Generator eller annat fel? Focus -09 1.8 Flexifuel

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Smuttgubben
Nybörjare
Namn: Michael Styburski
Kör: Ford Focus -09 1.8 Flexifuel

Generator eller annat fel? Focus -09 1.8 Flexifuel

Inlägg av Smuttgubben »

Hej!

Köpte mig en bättre begagnad Focus 2009 i torsdags. 12.000 mil och verkade rätt välbehandlad förutom en del rost i skärmkanterna.
Eftersom jag bor på landet bestämde jag mig igår (lördag) för att sätta i en LED-ramp jag hade liggandes för att se djuren lite tidigare.
Jag skruvade upp den under nummerplåten, tog signal från helljuskabeln på förarsidans lykta och drog pluskabel från batteri till relä (köpte en färdig kabelsats), jord på samma bult som flätan från batteriet.

Jag passade även på att försöka få liv i cigguttaget, och det visade sig vara säkringen som gått. Den byttes och 12 V funkade i uttaget.

När det mörknat ville jag testa min nya ramp så jag tog en tripp till närmsta samhälle, handlade och åkte hem. Totalt ca: 5 mil. Jag var ungefär en km hemifrån när batterilampan och antisladdlampan tändes på panelen, lyset blev också märkbart svagare. Precis när jag skulle svänga in på uppfarten kom meddelande om att styrservon är ur funktion. Jag parkerade och stängde av, sedan gick det inte att starta.

Jag satte batteriet på laddning över natten och CTEK:en säger att batteriet är grönt. Det hade runt 13 V när bilen var avstängd.
Startar jag droppar det till ca: 11 V.

Min slutsats är att generatorn är paj, men det är ju lite lustigt att det sammanträffar så väl med mitt fifflande. Jag vet inte vad det är för effekt på rampen, men det är ingen konstig sak utan en sådan som folk har mest; lika bred som nummerplåten och två små dioder på höjden, kanske 5-7 cm. Kanske fick generatorn en liten chock av några hundra Watt mer än vanligt en längre stund och gav upp? Jag körde ca 30 min med helljus på nästan hela tiden, paus för handling och sedan samma på väg tillbaka.

Jag har beställt en ny generator och ska försöka byta när den kommer, men om det finns någon som har några förslag/goda råd så lyssnar jag gärna. Det kan väl heller inte vara så liten marginal att jag steker nästa generator också med min lilla ramp?

Tags: