byte av vevaxelns packbox på st220 03
-
silverwolf
- Erfaren
- Namn: joel frykelius
- Kör: st220 04
byte av vevaxelns packbox på st220 03
har troligtvis ett läckage på vevaxelns packbox på min st 220 är det dyrt att byta dvs vad kan det kosta att lämmna in mellan tummen och pekfingret 
- Scorpan2.9
- Erfaren
- Namn: Magnus
- Kör: Fordar!
-
silverwolf
- Erfaren
- Scorpan2.9
- Erfaren
- Namn: Magnus
- Kör: Fordar!
Det var tråkigt att det var den bakre eftersom den blir dyrare att byte. kolla i tidslistan från Ford och det var ca: 5h 30min anslagen tid. Sedan tillkommer hjulinställning också eftersom hjälpramen har varit demonterad. Det blir några tusen lappar för arbetet och alla delar som skall bytas (Låsmuttrar, skruvar, P-box, v-låds olja och bromsvätska)
Hör dej för om priser och se om du kan få något bra erbjudande. Passa på när allt är nere att kontrollera svänghjul, koppling och urtrampningslager.
Hör dej för om priser och se om du kan få något bra erbjudande. Passa på när allt är nere att kontrollera svänghjul, koppling och urtrampningslager.
-
silverwolf
- Erfaren
nu har fanskapet börjat att strula riktigt ordentligt fick idag ett svagt tickade ljud på tomgång och när man gasar till så blir det värre för att sen försvinna på högre varv nån som har ett tips på vad detta fel kan vara olja finns i motorn men man blir ju orolig att hela motorn behövs bytas just nu så känns det inget bra när ramlager eller dyl går sönder hur låter det då?
-
silverwolf
- Erfaren
uppdatering : enligt Ford så behövs motorn troligtvis bytas för dom tror att det tickande ljudet är ett lager djupt in i motorn den låter mer och mer men bara när motorn är varm kostnad ca 35000 kr vet. Inte om jag är beredd att ta den kostnaden sen ringde dom under eftermiddagen och gav dråpslaget dom ville byta allt i bromsväg bromsok fram och bak skivor klossar mm totalsumman skulle bli mellan 60 och 70000 kr kan säga så här mycket att det kännas tungt nu bilen har blivit helt värdelös att lägga ner 70000 kr på den känns inget som jag vill vad ska man nu göra och allt bara för ett oljeläckage så om det är nån som vill lägga ett bud så varsegod bilen är ju i gott skick annars förutom motorn den har ju 6växlad låda mm och det är ju synd om den skulle hamna på skroten kan även tänka mig byte till annan bil
-
silverwolf
- Erfaren
-
silverwolf
- Erfaren
väcker tråden till liv med ett videoclip. var ute idag och varmkörde motorn och filmade för att det kanske skulle bli lättare för er att höra vad det kan vara vad tror ni är det vevlagret eller knack i toppen
http://www.youtube.com/watch?v=fhqpn3kuG8U
http://www.youtube.com/watch?v=fhqpn3kuG8U
- need 4 speed
- Legend
- Namn: Juha Mäki
- Kör: Sierra Cosworth-91/ P100 2,9t snart med "The Mighty Barra"
- Medlemsnummer: 14
-
silverwolf
- Erfaren
okej vad är bäst att göra i detta läge då tycker ni att få tag på en beg motor verkar totalt omöjligt är det nån ide att få den renoverad eller kostar det mer än vad det är värt förslag och tips mottages gärnaneed 4 speed skrev:Svårt att säja så här....
Men låter som det skulle komma från kolvbult, vevstake eller vevaxeln.
Brukar inte bli så djupa "dova" ljud om det kommer från toppen.
-
Skorpan1
- Nybörjare
- Namn: Michael Broman
- Kör: ST220
Har samma ljud i min st220 2003 har fått ett pris på byte av lager båder ram och vevlager till överdimmesion pga av att dom slipar vevaxeln med, byter vevaxeltätning fram och bak och oljetrågspackning, olja filter o glycol, det kommer kosta mellan 20000-25000kr och då skruvar dom både ur motorn o i den igen...
Tycker det är ett kanonpris. då dom även lämnar 6 mån garanti på arbetet.
-
silverwolf
- Erfaren
verkligen bra pris vart är det nånstans?Skorpan1 skrev:Har samma ljud i min st220 2003 har fått ett pris på byte av lager båder ram och vevlager till överdimmesion pga av att dom slipar vevaxeln med, byter vevaxeltätning fram och bak och oljetrågspackning, olja filter o glycol, det kommer kosta mellan 20000-25000kr och då skruvar dom både ur motorn o i den igen...
-
silverwolf
- Erfaren
-
silverwolf
- Erfaren
historian om ford fortsätter . lämmnade in den till en motorrenoverare här i stan för byte av vevlager med ett rikt pris på ca 30-35000 han ringde igår och berättade att alla 4 lagren hade snurrat på vevaxeln och minst 3 vevstakar var dåliga inget roligt direkt 
det hade tagit honom 18 timmar att få ur motorn (undrar vad det går på) pratatade med ford om vevstakar men dom säljer bara hela shortblock för ca 23000 nu till min fråga jag har hittat en firma i sverige som säljer vevstakssats för 6135 kr men vad är en vevstakssats ? är det alla 6 eller är det till 1 cylinder ? (kanske jag som är dum) det skulle vara k1 stakar smida med med h-profil
det hade tagit honom 18 timmar att få ur motorn (undrar vad det går på) pratatade med ford om vevstakar men dom säljer bara hela shortblock för ca 23000 nu till min fråga jag har hittat en firma i sverige som säljer vevstakssats för 6135 kr men vad är en vevstakssats ? är det alla 6 eller är det till 1 cylinder ? (kanske jag som är dum) det skulle vara k1 stakar smida med med h-profil