FORD C-MAX 1.8 Flexifuel 2007 - Tändingsproblem, Dör om jag inte håller nyckeln själv medurs (Problemet löst)

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
stenalexander
Nybörjare
Namn: Magnus Johansson
Kör: Ford c-max och Subaru

FORD C-MAX 1.8 Flexifuel 2007 - Tändingsproblem, Dör om jag inte håller nyckeln själv medurs (Problemet löst)

Inlägg av stenalexander »

Hej!

Ny på detta forum och hoppas någon kan hjälpa mig.

Har inte haft några problem tidigare men nu helt plötsligt så dör motorn om jag inte manuellt vrider och håller nyckeln till max medurs.

Titta på denna video, så ser ni vad jag menar.

https://1drv.ms/v/s!ApvWRHpVMGmDnnZgKnx ... Z?e=8wU5Sj

Är det tändningslåset som är trasigt?

MVH
Magnus
Senast redigerad av 1 stenalexander, redigerad totalt 0 gånger.

axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Re: FORD C-MAX 1.8 Flexifuel 2007 - Tändingsproblem, Dör om jag inte håller nyckeln själv medurs

Inlägg av axelvic »

Ja, det ser väldigt mycket ut som att tändningslåset är problemet. Ungefär som att det fjädrar tillbaka hela vägen till ”radioläget” istället för att stanna vid tändning.

BackNford
Nybörjare
Namn: Christopher S
Kör: Focus mk2

Re: FORD C-MAX 1.8 Flexifuel 2007 - Tändingsproblem, Dör om jag inte håller nyckeln själv medurs

Inlägg av BackNford »

Jag hade nog försökt montera loss tändningslåset och inspektera om något gått sönder eller fått smutts i sig, med lite tur r det ett mekaniskt fel som går att laga.

stenalexander
Nybörjare
Namn: Magnus Johansson
Kör: Ford c-max och Subaru

Re: FORD C-MAX 1.8 Flexifuel 2007 - Tändingsproblem, Dör om jag inte håller nyckeln själv medurs (Problemet löst)

Inlägg av stenalexander »

Lyckades hitta problemet och det hela berodde på att tändingsswitchen var utsliten. Kosatde 150:- att köpa ny och nu fungerar den som vanligt!
IMG_1193.jpg
IMG_1193.jpg
Bilagor
IMG_1194.jpg

axelvic
Veteran
Namn: Axel V
Kör: Granada m.fl.

Re: FORD C-MAX 1.8 Flexifuel 2007 - Tändingsproblem, Dör om jag inte håller nyckeln själv medurs (Problemet löst)

Inlägg av axelvic »

Vad bra att det löste sig och att du delade med dig av lösningen!

Skriv svar