Ford Galaxy får ny framruta
-
janis.vikmanis
- Erfaren
- Namn: Janis A.Vikmanis
- Kör: Ford Galaxy 2.2 TDCi, sen 2008 års modell. Fransk dieselmotor av modell Duratorq-TDCi-DW (Renault). Motorn har 129 kW. Direktimporterad från Italien.
Chassinummer: *WF0MXXGBWM8L39545* - Ort: Västerås
- Kontakt:
Ford Galaxy får ny framruta
Stenskott. Framruta måste bytas helt. Galaxy:n är direktimport från Italien. En schpagetti-makaråni. UTAN el-uppvärmd framruta.
Nu till det komiska.
Ryds glas beställde framruta som ÄR el-uppvärmd. Det bara bidde så. Det var inte meningen. Fast dom säger, att kablage visar sig redan framdragna. Dom kommer koppla och fotografera hur det ser ut. Kanske kommer el-uppvärmda rutan ändå fungera, säger dom.
Har någon av er varit med om det? Vad hände ditt åkdon då? Fungerade el-uppvärmda doran? Behövde du göra fler justeringar?
Vet ni vad raggarna kallar Facebook? Trut-blädder!
Nu till det komiska.
Ryds glas beställde framruta som ÄR el-uppvärmd. Det bara bidde så. Det var inte meningen. Fast dom säger, att kablage visar sig redan framdragna. Dom kommer koppla och fotografera hur det ser ut. Kanske kommer el-uppvärmda rutan ändå fungera, säger dom.
Har någon av er varit med om det? Vad hände ditt åkdon då? Fungerade el-uppvärmda doran? Behövde du göra fler justeringar?
Vet ni vad raggarna kallar Facebook? Trut-blädder!
-
janis.vikmanis
- Erfaren
- Kör: Ford Galaxy 2.2 TDCi, sen 2008 års modell. Fransk dieselmotor av modell Duratorq-TDCi-DW (Renault). Motorn har 129 kW. Direktimporterad från Italien.
- Kontakt:
Re: Ford Galaxy får ny framruta
Här är bilder på hur dom kopplade el till framrutan. Jordfläta i taket, bakom kupébelysningen. Kontakt fogad i motorrummet. Men det saknas något ändå. Ingen värme i framrutan. Antagligen ett relä, med säkring och vippkontakt för att slå på/av.
Gissningsvis att det är ett relä med timer eller så.
Spännande…
Gissningsvis att det är ett relä med timer eller så.
Spännande…
-
Holma
- Veteran
- Namn: Fredrik H
- Medlemsnummer: 406
Har du bytt knapp i bilen? Fanns kablaget färdigt där också?
-
janis.vikmanis
- Erfaren
- Kontakt:
Med just knapp, är det lite mysko. Ingen synlig knapp finns. Om kablage finns bakom och under instrumentpanelen…vet jag inte ännu.
Jag blev rekommenderad att söka kopplingsschema över el, till svensk modell som har uppvärmd framruta. Sådana modeller av Galaxy säljs i nordligare breddgrader. Inte bara Sverige. Där skall synas vilka delar som styr värme på ruta.
Men en ritning är en sak. Bättre vore YouTube-film. Då kan jag på bilskrot hitta delarna.
Jag blev rekommenderad att söka kopplingsschema över el, till svensk modell som har uppvärmd framruta. Sådana modeller av Galaxy säljs i nordligare breddgrader. Inte bara Sverige. Där skall synas vilka delar som styr värme på ruta.
Men en ritning är en sak. Bättre vore YouTube-film. Då kan jag på bilskrot hitta delarna.