Ford Focus bromsproblem
-
discodan
- Nybörjare
- Namn: Nicklas A
- Kör: Ford Focus flexifuel
Ford Focus bromsproblem
Har tagit över en Ford Focus flexifuel 2006
Den har gått väldigt lite senaste året och mest stått still och flyttas endast på parkeringen till annan plats.
Jag tycker att höger bromsskiva blir betydligt varmare än dom andra så jag misstänker anliggande broms där.
Är det bara att byta oket på den sidan eller kan det vara något annat som brukar strula om man får anliggande där?
Jag vet att föregående ägare för något år sedan böt skivor/belägg bak på bilen "själv" finns det någon justering för handbromsen som han kan ha missat som gör att det kan ligga på? Eller är det endast oket som brukar strula när bilen beter sig såhär?
Den har gått väldigt lite senaste året och mest stått still och flyttas endast på parkeringen till annan plats.
Jag tycker att höger bromsskiva blir betydligt varmare än dom andra så jag misstänker anliggande broms där.
Är det bara att byta oket på den sidan eller kan det vara något annat som brukar strula om man får anliggande där?
Jag vet att föregående ägare för något år sedan böt skivor/belägg bak på bilen "själv" finns det någon justering för handbromsen som han kan ha missat som gör att det kan ligga på? Eller är det endast oket som brukar strula när bilen beter sig såhär?
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Ford Focus bromsproblem
jag hade börjat med att ta isär spruta in lite WD40 under damasken i kolven,, sedan motionera,, ps man behöver specialverktyg för att vrida in kolven i oket
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Med skivor bak är min erfarenhet att anliggningen oftast beror på att handbromsarmen inte går tillbaka riktigt.
Som Jörgen säger så kan man motionera oken genom att skruva in och trycka ut kolvarna, men motionera också handbromsarmen på oken.
Som Jörgen säger så kan man motionera oken genom att skruva in och trycka ut kolvarna, men motionera också handbromsarmen på oken.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Sant, håller med till 100%therealpinto skrev: ↑lör sep 07, 2024 11:30 amMed skivor bak är min erfarenhet att anliggningen oftast beror på att handbromsarmen inte går tillbaka riktigt.