Varnar motorolja låg nivå..

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
L3icht
Nybörjare
Namn: Alma Leicht
Kör: Ford Focus Flexifuel

Varnar motorolja låg nivå..

Inlägg av L3icht »

Hej!

Jag har en Ford Kuga Vignale 2018 som tidigare gått som leasingbil i tre år, innan jag köpte den 2021. Ända sedan jag började tanka bilen har jag fått upp en och samma varning; Motorolja låg nivå. Jag fick såklart firman att titta på bilen direkt, hann bara till närmsta tankstation, tanka, felmeddelande och vände tillbaka. De kollade oljenivån och det var inget fel. Jag fick köpa ny olja och de stod för kostnaden, då de inte hade rätt olja hemma. De har även därefter haft inne den för att byta olja helt, oljefilter och sådär (allt du gör vid ett klassiskt oljebyte) eftersom felmeddelandet då dök upp så fort jag startade bilen. Efter det kommer felmeddelandet enbart (!) när jag tankat bilen.

Jag har servat bilen på Ford-auktoriserad verkstad efteråt och även för dem förklarat felet. De hade noll aning, gjorde en motoruppdatering och hoppades på att det skulle lösa problemet. Men nej.
Nyligen fick jag byta en givare (oljetrycksreglerventil) då jag fick upp en varning på motorn. Inte den klassiska motorlampan som lös utan en skriftlig varning att motorn behövde service omgående. Samma auktoriserade verkstad (som vid service) löste det. Alltså inte bilfirman jag köpt bilen av.

Men, efter snart två år kommer fortfarande felmeddelande "Motorolja Låg Nivå" upp när jag startar bilen efter att ha tankat. Varje gång. Bara då.

Bilen har snart rullat 16 000 mil, är fullservad enligt konstens alla regler (som sagt leasingbil), otroligt välvårdad bil, inga missljud, osv.

Någon som har någon kvalificerad gissning på vad problemet kan vara?

Fordnörd
Erfaren
Namn: Raul P
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2007

Re: Varnar motorolja låg nivå..

Inlägg av Fordnörd »

Skumt fel. Tankar du fullt när du tankar? Testa nästa gång att bara tanka halvtank, om larmet inte kommer då är det bensintankgivaren som på nåt sätt påverkar oljetrycksgivaren,,

L3icht
Nybörjare

Inlägg av L3icht »

Ja, alltid fulltank. Det är en diesel men det är ju bränsletankgivare på bilen oavsett. Ska testa rådet och skriver i sådana fall här om det gjorde att varningen inte kommer upp.

Kan tilläggas att jag kollar såklart oljan regelbundet, inte varje gång men jag vill ju såklart inte ignorera varningen heller om utifall att det någon gång stämmer. Jag har alltid olja tillgängligt i bilen och har koll på vilken olja jag ska använda.

L3icht
Nybörjare

Inlägg av L3icht »

Testade att tanka i 25 liter istället för fulltank (65). Fick upp samma felmeddelande ändå.

Fordnörd
Erfaren
Namn: Raul P
Kör: Ford Focus 1.8 Flexifuel 2007

Inlägg av Fordnörd »

Haha WTF. Hur kan bilen veta att du har tankat och varför larmar den,,, Mycker märkligt.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

om du bara öppnar och stänger tanklocket utan att tanka med bilen avstäng kommer det då också ?

L3icht
Nybörjare

Inlägg av L3icht »

Det gjorde noll att öppna och stänga tanklocket, med tändningen avstängd. Testade att trycka in öppningen (där du för in tankmunstycket) och inget hände. Bara när jag tankat så larmar den 🤷🏼‍♀️

Skriv svar