Volvo C30 drivaxel passar Focus ST mk2?

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
sebulba
Erfaren
Namn: daniel nilsson
Kör: 2026 - Ford Focus ST225 2006 - kör nu.

Ford Fiesta ST -08 - såld.
Renault Megane Coupe -97 -skrot.
Ford Fiesta 5d -08 - såld.
Renault Megane RS250 -16 - såld.
Medlemsnummer: 235

Volvo C30 drivaxel passar Focus ST mk2?

Inlägg av sebulba »

Hej

Behöver garanterat nya drivaxxlar till bilen inom en snar framtid.
Så kikar runt lite på drivaxlar till bilen i förebyggande syfte. Och finns en del drivaxlar till Volvo på "skroten" men färre till Ford Focus ST. Eller från Focus ST.
Så undrar om nån kan bekräfta att Volvo C30 m.fl drivaxlar passar Ford Focus ST225?

Annars kan nån rekommendera nåt bra eftermarknadsmärke?
Någon som har erfarenhet av Drivknuten.se drivaxlar?

Tack.
Mvh

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Re: Volvo C30 drivaxel passar Focus ST mk2?

Inlägg av Släggmek »

:kopfkratz Hmm... GKN Driveline, Löbro och Spidan är väl bland de största producenterna i EU på sånt. Dana-Spicer, Hotchkiss eller för den delen Salisbury som gjort bakaxlarna som sitter i många av våra europeiska gammelfordar har tillverkat de IRS-drivaxlar som sitter i gamla GM-bilar som Opel Admiral och Chevrolet Corvette (matchande), Jaguar också har jag för mig. Om aktuellare än 70-80-tal vet jag inte. Man kan iaf komma långt med att söka cross reference via numren på delarna, det handlar om ett fåtal stora tillverkare globalt på sånt och volymerna gör att det snarare är fordonstillverkarna som får anpassa sig till vad de erbjuder snarare än förvänta sig särbehandling så det borde finnas matchande delar i andra bilmärken. Kanske inte japaner dock, eftersom de har sina egna stora tillverkare på kraftöverföringsdelar som Fuji och Hitachi, tveksamt om de sålt till EU.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar