Ojämn gång på Mondeo -02

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Mrquickzilver
Nybörjare
Namn: Jerry Walfridsson

Ojämn gång på Mondeo -02

Inlägg av Mrquickzilver »

Har en Mondeo 2,0(CJBB tror jag motorn heter?) kombi från -02 som jag inte får ordning på. När man kör i jämn fart med ett varvtal på ~2000rpm så rycker den lite smått, ibland mer och ibland nästan inte kännbart. När det började så gjorde jag en service själv där jag bytte olja+filter, luftfilter, tändstift och bränslefilter utan att det blev bättre.
Sen började jag söka lite bla här på forumet och hittade lite info om virvelspjällen i insuget som kanske kunde va en orsak så jag kolla de upp dom och tur var det för 1ans spjäll ramlade ur 3ans rör och dom andra lossnade av sej själv nästan! Flera har ju kört utan spjällen och även Ford verkstan här i Varberg sa att man kunde köra utan så nu sitter där inga spjäll. Nu när dom är borta så kvarstår rycken men den känns piggare än innan.
Nu har jag precis bytt tändkablar och provat en annan tändspole utan resultat.
Nu vet jag inte vad jag ska prova så vore oerhört tacksam för lite tips?

shaft
Erfaren
Namn: Lars Östman
Kör: Mondeo 2.2 tdci hgv -06

Inlägg av shaft »

Fick du till det någon gång?
Min är lite likadan, har beställt nya stift/kablar/spole & bränslefilter i hopp om att kunna få bort det.

Mrquickzilver
Nybörjare

shaft skrev:Fick du till det någon gång?
Min är lite likadan, har beställt nya stift/kablar/spole & bränslefilter i hopp om att kunna få bort det.
Ställer samma fråga till dej, fick du ordning på det?
Jag har provat att byta samma saker som du samt haft bilen på en ford verkstad men felet kvarstår...

unclebans
Veteran
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av unclebans »

Har bränslepumpens kondition kollats? Hur är jordkablarna, kollat så de sitter som de ska och inte rostat/ärgat? Har du inte fått några felkoder alls från verkstan?

Verkar lite konstigt om de inte kan hitta felet....

Kom på en annan sak du kan kolla, luftmängdsmätaren. Testa att koppla ur den och se om bilen går som den brukar. Gör den det kan det vara denna som inte fungerar.

Mrquickzilver
Nybörjare

Har inte kollat pumpen. Har kolla felkoder själv, bilprovningen har kollat o verkstan har kollat men inga felkoder. Verkstan la inte ner jättemycke tid på felsökning för jag är inte vidare sugen på o lägga en massa pengar på en bil som är värd runt 20000:-.

Det konstiga är ju att det bara är vid 2000rpm (+/- ~200rpm) i jämn fart, gasar man förbi 2000rpm eller kör på högre eller lägre varv märks inget??

Har fixat en annan spjälllägesgivare som ja ska testa...

Mrquickzilver
Nybörjare

Kan meddela att ett byte av spjällägesgivare inte heller hjälpte...

...men behöver ni en ny sån givare så köp på MECA, det är Ford orginal med bortslipat Ford-märke. =)

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

Hade samma problem på gummans mondeo 2,0 02a efter jag tog bort spjällen...
Jag montera sedan renoveringssatsen som Baby blå tipsa om artnr 1349276 ca 1500-1600kr dom skulle inte passa enligt FORD...(Den var för gammal)
Men det funka fint och bilen går som en dröm igen
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Skriv svar