Köpråd Ford Mondeo MK5

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
CalleP
Nybörjare
Namn: Carl Palmén
Kör: Ford Focus Flexifuel 2012

Re: Köpråd Ford Mondeo MK5

Inlägg av CalleP »

Hade nog inte eftermonterat en elkrok. Inte sett en avtagbar och hur det skulle sett ut men får kika runt.

Står i valet mellan två stycken nu, utrustning kontra mil.
Den med fler mil (8400) har lite mer utrustning som jag gillar (rattvärme, backkamera, LM-fälg för vinterdäck) men är då också 20k billigare. Annars samma årsmodell och utrustning. Den andra är dyrare men bara 4200 mil.
Den billigare med fler mil har stått i hallen ett halvår och åkte tydligen på ombesiktning nyligen, behöver ju inte vara något allvarligt men har frågat efter protokollet. Tyvärr lite långt bort för att åka förbi bara.
Vid 8400 mil borde den ju också nyligen gått igenom den dyrare 6000 mil servicen också. Som den andra åker på nästa april typ.

Hur hade ni tänkt i det läget?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

kollat upp bes,, samt servicen,, ta ALDRIG något för givet :( personligen tycker jag att en bils som bara gått 8000 mil ska gå igenom ua,, min ena som gått 29 000 gick igenom ua i våras :)

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Beror ju på ägaren, förra bilen jag hade var en v70 som rullat runt 30000 mil gick alltid igenom med UA även nuvarande mondeo som nu rullat 10000 har det inte varit någon anmärkning på.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Inlägg av cox »

Men kontrollera att oljan i lådan har byts om bilen rullat mer än 6000, så skall oljan och filter bytas nästa gång vid 12000 mil eller var tredje år. Beror på vad som inträffar först

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

CalleP
Nybörjare

Inlägg av CalleP »

Edit: stort tack för alla svar såhär långt :)

Fått tag på ena besiktningsprotokollet och den underkändes på ett däck, inte hela världen och Kamux som säljare är jag inte förvånad. Dock efterkontroll på annan firma, så blir inte klokare på om det faktiskt är åtgärdat eller bara fixat för besiktning.

Pratat med förra ägare som var positiv och inte haft några problem. Servad när det skulle. Dock verkar det omöjligt att få ut kopia på serviceboken så har mailat Ford för att se hur det ligger till.

I övrigt, vissa tillval har jag funderat på om de verkligen behövs, typ aktiv parkeringsassistans, rattvärme, även elkrok. Ni som har detta hur ofta kommer det till användning?
Rattvärme har jag idag vilket är skönt efter att ha skrapat rutor men inte mycket mer än så.

Såg att någon betalat ~7k för 6000 mila-servicen inkl oljebyte i automatlåda, är det rimligt att anta? Volvon kostar så mycket årligen nästan så det vore inte för blodigt.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

var däcket snednött ? då kan man behöva en hjulinställning,, Krockad?? sånt är inte bara bara ibland ;)

CalleP
Nybörjare

Inlägg av CalleP »

granadadr skrev:
tis sep 07, 2021 3:46 pm
var däcket snednött ? då kan man behöva en hjulinställning,, Krockad?? sånt är inte bara bara ibland ;)
Däck 5.2.3, fram vänster, slitbana skadad (separation).
Bor lite långt från Halmstad för att kolla. :P
Ska vara åtgärdat, enligt säljare andra däck. Gick igenom men inger ju inte förtroende.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

CalleP skrev:
tis sep 07, 2021 1:09 pm
Edit: stort tack för alla svar såhär långt :)

Fått tag på ena besiktningsprotokollet och den underkändes på ett däck, inte hela världen och Kamux som säljare är jag inte förvånad. Dock efterkontroll på annan firma, så blir inte klokare på om det faktiskt är åtgärdat eller bara fixat för besiktning.

Pratat med förra ägare som var positiv och inte haft några problem. Servad när det skulle. Dock verkar det omöjligt att få ut kopia på serviceboken så har mailat Ford för att se hur det ligger till.

I övrigt, vissa tillval har jag funderat på om de verkligen behövs, typ aktiv parkeringsassistans, rattvärme, även elkrok. Ni som har detta hur ofta kommer det till användning?
Rattvärme har jag idag vilket är skönt efter att ha skrapat rutor men inte mycket mer än så.

Såg att någon betalat ~7k för 6000 mila-servicen inkl oljebyte i automatlåda, är det rimligt att anta? Volvon kostar så mycket årligen nästan så det vore inte för blodigt.
Jag kör en -16 iAWD 180hk diesel och automat med businesspaket. Helnöjd med bilen som familjevagn och har svårt att hitta ett nyare substitut. Stor, tyst, bra att dra med och nöjd med kvaliteten. Aldrig haft några större problem eller något som inte lokala Fordverkstan kunnat lösa.

Parkeringsassistansen brukar jag använda ibland, frugan gör det inte men när jag är morgontrött är den skön att ha. Rattvärmen använder vi sällan. Draget däremot används flitigt och estetiskt är det snyggt att få undan. Har inte haft något problem med det heller. 7k för servicen inkl växellåda är bra. Här kostar den närmre 10k.
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör

En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/

Ford Focus RS Edition 2018

CalleP
Nybörjare

Inlägg av CalleP »

granadadr skrev:
ons jul 07, 2021 6:46 am
Ford4Life skrev:
tis jul 06, 2021 5:20 pm
Det var väl problem med att ratten biev sliten på den modellen... kolla om den är bytt om det går, annars kolla hur den ser ut.
Om jag skulle köpa en mk5 begagnad skulle jag nog försöka få tag i en Ford Mondeo Vignale.
INTE jag,, jag skulle vilja ha en st modell med alcantara å svarta grillar istället,, men när det gäller utr så är sådant individuellt ;)
kör själv 2 mk4 sport och en mk4 titanium, med vettig utr :)
Finns en sån ute nu i Luleå ;)

CalleP
Nybörjare

Inlägg av CalleP »

Hur fungerar adaptiva farthållaren i Mondeon med automat?
Har läst olika att den amerikanska versionen har stop and go medan den brittiska inte har det. Har tidigare kört manuell låda och då fungerar ACC ned till 30 km/h men inte lägre. Kö-körning är en ganska stark anledning till att välja automat över manuell för min del.

Användarvisningsbild
granadadr
Legend

Inlägg av granadadr »

CalleP skrev:
fre sep 10, 2021 1:59 pm
Hur fungerar adaptiva farthållaren i Mondeon med automat?
Har läst olika att den amerikanska versionen har stop and go medan den brittiska inte har det. Har tidigare kört manuell låda och då fungerar ACC ned till 30 km/h men inte lägre. Kö-körning är en ganska stark anledning till att välja automat över manuell för min del.
på min mk4 är det likande börjar tjuta som fan i dem låga farterna å kopplar ur :)

CalleP
Nybörjare

Inlägg av CalleP »

Konsigt att amerikanska versionen av bilen har kökörning men inte europeiska ändå.
Micke87 skrev:
sön jul 11, 2021 1:23 pm
Köp en med något bra utrustningspaket samt med diesel(180hk+), automat och kanske det viktigast, AWD.
Finns det något bra argument för AWD för en som kör mest motorväg och stadstrafik?
Känns som det är bara högre kostnad (inköp och drift), ni som kör mer än recensenter har kanske mer att tillägga. :)
Väger in om AWD och rattvärme är värt 5-10% högre pris begagnat...

Skriv svar