köpråd kuga 17-19

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
mange39
Veteran
Namn: magnus unger
Kör: focus stline 19
puma st-line x 21
Medlemsnummer: 549

köpråd kuga 17-19

Inlägg av mange39 »

funderar på kuga 17-19 i inköp blir 1,5 ecoboost stline
vad skiljer igentligen 17-19 modellerna åt ?
ni som har är ni nöjda ? något man ska se upp med ? kikar på bilar med max 6000 mil på mätaren och runt 200 till250 k i pris

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: köpråd kuga 17-19

Inlägg av therealpinto »

Det är väl mest detaljer som skiljer. Kolla att 2017 har Sync 3, skulle jag säga. Minns jag rätt fick ST-Line röda bromsok och röda sömmar i inredningen typ 2018 nån gång. I övrigt ser jag inga skillnader i utrustningslistorna.

Jag kör en ST-Line 2017, 180 hk TDCi AWD (automat), jag är nöjd. Men behöver man inte awd är kanske Focus ett bra alternativ, jag hade en sådan 1.5T innan (2017 även det) och som "bil" är den faktiskt trevligare, tycker jag. Bättre komfort, bättre köregenskaper. Men vill man ha en högbyggd bil är ju Kuga bra.

Jag känner inte till några typfel direkt men jag är sån som prioriterar utrustning - backkamera, nyckelfri bil (inte standard på ST-Line enligt listorna) tycker jag är måsten. Eljusterbara förarstolen är trevligare än standard och så är ju bi-xenon trevligt...

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

mange39
Veteran
puma st-line x 21

Inlägg av mange39 »

ok tackar för svar jag börjar bli åen (läs 45) :crazy: och sugen på suv
ja verkar vara vädigt olika prissättning på dom
ja det mesta av vad radat upp finns på den
jag kikar på tex dom här ska titta på den blåa och gråa på lördag

https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... /103610087

https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... /105237053

https://www.blocket.se/annons/uppsala/f ... /105155118

den röda har dock inte drag men verkar ju va onekligen bra pris

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tja, inget plättlätt val ;-)

Personligen skulle jag aldrig köpa en Kuga utan drag men det beror ju på behov. Den blå (dvs manuell) får dra 2000 kg på B96, det är fantastiskt smidigt. Men den saknar automatisk farthållare (radar), vilket de andra har och det är smidigt. Den har inte heller Sonystereon som de andra har, lite bättre ljud i dem.

Den röda som saknar drag är ju sista årsmodellen vilket alltid är bra, har låga mil och bra pris. Motorvärmare är inte dumt (vilket även den grå har)...och med E85 blir ju skatten bra (med tanke på årsmodell, den blå är billigare ändå)

De nyare (grå, röd) har röda kontrastsömmar och känns kanske lite roligare, formen på ratten skiljer också lite tror jag.

Bra att prova och känna. En sak värd att reflektera över - om Kuga 150 hk EcoBoost har samma momentomvandlarlåda som Focus, så är den inte så lätt att köra snålt med. Den går mjukt (i alla fall när det är varmt), den är skön att köra men har också klar "automatlådekänsla". Det som kan fälla avgörandet kan vara om du trivs bättre med manuell eller automat.

Gustaf

nyford
Veteran
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Jag håller med Gustaf här. Motorvärmare med kupéfläkt och batteriladdare är en tillgång om man bor så att man har tillgång till eluttag. Jag har visserligen en Kuga Ecoboost E85 -20, 150 hkr, men jag känner igen mycket av bilderna på dom tre spekulationsobjekten.
Men lite om motorvärmen. När jag beställde den pratade försäljaren om att den skulle levereras med en vattenvärmare. Så blev det inte, visade det sig. Det blev en kontaktvärmare i stället. (Sådan som sitter utanpå oljetråget och värmer där) Jag provade lite och mätte resultatet på min. Det var inte så mycket att hurra för. Oljan på oljestickan blev 27°C. (Mätt med en IR-termometer) Resten av motorn och kylarvattnet var iskallt även efter flera timmars inkoppling. (Vatten är den bästa värmeledaren!)
Så jag bytte senare till en slangvärmare, 550 Watt, i stället. Nu är det ju ett DEFA Warm up värmesystem med deras kopplingar och kontakter, så det var tämligen enkelt (en verkstad gjorde det). Alla kablar fanns ju redan. Bara att flytta över och allt passar och koppla till lite slangar på befintligt vattensystem. Den gamla kontaktvärmaren, 300 Watt, sitter kvar som någon sorts "reserv" om det skulle behövas. Den sitter ju inte i vägen. Det kanske är olika årsmodeller på värmesystemet också, men jag har förutom värmaren, kupéfläkten och batteriladdaren en Bluetoothkopplad "elcentral" som jag kan styra olika funktioner med mobiltelefonen. Jag tror det finns varianter på detta?
En annan fördel med Kugan som jag prisar är höjden. Markfrigång 30 cm. Vi som har många år bakom oss och slitna knän och rygg tycker det kan vara jobbigt att ta sig i och ur bilar där man "sitter nere på marken". I Kugan är det som att sätta sig på en köksstol, ungefär. Sitt och åkkomforten är naturligtvis något helt annat än köksstolar.
Mange 39, om du köper en med leveransinstallerad DEFA värmesystem skulle det vara roligt att veta vilken typ av motorvärmare du har.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Bra poäng, jag är till 99% säker på att det är kontaktvärmare original. Jag bytte den minst två gånger på Focusen, så förutom att den inte värmer så mycket så håller den sådär (Calix var det då). I Kugan har jag eftermonterat slangvärmare själv.

Samtidigt så är ju 27 graders olja betydligt bättre än 0-gradig ;-)

Gustaf

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:
tor dec 01, 2022 9:45 am
Bra poäng, jag är till 99% säker på att det är kontaktvärmare original. Jag bytte den minst två gånger på Focusen, så förutom att den inte värmer så mycket så håller den sådär (Calix var det då). I Kugan har jag eftermonterat slangvärmare själv.

Samtidigt så är ju 27 graders olja betydligt bättre än 0-gradig ;-)

Gustaf
klokt,, upplever också kontaktvärmaren som dålig,, plus en annan positiv sak med slangvärmare är att den ej är märkes eller modellberoende :)

mange39
Veteran
puma st-line x 21

Inlägg av mange39 »

therealpinto skrev:
tor dec 01, 2022 6:56 am
Tja, inget plättlätt val ;-)

Personligen skulle jag aldrig köpa en Kuga utan drag men det beror ju på behov. Den blå (dvs manuell) får dra 2000 kg på B96, det är fantastiskt smidigt. Men den saknar automatisk farthållare (radar), vilket de andra har och det är smidigt. Den har inte heller Sonystereon som de andra har, lite bättre ljud i dem.

Den röda som saknar drag är ju sista årsmodellen vilket alltid är bra, har låga mil och bra pris. Motorvärmare är inte dumt (vilket även den grå har)...och med E85 blir ju skatten bra (med tanke på årsmodell, den blå är billigare ändå)

De nyare (grå, röd) har röda kontrastsömmar och känns kanske lite roligare, formen på ratten skiljer också lite tror jag.

Bra att prova och känna. En sak värd att reflektera över - om Kuga 150 hk EcoBoost har samma momentomvandlarlåda som Focus, så är den inte så lätt att köra snålt med. Den går mjukt (i alla fall när det är varmt), den är skön att köra men har också klar "automatlådekänsla". Det som kan fälla avgörandet kan vara om du trivs bättre med manuell eller automat.

Gustaf
ja jo jag vill ha drag med tog med den röda iprincip för visa den spridda prissättningen

mange39
Veteran
puma st-line x 21

Inlägg av mange39 »

tack alla för input och ja jag lutar nog mer åt automatlåda ( har det idag)
nu finns ju blåa och grå på samma ställe så ska kolla in båda...
fast lutar mer åt gråa (dock var den blåa djäkligt snygg )
faktiskt dock lite dyr

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är perfekt att kunna kolla och provköra både manuell och automat samtidigt. Meddela gärna vad du tycker :-)

Gustaf

mange39
Veteran
puma st-line x 21

Inlägg av mange39 »

nu varit och klämt och känt på både gråa och blåa verkar onekligen härliga bilar båda nu bara en funderare på det
ska åter komma till säljaren på måndag han var ledig idag för diskutera pris och inbyte ,mm

automaten var skön att köra alt var onekligen tipp topp på den men klart bara 2700 mil på mätaren

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Den blå färgen är ett litet helsike att hålla ren och snygg... ;-)

Det är ju alltid skönt att börja på få mil, så är det. Kul att du gillade automaten, den är som sagt skön men inte så snål.

Gustaf

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

therealpinto skrev:
mån dec 05, 2022 1:40 pm
Den blå färgen är ett litet helsike att hålla ren och snygg... ;-)

Det är ju alltid skönt att börja på få mil, så är det. Kul att du gillade automaten, den är som sagt skön men inte så snål.

Gustaf
synd för Fords mörkblå met är så snygg, den är ganska känslig för stenskott sa Patrik på Mabi hyrbilar

mange39
Veteran
puma st-line x 21

Inlägg av mange39 »

har inte kommit tillskott än och bestämt mig men en följdfråga
provade även en awd så ställer fråga hur är awd systemet ? awd,n kändes djäkligt go att köra

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag har ju haft både MkI med Haldex och nu då MkII facelift (får man väl kalla den) med Fords eget system.

Jag tycker båda fungerar utmärkt. Jag har aldrig lyckats köra fast med någon av dem, och stabiliteten är utmärkt. Som jag bor anser jag att AWD är ett måste på minst en bruksbil. Men då har jag ett läge där det är mycket snö emellanåt och husvagn på vintersäsong i Arjeplog.

Som jämförelse med Focusen jag hade 2017-2021, som ju var tydligt framhjulsdriven, så är Kugan en mycket bättre vinterbil - MEN det hängde säkert ihop med att Focusen var lägre, med stylingpaket. Den hängde sig lättare på underredet med mycket snö (satt fast två gånger på uppfarten hemma...). En högre Kuga har knappast samma problem men fyrhjulsdrift är himla skönt.

Gustaf

Skriv svar