Misstänker turbohaveri, vad tror ni?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
andyoo
Erfaren
Namn: Anders Hansson
Kör: Ford Focus 1.6 tdci 2008

Misstänker turbohaveri, vad tror ni?

Inlägg av andyoo »

Hej på er alla lyckliga ford ägare, har ett problem som jag känner att jag måste få ventilera med er.

jag och familjen var påväg ner till skellefteå igår och när vi hade kanske hunnit köra 10 mil med ett kort stopp på rusta i piteå så känner jag att bilen vart som helt orkenlös. Märkligt tycker jag, man gasar men det händer inget på hastighetsmätaren som sagt. I uppförsbackar så tappar man fart, den har svårt att hålla dom 110 som jag vill hålla så jag svänger så fort det kommer en by för jag känner att jag vill under motorhuven och kolla. den verka ryka runt turbon och det luktar bränd olja. jag testar köra där i byn för jag ville inte testa att fastna på e4:an och det ryker nått otroligt bakom den och känner mig inte särskilt övertygad om att den här orkar sig nog inte hela vägen till skellefteå så jag ringer bärgare och till brorsan som får komma och plocka upp oss. Ringde även till en kompis som sa att jag INTE skulle köra nått mer för om det är ett turbohaveri så kan det komma olja i insuget och då kommer den att varva ihjäl sig och det var jag inte så sugen på.

Så vad tror ni? har jag rätt eller är jag kanske helt ute och cyklar?? att byta turbo själv är jag rätt så säker på att jag kan göra själv men vars hittar man en som är så billig som möjligt? eller är det ens värd att lägga dom pengarna på den?

edit: glömde säga att det är en ford focus 1.6 tdcci från 2008 :)

ha det gött alla

\\Anders