Ford Mondeo ST200-tråd
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Lite bilder var det ja...
Sedanen har jag inte kvar mer, sålde den i förmån för en kombi.
Funderar på att köpa tillbaka den sen.
Kombin ska sänkas men just nu är där lite andra saker som ska på.
Som nya bromsar, hjullager och lite solfilm.
Sänkningen blir lite mer avancerad, har en plan med antingen original dämpare och H&R eller lite special med K-sport Coilovers (finns itne till kombin)
Sänkningen blir lite mer avancerad, har en plan med antingen original dämpare och H&R eller lite special med K-sport Coilovers (finns itne till kombin)
- Bilagor
-
-
-
-
-
-
-
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Colding
- Veteran
- Namn: Rasmus Christensen
- Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
- Medlemsnummer: 245
Hård sedanKeller skrev:Lite bilder var det ja...
lite OT, såg precis en ST200 på blocket med härliga 5400 mil på mätaren, en svart coupe. Underbart att se att det finns kvar lågmilare än idag
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Ja läppen gör rätt mycket. Har en likadan på kombin (syns inte lika mycket då den är högre).Colding skrev:Hård sedanLite läpp fram gjorde susen! Föredrar dock kombi-karossen av de tre.. ja förstår att det blir lite krångligt att sänka den i och med tidigare nämda dämpare. Tänkte du klämma in större bromsar eller gå på original? Har för mig att de faktiskt biter ganska bra original?
lite OT, såg precis en ST200 på blocket med härliga 5400 mil på mätaren, en svart coupe. Underbart att se att det finns kvar lågmilare än idag
Efter lite pulande så verkade det inte som det blir coilovers. Får inte fram måtten jag behöver.
Bromsarna blir ersättare rakt av, EBC slitsade och Green Stuff belägg.
Problemet med STn är att (eller V6an överlag) är att det ligge rmycket vikt fram vilket ofta leder till skeva bromsskivor fram. Körde black diamond på sedanen. Blev aldrig skeva, medans mina brembo blev det konstant.
Ja lågmilarna är sällsynta!
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Colding
- Veteran
- Namn: Rasmus Christensen
- Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
- Medlemsnummer: 245
Keller skrev:Ja läppen gör rätt mycket. Har en likadan på kombin (syns inte lika mycket då den är högre).
Efter lite pulande så verkade det inte som det blir coilovers. Får inte fram måtten jag behöver.
Bromsarna blir ersättare rakt av, EBC slitsade och Green Stuff belägg.
Problemet med STn är att (eller V6an överlag) är att det ligge rmycket vikt fram vilket ofta leder till skeva bromsskivor fram. Körde black diamond på sedanen. Blev aldrig skeva, medans mina brembo blev det konstant.
Ja lågmilarna är sällsynta!
Ja det gör den verkligen! Kul att se att någon filar på dem. Har ärligt talat inte sen de dök upp 2000 sett en snyggt modifierad sådan.. Det fanns en med moretteljus o lite annan plast på, men det föll mig inte alls i smaken. Jag minns att farsan bytte bromsar lagom till varje sommar, hans gick runt 4000 mil om året ungefär.. Underligt.. känns som att brembo borde ha lite kvalité?
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Förresten, varför jag itne fick av mina bromsskivor var pga idioten som bytat skivor förra året har satt dit mondeo 2,0 skivor!! Dom är mindre i diameter samt att dom är mindre i navet.
Skiten hade rostat fast på naven då dom har troligen pressat på skivorna!!
Historian finns här med bilder: http://www.garaget.org/Keller/blog
Skiten hade rostat fast på naven då dom har troligen pressat på skivorna!!
Historian finns här med bilder: http://www.garaget.org/Keller/blog
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
-
johansvensson90
- Ankaz
- Legend
- Namn: Andreas Kangas
- Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250
Här en bild på min ST med snart 8000mil på mätaren
Helt std forutom dubbeljus, Mongoose avgas, Tonade runt om
http://www.garaget.org/?car=6142&image=1776675
Helt std forutom dubbeljus, Mongoose avgas, Tonade runt om
http://www.garaget.org/?car=6142&image=1776675
-
hulting74
Vad menas med en lågmilare...?
Vad har era ST200 gått?
Min har gått ca 13000 mil och fungerar fortfarande utmärkt, har dock bytt en hel del slit delar ;-)
/S
Min har gått ca 13000 mil och fungerar fortfarande utmärkt, har dock bytt en hel del slit delar ;-)
/S
- Jojo
- Erfaren
- Namn: John F.
- Kör: Mondeo st200 -00
14000 mil
Och en period så rök allt. AC, bränslepump, MOTORN t o m.
Nu har den varit snäll länge - flera år. Men nu krånglar låsen.
Borde ha bytt, men det finns ingen bättre bil, så jag behåller den så länge.
PS
DEt skulle inte alls vara en tumme ner. Men kan inte få bort den!!
Nu har den varit snäll länge - flera år. Men nu krånglar låsen.
Borde ha bytt, men det finns ingen bättre bil, så jag behåller den så länge.
PS
DEt skulle inte alls vara en tumme ner. Men kan inte få bort den!!
-
RobbanSt200
- Nybörjare
- Namn: Robert Lundgren
- Kör: Mondeo ST200
Min har precis slagit om till 14000.
Besiktigade bilen i slutet av Mars med blankt papper förutom att en positionslampa fram var trasig.
Älskar bilen men det finns ett par små grejer som jag stör mig på.
Förarstolen knarrar/ gungar lätt fram och tillbakavilket troligtvis är pga den elektriska höj och sänkningen av stolen.
Har ett knackande ljud från luftfiltret när jag rattar.
Har haft bilen i 3 år snart och inte haft några problem överhuvudtaget, fick byta generatorn men det gjorde firman på garantin när jag köpt den.
Annars är bilen kanon och insugsljudet är helt enkelt underbart
Besiktigade bilen i slutet av Mars med blankt papper förutom att en positionslampa fram var trasig.
Älskar bilen men det finns ett par små grejer som jag stör mig på.
Förarstolen knarrar/ gungar lätt fram och tillbakavilket troligtvis är pga den elektriska höj och sänkningen av stolen.
Har ett knackande ljud från luftfiltret när jag rattar.
Har haft bilen i 3 år snart och inte haft några problem överhuvudtaget, fick byta generatorn men det gjorde firman på garantin när jag köpt den.
Annars är bilen kanon och insugsljudet är helt enkelt underbart
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Besiktigade min kombi i dag:
* Dragkrok demonterbar, kärvar
* Styrled, fram höger yttre, glapp
* Spindelled, fram höger, glapp
* Bromsrörlängsgående, vänster bak, rostskadat.
Trodde faktiskt ajg skulle få på mer så jag är nöjd. Dock är bromsrör bak inte kul att byta.
Bromsvärde:
Fram 3,5/3,2
Bak: 2,1/2,0

* Dragkrok demonterbar, kärvar
* Styrled, fram höger yttre, glapp
* Spindelled, fram höger, glapp
* Bromsrörlängsgående, vänster bak, rostskadat.
Trodde faktiskt ajg skulle få på mer så jag är nöjd. Dock är bromsrör bak inte kul att byta.
Bromsvärde:
Fram 3,5/3,2
Bak: 2,1/2,0
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Ussi
- Veteran
- Namn: Örs F
- Kör: Mustang GT & MondeoST200
looki looki ST 200 nördar, you are all wellcome to the nörd corner och jag är en av
dom. Nyheter från mig är inte mycke bygget är lite segt för tillfället, fick tag i ny höger
dörr i örebror, skall plocka ut den från posten inom kort. Väntar på lite varmare väder
så att Keller och jag skall kuna börja plasta lite bakkjol, sen skall jag boka tid hoss
gubbarna i Åstorp så att dom skall mapa bilen, Sen är det lite smått lull lull som
skall fixas som tx justera huv montera nya framlyktor måste bygga om lite, dom
är made in china så passformen är lite off, sen det stora projectet är att lacka
om bilen till nytt och fresht reacing blue.
Min har rullat 12 och åtta, men bara chasin, motorn är ny och växellådan nyrenoverad och diffad
dom. Nyheter från mig är inte mycke bygget är lite segt för tillfället, fick tag i ny höger
dörr i örebror, skall plocka ut den från posten inom kort. Väntar på lite varmare väder
så att Keller och jag skall kuna börja plasta lite bakkjol, sen skall jag boka tid hoss
gubbarna i Åstorp så att dom skall mapa bilen, Sen är det lite smått lull lull som
skall fixas som tx justera huv montera nya framlyktor måste bygga om lite, dom
är made in china så passformen är lite off, sen det stora projectet är att lacka
om bilen till nytt och fresht reacing blue.
Min har rullat 12 och åtta, men bara chasin, motorn är ny och växellådan nyrenoverad och diffad
-
Ziimme
Verkar som att en annan med hittat hit! Har haft min ST200 i snart lite över ett år och rullar fortfarande, har gått strax över 12000mil.
Var precis på besiktning med den och utan anmärkningar, mycket lustigt då skivorna fram var totalt kassa och höll på att brista i princip, men är bytta nu samt en massa andra delar.
Vet ni några bra sidor som har lite udda styling eller inrednings detaljer till en st200? Hade ett antal innan sparade som favoriter men tyvärr försvann alla med den nya webläsaren
Var precis på besiktning med den och utan anmärkningar, mycket lustigt då skivorna fram var totalt kassa och höll på att brista i princip, men är bytta nu samt en massa andra delar.
Vet ni några bra sidor som har lite udda styling eller inrednings detaljer till en st200? Hade ett antal innan sparade som favoriter men tyvärr försvann alla med den nya webläsaren
-
Kajon
- Erfaren
- Namn: Jonas
- Kör: Ford Mondeo ST200
Tja!
Jag har precis skaffat en ST200 sedan -00. Ett mycket spontant inköp men jag behövde en bil, den verkade intressant, gick bra och var inte särskillt dyr. Har kört några mil nu och gillar kraften och känslan i den. Det har gått ca 19000 km, men har servats väl och har välfungerande elektronik. Inredning och dylikt ser ut att vara orginal, men jag har inte stenkoll på de mekaniska delarna.
Det enda problemet är att jag hör ett distinkt susande/visslande ljud från motorn, eller någonstans i närheten, som främst verkar uppkomma när man kommer upp runt 2000 varv. Jag har läst lite om fenomenet "moosing" som ford-bilar kan drabba av och tycker det ljudet är rätt likt det jag hör. Nu har jag inte undersökt närmare utan enbart hört det när varvtalet är mer än 2000 på trean, fyrans o femmans växel. Jag skall göra lite mer tester och lyssna på motorn i frikopplat läge också.
Bilen är mycket tyst på tomgång och lägre varvtal.
Kan det vara moosing problemet? Som jag förstår uppstår av turbulens i luften som sugs in? Och vad kan man göra för att lösa det?
Bilen saknar också några plast bitar (kvadratiska) som har suttit i sidokjolarna under främre dörrparen. Det ser ut som något har lostnat, men inte särskillt oroväckande. Är det någon som vet vad det är för bitar?
Jag har precis skaffat en ST200 sedan -00. Ett mycket spontant inköp men jag behövde en bil, den verkade intressant, gick bra och var inte särskillt dyr. Har kört några mil nu och gillar kraften och känslan i den. Det har gått ca 19000 km, men har servats väl och har välfungerande elektronik. Inredning och dylikt ser ut att vara orginal, men jag har inte stenkoll på de mekaniska delarna.
Det enda problemet är att jag hör ett distinkt susande/visslande ljud från motorn, eller någonstans i närheten, som främst verkar uppkomma när man kommer upp runt 2000 varv. Jag har läst lite om fenomenet "moosing" som ford-bilar kan drabba av och tycker det ljudet är rätt likt det jag hör. Nu har jag inte undersökt närmare utan enbart hört det när varvtalet är mer än 2000 på trean, fyrans o femmans växel. Jag skall göra lite mer tester och lyssna på motorn i frikopplat läge också.
Bilen är mycket tyst på tomgång och lägre varvtal.
Kan det vara moosing problemet? Som jag förstår uppstår av turbulens i luften som sugs in? Och vad kan man göra för att lösa det?
Bilen saknar också några plast bitar (kvadratiska) som har suttit i sidokjolarna under främre dörrparen. Det ser ut som något har lostnat, men inte särskillt oroväckande. Är det någon som vet vad det är för bitar?