Punktering Ford Kuga

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Hundlasse
Erfaren
Namn: Lars Molander
Kör: Ford S-Max 2,2 2013
Medlemsnummer: 630

Punktering Ford Kuga

Inlägg av Hundlasse »

Hur gör man när man får punktering på en Ford Kuga o andra som inte har reservhjul om det blir ett litet eller stort hål i däck

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Re: Punktering Ford Kuga

Inlägg av getsome »

antigen lagar med satsen , hjul på burk , lagningssats typ : https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836 eller ringer bärgare

Arlof
Veteran
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Inlägg av Arlof »

Håller med. Alternativt kan man använda en sån här, blir mindre kladd när man tar av däcket sen:

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tomas_vartofta
Veteran
Namn: Tomas Andersson
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Inlägg av Tomas_vartofta »

Sådana där lagningssatser borde förbjudas. Jag kan slå vad om att de som hittade på det där aldrig har krängt av ett däck som är fyllt med sådant där klet.
Om man ska vara PK, undrar hur miljövänligt det är :confused:
Ett sådant däck går man ut med direkt till skrothögen med, vill inte ha sörjan på golvet.
Jag förespråkar reservhjul. Det finns i våran Edge :biggrinki

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Tomas_vartofta skrev:
sön nov 20, 2022 4:36 am
Sådana där lagningssatser borde förbjudas. Jag kan slå vad om att de som hittade på det där aldrig har krängt av ett däck som är fyllt med sådant där klet.
Om man ska vara PK, undrar hur miljövänligt det är :confused:
Ett sådant däck går man ut med direkt till skrothögen med, vill inte ha sörjan på golvet.
Jag förespråkar reservhjul. Det finns i våran Edge :biggrinki
håller med, jag har då lagt in reservhjul i mina som ej hade det,,

Hundlasse
Erfaren

Inlägg av Hundlasse »

Genom att jag inte haft bilen så länge så undrar man ju sedan var det någon som sa att det finns en kompressor som man kan pumpa med men är det ett stort hål så funkar ju inte det

Tomas_vartofta
Veteran
Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
Kontakt:

Hundlasse skrev:
sön nov 20, 2022 10:01 pm
Genom att jag inte haft bilen så länge så undrar man ju sedan var det någon som sa att det finns en kompressor som man kan pumpa med men är det ett stort hål så funkar ju inte det
Där har du en poäng. Då kan man (om man har tur) pumpa i luft och åka till däckverkstan och laga :)

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Tomas_vartofta skrev:
mån nov 21, 2022 4:30 am
Hundlasse skrev:
Där har du en poäng. Då kan man (om man har tur) pumpa i luft och åka till däckverkstan och laga :)
inte om det är ett stort hål,, då kommer du inte ens 10 meter innan det är tomt igen, personligen tror jag inte man får i luft alls
fick en liten pricka i detta däck, å jag kunde just så pass fylla det igen, tog ca 2 min innan det var helt tomt igen ;)
Bilagor
DSC_5263.JPG

Tomas_vartofta
Veteran
Kontakt:

granadadr skrev:
mån nov 21, 2022 11:11 am
Tomas_vartofta skrev:
mån nov 21, 2022 4:30 am
Hundlasse skrev:
inte om det är ett stort hål,, då kommer du inte ens 10 meter innan det är tomt igen, personligen tror jag inte man får i luft alls
fick en liten pricka i detta däck, å jag kunde just så pass fylla det igen, tog ca 2 min innan det var helt tomt igen ;)
Då är hålet för stort, eller så var det för långt till däckverkstan :dance2:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

[
Då är hålet för stort, eller så var det för långt till däckverkstan :dance2:
[/quote]

vem svarar du ?? om det är mig, så har jag riktigt reservdäck ;)

Hundlasse
Erfaren

Inlägg av Hundlasse »

Så då får man plats med ett riktigt reservhjul där bak då

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

hyfsad säker på att det får plats ett reservhjul på en Kuga,, är väl bara elbilar å hybrid som har snott den platsen för batterier?

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Det finns ju en färsk tråd här om köpråd om Ford Kuga. Där skrev jag att jag har en Kuga -20. Men jag kände igen mycket av bilderna på dom köpeobjekt som visas i tråden. Därför utgår jag från att mycket är detsamma i modellerna. Jag kollade just inför det här inlägget. I min Kuga finns plats för ett hjul, ett uppochnervänt U, rundningen framåt. Nu ligger det en frigolitskiva där i stället med plats för en kompressor och lite andra tillbehör. Dom finns där alltså redan nu under bagagerumsgolvet. Nu mätte jag inte djupet på totala utrymmet och bilen har ju rätt så "voluminösa däck", 235/50-18. Det är möjligt att ett sådant däck skulle vara för tjockt för det utrymmet? Men då borde det väl finnas sådana "Engångs plasthjul"? Jag har haft ett par bilar förut med sådana reservhjul, men har aldrig använt dom. Och väl var väl det, kanske? Jag har heller aldrig behövt använda den medföljande kompressorn. Jag har läst om den i instruktionsboken, men det var inget av det som jag memorerade. Jag hoppas slippa det behovet.

Tomas_vartofta
Veteran
Kontakt:

Som tur är så är det inte så ofta som man får punka.
Självklart så är ett reservhjul att föredra. Som någon skrev så får det troligen plats ett reservhjul i Kugan, även om det bara är ett "hjälp mig hem hjul".
Har man inget hjul så kan man lägga i ett av de från den andra uppsättningen, då finns det förhoppningsvis luft i det också :biglaugh:

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

Tomas_vartofta skrev:
sön dec 18, 2022 3:29 pm
Som tur är så är det inte så ofta som man får punka.
Självklart så är ett reservhjul att föredra. Som någon skrev så får det troligen plats ett reservhjul i Kugan, även om det bara är ett "hjälp mig hem hjul".
Har man inget hjul så kan man lägga i ett av de från den andra uppsättningen, då finns det förhoppningsvis luft i det också :biglaugh:
joo så gör jag i min bruks,, har ett gammalt vinterdäck,, ;)

Skriv svar