S-Max - Stannar eller ingen respons vid gas

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
smax09
Nybörjare
Namn: Bosse J
Kör: Ford S-Max 2009

S-Max - Stannar eller ingen respons vid gas

Inlägg av smax09 »

Hej,

Har fått ett problem med min S-max 2009.

Två olika tillfällen har nedan hänt.
Bilen startar som förväntat när jag vrider på nyckel, lägger i R och backar ut från parkeringsplatsen. Trycker därefter ned bromsen, lägger i D och ska trycka på gasen. Motorn stannade. Jag startade upp bilen på nytt och då var det som inget hade hänt.

Idag så var jag på en annan parkering och starta gick bra, lade i D och på väg ut från parkering så bromsar jag in före jag kör ut på vägen. När jag då trycker på gasen så fick jag ingen respons när jag tryckte ned gasen. Startade då om bilen och fungerade fint därefter.

Vill även nämna att den var på service föregående vecka, bytte olja + filter, luftfilter och kupefilter.

Har ägt bilen endast i två veckor och före service så har jag inte upplevt problem som ovan.

Någon som har några förslag eller tankar?

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Re: S-Max - Stannar eller ingen respons vid gas

Inlägg av granadadr »

ta ut felkoder,,

smax09
Nybörjare

Inlägg av smax09 »

granadadr skrev:
fre jun 30, 2023 6:33 am
ta ut felkoder,,
Tackar för tipset men saknar felkodsläsare och aldrig ägt någon eller har någon kunskap om dessa.

I nedan tråd så förstår jag det som att en vanlig läsare som säljs på Biltema, Jula osv inte fungerar för Ford utan man ska ha något som kallas elm327 som jag hittade bla på amazon. Vilken programvara rekommenderas eller kör man med app i mobilen?

viewtopic.php?t=75440

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

man använder ett program som kallas Forscan,, mkt bra,, man kan både felsöka och programmera i det :) elm 327 är adaptern,, jag föredrar den med sladd för annars kan man ej programmera,, å glöm ej köpa en med switch :)

smax09
Nybörjare

Inlägg av smax09 »

granadadr skrev:
lör jul 01, 2023 4:36 pm
man använder ett program som kallas Forscan,, mkt bra,, man kan både felsöka och programmera i det :) elm 327 är adaptern,, jag föredrar den med sladd för annars kan man ej programmera,, å glöm ej köpa en med switch :)
Tack för svar och förslag. Problemet löste sig själv på något sätt så blev aldrig något inköp av felkodsläsare.

Har dock fått ett annat problem med en bakre lampa (finns beskrivet i annat inlägg) och funderade på ifall jag med en läsare skulle kunna få mer info om problemet.

Läste lite om Elm 327 och förstår jag det rätt så kan jag dock inte läsa ut felkoder kopplat till tex belysning, har jag förstått det rätt ?

Skriv svar