15 år gammal Ford Focus 1.8F

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Fordina
Nybörjare
Namn: Andreas Karlsson
Kör: Ford Focus 1.8F

15 år gammal Ford Focus 1.8F

Inlägg av Fordina »

Hej Alla,

Kör en 15 år gammal Ford Focus 1.8F som aldrig har krånglat men det börjar bli dags för en genomgång på vad det eventuellt kan bytas ut på den?

Nyligen märkte jag att insugningsslangen hade torkat och spruckit, bytte ut den själv. Typ, sådana delar som jag syftar på. Delar som kan torka och spricka.

Det som har bytts ut nyligen:
- Länkarmar fram
- Generator
- Spännrem till generatorn
- Bromsklossar och skivor

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Re: 15 år gammal Ford Focus 1.8F

Inlägg av nyford »

Man får förutsätta att du (tidigare ägare?) har bytt olja och oljefilter varje år, och tändstift var 6000 mil?
Motorn satt även i flera Volvomodeller. Där gällde att Multiremmen (är det möjligen det du nämner "spännrem till generatorn"?) har inget milbunden bytesintervall. Där gäller i stället: Max tio år! Det är alltså tiden i det fallet som styr. I Volvos fall var det kontroll av ventilspel (inte nödvändigtvis justering eller annan åtgärd om det inte behövdes) var 9000 mil. Nu är din bil lite till åren och jag gissar att du inte har ägt den hela tiden? Men detta kan vara värt att kolla upp.

Fordina
Nybörjare
Namn: Andreas Karlsson
Kör: Ford Focus 1.8F

Inlägg av Fordina »

Jag är endan ägaren :) Köpte bilen ny år 2008.
Jag brukar byta olja + filter var 1000e mil och tändstiften var 3de år / 6000mil (vilket som inträffar först)
Spännremmen till generatorn + kullager byttes ut för 2-3 år sedan om jag minns rätt.

Ventilspel, det har jag antecknat. Skall kolla upp det :burnout:

(Kör enbart på bensin, ej etanol)

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Namn: Peter Olesen
Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
Medlemsnummer: 188

Inlägg av Nemesis_se »

Lite beroende på hur långt den har gått så kan det bli dags att byta dämpare runt om,
något hjullager har börjat ge sig på de jag haft efter 20-25K mil
Troligen har du bytt batteri minst en gång på 15 år?
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs

Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Medelbilistsvensson kör 1200 mil om året. Det säger dom i alla fall när dom skall teckna försäkring. Så då har du ju tajmat dom årliga oljebytena rätt bra.
Många bilägare har missuppfattat detta med E85 eller bensin. Många tror att om dom inte kör på E85, så "behöver" dom inte byta olja och filter så ofta. Men det är fel. Motorn är en så kallad FlexiFuel Vehicle. Förkortat på Ford och Volvospråk till FFV. Motorn är tillverkad för att kunna köras på antingen enbart bensin eller enbart E85. Eller en valfri blandning däremellan. Om man byter bränsle eller kör enbart på bensin så måste man ändå följa givna serviceanvisningar med oljebyte m.m.
Det har ju du just meddelat här att du har "gjort din plikt" med oljebytena så då är det lugnt.
Jag har en E85-bil av nyare årgång (-20) och där gäller 1500 mil eller en gång om året med oljebyte. Jag brukar för övrigt försöka lägga oljebytena så här på senhösten inför vintern. Det är ju då som oljan påfrestas mest. Då kan det vara ett plus att ha en någorlunda färsk olja.

Ett litet tillägg: Alla förbränningsmotorbilar i dagens läge, oavsett vilket bränsle man kör på, uppmanas att byta olja varje år numera. Tvivlar någon på detta så kolla igenom ett antal olika fabrikats instruktionsböcker.

Skriv svar