Kuga -11 Värmarrelaterade fel.
-
hjlysekil
- Erfaren
- Namn: Henrik J
- Kör: Ford Smax -11
Ford Kuga -11 - Ort: Lysekil
Kuga -11 Värmarrelaterade fel.
Hej.
Har 2 st problem som har med värmaren att göra.
1: Värmaren startar på timer fast bilen står parkerad i varmgarage och visar +18 grader på instrumentet vilket den inte ska göra, någon som vet ifall värmaren använder en separat tempgivare och i så fall vet var den sitter? Eller om den använder temperaturvärdet från ECU:n?
2: Om jag ställer timern efter jobbet men blir lite sen så bilen står ca 15 - 20 min efter värmaren stoppat, bilen och motorn är varm men när jag startar så stannar motorn efter ca 5-6 sekunder, dvs den tid det tar att släppa handbromsen, lägga i backen och börja rulla. När jag startar om så måste starten mala en 15 - 20 sekunder innan motorn går igång igen, sedan går den bra.
För att förhindra tjuvstopp kan jag direkt efter start hålla motorn på ca 2000 rpm i en 15 - 20 sekunder, så går det bra.
Har någon varit med om liknande och vet varför?
Varma
hälsningar, Henrik
Har 2 st problem som har med värmaren att göra.
1: Värmaren startar på timer fast bilen står parkerad i varmgarage och visar +18 grader på instrumentet vilket den inte ska göra, någon som vet ifall värmaren använder en separat tempgivare och i så fall vet var den sitter? Eller om den använder temperaturvärdet från ECU:n?
2: Om jag ställer timern efter jobbet men blir lite sen så bilen står ca 15 - 20 min efter värmaren stoppat, bilen och motorn är varm men när jag startar så stannar motorn efter ca 5-6 sekunder, dvs den tid det tar att släppa handbromsen, lägga i backen och börja rulla. När jag startar om så måste starten mala en 15 - 20 sekunder innan motorn går igång igen, sedan går den bra.
För att förhindra tjuvstopp kan jag direkt efter start hålla motorn på ca 2000 rpm i en 15 - 20 sekunder, så går det bra.
Har någon varit med om liknande och vet varför?
Varma
-
jannesj47
- Erfaren
- Namn: Jan Sj
- Kör: Ford Kuga
Re: Kuga -11 Värmarrelaterade fel.
Min är likadan, har bytt bränslefilter tror att den blev bättre, ett tips lämnar inga garantier.
Skickat från min I4113 via Tapatalk
Skickat från min I4113 via Tapatalk
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
1. Har du satt den på timer så struntar väl värmaren i bilen i yttertemp , jag kan iaf ställa timer om det så är30+ ute och den startar på timer som vanligt detta är förvisso en mondeo men det borde inte skilja.
2. Verkar som du får in luft i systemet någonstans , kolla efter hur mycket det bubblar i bränsleledningen vid start , lite luft är OK men får du en luftsträng på 2-3 cm drar den i luft någonstansifrån
2. Verkar som du får in luft i systemet någonstans , kolla efter hur mycket det bubblar i bränsleledningen vid start , lite luft är OK men får du en luftsträng på 2-3 cm drar den i luft någonstansifrån
-
hjlysekil
- Erfaren
Värmare ska i allmänhet inte starta vid högre temperatur än runt 15 grader, just för att de inte ska gå igång inomhus.
Men det kan ju vara en bugg hos vissa Ford modeller, tror inte min Smax gör så. (Men där får man å andra sidan vara glad om den går alls innan den varnar för batteri
Men byta filter kan man alltid testa, det är ju en enkel åtgärd.
Dock lite fundersam, det är inget problem om bilen stått över dagen eller natten. Eller om man startar direkt efter värmaren gått, det är lite som förr när man kunde få ånglås i förknasaren om man stått några minuter.
-
getsome
- Legend
Är detta med +15 nåt du läst i manualen eller bara har haft på någon annan bil ?
Alla bilar jag haft med värmare (V50 + 2 Fordar) har alla gått att starta värmaren på timer och manuellt oberoende på yttertemp , det tom rekommenderas från ÅF att köra värmaren på sommaren 1-2 ggr för att slippa dieselalger i ledningarna till den.
Alla bilar jag haft med värmare (V50 + 2 Fordar) har alla gått att starta värmaren på timer och manuellt oberoende på yttertemp , det tom rekommenderas från ÅF att köra värmaren på sommaren 1-2 ggr för att slippa dieselalger i ledningarna till den.
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Det stämmer att värmare inte ska gå vid utetemp över + 15 grader.
Framgår tydligt i Instruktionsboken. Saknar man instruktiuonsbok så finns det på: https://www.ford.co.uk/owner/my-vehicle ... al?ref=%2F
Ur mondeos manual:
General Requirements
Ambient Air Temperature: The heater may start by Automatic Mode only if the ambient air temperature is below 41°F (5°C). For other heater modes, the heater may start only if the ambient air temperature is below 50°F (10°C) for petrol-fueled vehicles and below 59°F (15°C) for diesel-fueled vehicles.
Från Connect :
The system will only operate if there is a minimum of 7.5 liters (1.6 gallons) of fuel in the vehicle fuel tank and the outside air temperature is below 59°F (15°C). The system will not operate if the battery charge level is low.
Framgår tydligt i Instruktionsboken. Saknar man instruktiuonsbok så finns det på: https://www.ford.co.uk/owner/my-vehicle ... al?ref=%2F
Ur mondeos manual:
General Requirements
Ambient Air Temperature: The heater may start by Automatic Mode only if the ambient air temperature is below 41°F (5°C). For other heater modes, the heater may start only if the ambient air temperature is below 50°F (10°C) for petrol-fueled vehicles and below 59°F (15°C) for diesel-fueled vehicles.
Från Connect :
The system will only operate if there is a minimum of 7.5 liters (1.6 gallons) of fuel in the vehicle fuel tank and the outside air temperature is below 59°F (15°C). The system will not operate if the battery charge level is low.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
getsome
- Legend
15 grader är för den automatiska tillsatsvärmaren under körning inte i parkerat läge = Automatic Mode
När man ställer in timer eller kör den tvingat så sätter man detta ur spel då det du kräver trumfar automatiken.
När man ställer in timer eller kör den tvingat så sätter man detta ur spel då det du kräver trumfar automatiken.
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Jasså, det kanske är så? Vart står det? Jag har aldrig fått det att funka. Kylspray på tempgivare för att tvinga ner under 15 plus inomhus för att kunna starta funkar annars...
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
-
hjlysekil
- Erfaren
Jo, i boken till Kugan står det att värmaren endast fungerar om det är minst 7,5l i tanken och omgivningstemperatur är under 15 grader.
Jag tolkar det som att den inte ska gå alls.
Men om du säger att klockan går förbi det så har du säkert rätt, jag gillart inte bara. Det blir så dumt om man låter bilen stå kvar inne....
Har en hel del erfarenhet av värmare till bussar, där har man i regel spärrat värmaren från att starta över 10 eller 15 grader (lite olika). För att inte de ska gå inomhus....
Men strunt i den.
Ska kolla lite på att byta filter och se över anslutningarna till filtret och se om jag märker skillnad.
Jag tolkar det som att den inte ska gå alls.
Men om du säger att klockan går förbi det så har du säkert rätt, jag gillart inte bara. Det blir så dumt om man låter bilen stå kvar inne....
Har en hel del erfarenhet av värmare till bussar, där har man i regel spärrat värmaren från att starta över 10 eller 15 grader (lite olika). För att inte de ska gå inomhus....
Men strunt i den.
Ska kolla lite på att byta filter och se över anslutningarna till filtret och se om jag märker skillnad.
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Värmaren kan endast startas av de automatiska läget om omgivningslufttemperaturen understiger 5°C. I andra värmarlägen kan värmaren bara startas om den omgivande lufttemperaturen understiger 10°C för bensindrivna bilar eller 15°C för dieseldrivna bilar.
Saxat från boken som i gen läser...
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Saxat från boken som i gen läser...
Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
En fundering i sammanhanget.
Jag har ingen värmare av den typ som behandlas här. Men har en fundering: Till E85-konvertering kan man lägga till ett extra motstånd för att "lura" tempgivaren att det är mycket kallare än vad verkligheten är. Detta gör man för att få en kallstartanordning. (Vi förutsätter att den ordinarie tempgivaren är ett NTC-motstånd). Med en återfjädrande trycknapp ger man extra bränsle under någon sekund vid kallstart. (Större spridare eller högre bränsletryck ger ingen kallstartfunktion vid E85-konvertering)
Nu tänker jag att man gör en liknande koppling på värmarens tempgivarkabel för att kunna testköra värmaren vid varm yttertemperatur. Trycknappen skulle i detta läget i stället vara en omkastare med två lägen: Normal, inget extra motstånd, och "Test" med motståndet inkopplat. Omkastaren skulle då vara placerad på någon dold plats så att den av misstag inte skulle kunna ställas i fel läge. Eftersom man knappast behöver köra själva bilmotorn under denna test så påverkar det ju inte motorns styrsystem med tempgivaren om den eventuellt är sammankopplad där.
Kan detta vara något?
Jag har ingen värmare av den typ som behandlas här. Men har en fundering: Till E85-konvertering kan man lägga till ett extra motstånd för att "lura" tempgivaren att det är mycket kallare än vad verkligheten är. Detta gör man för att få en kallstartanordning. (Vi förutsätter att den ordinarie tempgivaren är ett NTC-motstånd). Med en återfjädrande trycknapp ger man extra bränsle under någon sekund vid kallstart. (Större spridare eller högre bränsletryck ger ingen kallstartfunktion vid E85-konvertering)
Nu tänker jag att man gör en liknande koppling på värmarens tempgivarkabel för att kunna testköra värmaren vid varm yttertemperatur. Trycknappen skulle i detta läget i stället vara en omkastare med två lägen: Normal, inget extra motstånd, och "Test" med motståndet inkopplat. Omkastaren skulle då vara placerad på någon dold plats så att den av misstag inte skulle kunna ställas i fel läge. Eftersom man knappast behöver köra själva bilmotorn under denna test så påverkar det ju inte motorns styrsystem med tempgivaren om den eventuellt är sammankopplad där.
Kan detta vara något?
-
hjlysekil
- Erfaren
Nog enklare att skaffa en obd diagnos, jag har en kina modell, där kan man testköra värmaren med ett kommando.
-
nyford
- Veteran
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
OK! Eftersom jag inte har någon sådan aktuell värmare, elvärmare i stället, så får den "funderingen flyga vidare" och bort.