Koppling gnäller till - Mondeo mk4

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
nilsnobbing
Erfaren
Namn: Anders Mossing
Kör: Ford Kuga 2022

Koppling gnäller till - Mondeo mk4

Inlägg av nilsnobbing »

Hej!

Min koppling har börjat gnälla till ibland. Det händer när man man släpper upp den under belastning. T ex vid lite högt motorvarv eller vid start i brant backe. Mondeon är från 2014 och har gått endast 4000 mil. Lite tidigt för koppplingsproblem kan jag tycka. Nån som har någon idé? Lite nojig eftersom jag snart ska bogsera 800 kg båt i 100 mil.

Bilen är en 2014 1, 6 tdci. Mycket nöjd med den för övrigt. Är just nu på en 280-mils semester med familjen till Tyskland. Bilen rullar fint och snålt. 6,2 i förbrukning.

Ha de!
N. N

darkstar210
Erfaren
Namn: Chris nhg
Kör: Mondeo

Inlägg av darkstar210 »

Jag har samma sak på min mondeo. Det låter ibland men är inget som ska vara någon fara.

Länge sedan det lät nu, säkert 6 månader sedan. det kommer och går..

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

Hej!

Väcker denna tråd till liv igen. Bilen gnäller vidare och jag har börjat fundera på att åtgärda det. Någon mekaniker jag pratade med per telefon gissade på urtrampningslagret men sa i samma mening att man då brukar byta kopplingen i samma veva. En ganska dyr historia från man gissa. Ska serva på måndag och då ska de felsöka bilen för att se vad det kan vara. Bilen har gått 5700 mil så det känns lite konstigt att kopplingen ska behöva bytas.

Bilen går bra, och bortsett från att det ibland gnäller till funkar kopplingen som det ska. Ideer? Är det värt att gräva i? Köra vidare? Voj voj.... :-)

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Om det är koppling så ta det på maskinskada på försäkringen , kopplingen är ju inte slut utan det är lagret eller svänghjulet som är slut så dom kan inte hävda slitagedel...

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

getsome skrev:Om det är koppling så ta det på maskinskada på försäkringen , kopplingen är ju inte slut utan det är lagret eller svänghjulet som är slut så dom kan inte hävda slitagedel...
Har tänkt den tanken. Vi får väl se vad verkstaden säger när de kikar på saken. Problemet är att om de nu byter urtrampningslager föreslår verkstaden att de byter kopplingen förebyggande när man ändå är där och rotar. Det lär ju inte gå på försäkringen. Men som sagt, vi får se...

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Köp en svänghjulssats från england för 5000 kr så kan dom montera dit den när dom ändå har lådan nere :)

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

Jahapp, det verkar som det är urtrampningslagret om man får tro verkstan. Han menar dock att det är svårt att veta säkert utan att montera isär grejerna och titta.

12-14 000 kr landar det på, ink kopplingsbyte. Jävligt surt när bilen gått 5700 mil. Men jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet och betala.

Nu gnäller både jag och bilen.

N.N

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Ett defekt urtrampningslager är inte helt omöjligt att bolaget kan ta. Beror ju klart på bolag och villkor men väl värt ett försök
Servicerådgivare FordStore Hedbergs Bil
bruno.situm@hedbergs.se
Direktnr 046-31 27 12

nilsnobbing
Erfaren

Inlägg av nilsnobbing »

Tackar för svaret! Ja vi får väl hoppas det, det känns snöpligt att få så stora kostnader efter så pass få mil. Märkesverkstad ville ha 18.000 för felsökning (det är ju inte helt klarlagt att det är urtrampningslagret) och rep (ink kopplingsbyte). Det var den semestern...

För övrigt länsförsäkringar.

N.N

Skriv svar