2013 Focus. Farthållare fungerar inte på trean och femman.
2013 Focus. Farthållare fungerar inte på trean och femman.
2013 Ford Focus 1.6Ti-VCT Flexifuel. Som rubriken lyder. Farthållaren fungerar inte när trean eller femman är i, fungerar utmärkt på fyran. Man kan aktivera farthållaren men om man försöker lägga i den på trean eller femman så får man bara en överstryken siffra på displayen.
Funderar på om det finns någon neutrallägesgivare eller varvtalssensor på lådan och om det kan vara den som krånglar isåfall? Övriga ideer och uppslag välkomna.
Funderar på om det finns någon neutrallägesgivare eller varvtalssensor på lådan och om det kan vara den som krånglar isåfall? Övriga ideer och uppslag välkomna.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: 2013 Focus. Farthållare fungerar inte på trean och femman.
nu antar jag att du aktiverar den på varje växel?? eller?? för om man har den aktiv och växlar måste man aktivera om den, eller mem som dem har,
Stämmer, när den är aktiverad och man trycker på SET med fyrans växel i så håller den hastigheten och siffror visas i mitt-displayen för satt hastighet, men när man trycker på SET (eller RES) på trean eller femman så visas bara överstrykna siffror, typ som att man tryckt på SET men sedan lagt ur farthållaren genom att exempelvis trycka på bromsen.
Väldigt. Vill minnas att Fiestan jag hade visste om den var i neutral eller inte (visade i ForScan), men har inte haft möjlighet att kolla det än på Focusen, var så länge sedan jag använde min OBD-läsare så jag vet inte var den är.
Men jag tänker iaf att om det är något vajsing med en sådan givare eller om växelarmar inte går riktigt tillräckligt långt så att den tror att den är i neutral fortfarande så kan det kanske ge den här effekten? Trean och femman ligger ju båda "framåt" på växelspaken.
Men jag tänker iaf att om det är något vajsing med en sådan givare eller om växelarmar inte går riktigt tillräckligt långt så att den tror att den är i neutral fortfarande så kan det kanske ge den här effekten? Trean och femman ligger ju båda "framåt" på växelspaken.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
nu vet jag ej hur det fungerar på Focus,,men min mondeo tar farten,, går ej köra farthållare under 30 km/h,, så tycker det låter konstigt att den ska känna av växel,, mer något som kortsluter vid dem växlarna,, typ någon vire som kommer åt någon kabel ?? iom den stänger av farthållaren,,