Focus Kombi taklist demontering
-
JZ2024
- Nybörjare
- Namn: Joe L
- Kör: Kuga 2021/22 & Focus 2005
Focus Kombi taklist demontering
Hej, Har vattenläckage i min Focus Kombi 2005 i bagageutrymmet. Vid regnväder skvalar det ut genom bakre ventilationsgallret. Packningen runt baklyktan är utsliten och jag har tätat med silikon etc (även skruvhålen), men det hjälper föga.
Drf misstänker jag att läckan är under plasttaklisten. Jag antar att det är en svetsfog där under som kanske inte sluter tätt. Ställer jag bilen så att framvagnen lutar neråt, verkar det komma mindre vatten in än om bakvagnen lutar neråt, så det stärker min tes.
Men nu till min fråga. Hur fanken får man loss denna taklist, utan att man bryter sönder den? Jag hittar inga instruktioner på nätet, men ni kanske vet?
Drf misstänker jag att läckan är under plasttaklisten. Jag antar att det är en svetsfog där under som kanske inte sluter tätt. Ställer jag bilen så att framvagnen lutar neråt, verkar det komma mindre vatten in än om bakvagnen lutar neråt, så det stärker min tes.
Men nu till min fråga. Hur fanken får man loss denna taklist, utan att man bryter sönder den? Jag hittar inga instruktioner på nätet, men ni kanske vet?
-
knubbe
- Nybörjare
- Namn: rolf j
- Kör: ford focus 2010
Re: Focus Kombi taklist demontering
har samma problem med min focus 2010
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Titta på kabelgeomföringen till bakluckan först, sedan blir det till att ta ner innertaket, där under sitter mutter för fast sätting av rails.. parkerar du med fronten neråt i backe?
Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
Skickat från min SM-A556B via Tapatalk
-
JZ2024
- Nybörjare
- Namn: Joe L
- Kör: Kuga 2021/22 & Focus 2005
Problemet löst. Jag lämnade in bilen till min lokala verkstad och de fick loss listen och tätade fogen. Nu är det inget läckage mer.