Ford focus TDCI - 12, startbekymmer efter kort paus

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Emilwick
Erfaren
Namn: Emil W
Kör: Ford focus titanium -12 kombi

Ford focus TDCI - 12, startbekymmer efter kort paus

Inlägg av Emilwick »

Halloj!

Följande har hänt två gånger under senaste månaden men aldrig tidigare.

Jag hinner starta bilen i kalla temperaturer (inga problem), och köra några kilometer så temperaturen hinner komma upp.
Jag stannar (och stänger av) bilen hos en kompis, och ska rulla där ifrån cirka 3minuter senare.
När jag nu ska starta upp bilen igen tänds allt upp (som vanligt) men startmotorn sparkas inte igång. Vad jag kan höra händer ingenting under huven :confused:
Jag försöker förstås starta den flera gånger om men utan resultat. Efter flertal försök att starta så hoppar hon igång efter cirka 1-2 minuter.

Batteriet är nytt och fräscht sedan 3 månader tillbaka och en service (18000mila)gjordes för ca 2 månader sedan.

Någon som känner igen ovan nämnda krångel? :crazy:

Allt gott

Emil

Arlof
Veteran
Namn: Olof M
Kör: Ford Fiesta 1.6 TDCI -12
Ford Focus 1.8 Flexifuel -06

Re: Ford focus TDCI - 12, startbekymmer efter kort paus

Inlägg av Arlof »

Hello! Kan vara defekt startmotor. Den har borstar i sig som slits och stannar den i fel läge så får den inte kontakt längre. Nån mindre vibration kan få den att hamna rätt igen, så en akutåtgärd är ibland att banka på startmotorn så den hoppar igång.

Men din bil är ändå ganska ”ny” så det borde inte bero på slitage i så fall. Har den gått långt eller mycket start/stopp?

Emilwick
Erfaren
Namn: Emil W
Kör: Ford focus titanium -12 kombi

Re: Ford focus TDCI - 12, startbekymmer efter kort paus

Inlägg av Emilwick »

Arlof skrev:
tor jan 19, 2023 6:34 pm
Hello! Kan vara defekt startmotor. Den har borstar i sig som slits och stannar den i fel läge så får den inte kontakt längre. Nån mindre vibration kan få den att hamna rätt igen, så en akutåtgärd är ibland att banka på startmotorn så den hoppar igång.

Men din bil är ändå ganska ”ny” så det borde inte bero på slitage i så fall. Har den gått långt eller mycket start/stopp?

Tack för svar Arlöf.
Bilen har gått ca 20k mil och ja, framför allt sista året har det blivit en del start och stopp. Mycket på grund av att vi har varit tvingade till att flytta bilen på den parkering som finns varje vardag.
Jag blir mer och mer inne på att startmotorn är kass. Idag startar den inte alls. Den klickar när jag "vrider på nyckeln" (trycker på knappen), men sen blir det inte mycket mer.

Jag räknar med ett par tusen i alla fall bara på startmotorn, har du något humm om vad det kan kosta att få själva bytesjobbet gjort också?

Allt gott
Mvh Emil

Skriv svar