Köpt min första Ford. Tycker att man behöver hålla inne knappen för att starta längre än vad som känns rimligt, nästan så man tror att batteriet inte ska fixa starten. Tror ni det bara är svagt batteri eller är det som det ska?
Har som sagt aldrig ägt en Ford eller någon bil med keyless start innan.
Det hände när jag kört två mil till en affär, handlat och sedan skulle där ifrån.
Han jag köpte den av säger att han bytt batteri för något år sedan. Känner mig lite lurad..
Jag har inte ens fattat att det är ett tryck för tändning och ett för start. Men när jag tryckt så nöter den. Startmotorn går men det tar lite längre tid än som känns normalt. Brorsan trycker bara snabbt i sin BMW så startar den men jag får hålla inne knappen..om jag nu gör rätt.
Jag har en S-max -12 med automat. 1 tryck på knappen utan foten på bromsen så tänds allt upp (tändning). 1 tryck på knappen med foten på bromsen så startar bilen. Jag brukar aldrig hålla inne knappen utan bara trycka. Ibland kan bilen låta startmotornm gå en aningens längre men jag brukar inte hålla inne knappen under hela tiden.
Med vanlig nyckel behöver man vrida till det läge där startmotorn går igång, sedan går nyckeln tillbaka till driftsläget. Så är det inte med keyless utan det räcker med att 1 tryck (eller 2).
Fick fram på displayen i bilen ett test där man bläddrar igenom de olika funktionerna. När batteriets test dök upp stod det 12,3V. Är det okej eller är det där felet med den otroligt tröga starten ligger? Varnar inte för dåligt batteri i något meddelande eller så annars.
På min 10:a och på den 11:an (facelift) jag körde på förra jobbet räcker det med ett tryck och koppling (min) eller broms (jobbilen) för att motorn ska starta.