att det är något fel med startfunktionen och dess styrning.
-
Fj3llis
- Veteran
- Namn: Fredrik F
- Kör: Ford Focus 1.0 100hk -2013
Rengör även baksidan i spjällhuset på den då mycket beläggning glöms bakom kulisserna. Byt stiften och tanka i lite Stp när du ändå kör full tank med bensin. Låter som att dom kört han på etanol för mycket (när det var billigt) och det kan förstöra en hel del.
Om du ändå är och skruvar så kolla jordpunkter från batteriet så dom inte eroderat för mycket.
Om du ändå är och skruvar så kolla jordpunkter från batteriet så dom inte eroderat för mycket.
-
BackNford
- Nybörjare
- Namn: Christopher S
- Kör: Focus mk2
Har haft samma problem på min vilket jag tagit mig runt genom att låta bilen vid kall motor stå en minut ungefär innan jag kör iväg.
Har märkt att problemet verkar avta när batteri stått på laddning över natten.
Har märkt att problemet verkar avta när batteri stått på laddning över natten.