Ford Mondeo ST200-tråd

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
fredde08

Inlägg av fredde08 »

hallå där tack för svaret =) jo motorn ska vara utbytt enligt utsago till en 01 men vet inte riktigt till hundra procent,

chassimässigt känns den tight och fin dock väldigt högt vägljud jämfört med andra bilar jag haft.

kulören är blå och blien är rostfri och i relativt gott skick trots milen på 29000 Okej måste det vara fords olja passar inte någon annan och vad ska det vara för viskositet på oljan?

tack på förhand =)

Kajon
Erfaren
Namn: Jonas
Kör: Ford Mondeo ST200

Inlägg av Kajon »

Hej igen

Nu har det dykt upp obehagliga överaskningar som jag borde ha kunnat undvika genom att undersöka bilen lite mer noggrant då den köptes. Men man lär sig tilll nästa gång.

Rosten som finns i bakskärmarna har ätit sig in och förstört fästet till bakre stötfångaren vilken har spruckit. Rosten har också skapat ett hål i den högra sparklådan, precis vid fästet för domkraften. Förardörren har också fått en del rost i nederkant vilket borde åtgärdas. Den ska besiktas innan 1a September så det är nog dags att göra något åt problemen snarast.

Att laga sådant själv är inget val för mig, har inte tillgång till garage eller kan något om lack. Så då har jag kollat runt bland rostfirmor i trakten.

Jag fick ett pris på 11500 från Nacka Rostskydd för att fixa skadorna och lacka om.
TectylStockholm sa 15000 då han trodde att det kunde uppstå fler obehagliga överaskningar när man började plocka bort delar.

Det är stora summor för en billig bil som rullat 19 000 mil.

Det mesta annat fungerar ju faktiskt och jag har redan spenderat en hel del pengar på hjullagerbyte o service. Det är ju en model som har något speciellt så det känns fel att låta den förfalla. Den blå lacken är riktigt snygg.

Vad tycker ni här? Hur mycket kan man få ut för en rostig st200?
Motor och växellåda går ju ok (backen kan vara trög att få i ibland) men har inte bytts eller renoverats. Enbart servats.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Namn: Simon Keller
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kajon skrev:Hej igen

Nu har det dykt upp obehagliga överaskningar som jag borde ha kunnat undvika genom att undersöka bilen lite mer noggrant då den köptes. Men man lär sig tilll nästa gång.

Rosten som finns i bakskärmarna har ätit sig in och förstört fästet till bakre stötfångaren vilken har spruckit. Rosten har också skapat ett hål i den högra sparklådan, precis vid fästet för domkraften. Förardörren har också fått en del rost i nederkant vilket borde åtgärdas. Den ska besiktas innan 1a September så det är nog dags att göra något åt problemen snarast.

Att laga sådant själv är inget val för mig, har inte tillgång till garage eller kan något om lack. Så då har jag kollat runt bland rostfirmor i trakten.

Jag fick ett pris på 11500 från Nacka Rostskydd för att fixa skadorna och lacka om.
TectylStockholm sa 15000 då han trodde att det kunde uppstå fler obehagliga överaskningar när man började plocka bort delar.

Det är stora summor för en billig bil som rullat 19 000 mil.

Det mesta annat fungerar ju faktiskt och jag har redan spenderat en hel del pengar på hjullagerbyte o service. Det är ju en model som har något speciellt så det känns fel att låta den förfalla. Den blå lacken är riktigt snygg.

Vad tycker ni här? Hur mycket kan man få ut för en rostig st200?
Motor och växellåda går ju ok (backen kan vara trög att få i ibland) men har inte bytts eller renoverats. Enbart servats.
Tråkigt med rosten. Rosten bak är dock standard. Trösklen är lite tråkigare.
Vet inte om priset är bra eller dåligt, det viktiga är att dom kan färgmatcha resten av lacken! Det är en metallic lack som kan vara svår att matcha. Iaf på dom bilar jag sett som varit dellackerade.

Om backen är trög att få i så är det snart dags för kopplingsbyte. (Om du inte kan hitta att det redan är gjort). Pröva först med att byta växellådsolja. Ta olja enl. Fords rekommendationer!!
Ett kopplingsbyte med urtrampningslager/slavcylinder (det är en enhet) kostar runt 15kkr

Min åsikt är: gå igenom bilen ordentligt, kolla vad som mer är slitet.
Min gissning är troligen länkarmarna fram, dämparna, ev annalkande fjäderbrott fram (rätt standard för ST200), eller ja chassi överlag.
Tänk även på att det är 10000mil intervaller på servicearna.
Dvs vid 20000mil är det stor service med stift (platina), diverse vätskor, remmar, filter.
Jag bytade även mina tändkablar vilket är väldigt bra att göra på en bil som gått så långt. Det märks skillnad!
Sen kan du börja fundera på om det är värt att lägga dom pengarna.

Jag gjorde allt själv med hjälp av en kompis för dom lite svårare jobben.
Men bara i material (köpte mycket från England, Ford Parts UK), så närmare 10kkr (olja, oljefilter, drivrem, vattenpumpsrem, bränslefilter, kupéfilter, stabstag fram och bak, styrleder, länkarm bägge fram, tändstift, Magnecor tändkablar) + bromsar som jag gjorde några månader innan för 4500kr.

Jag tyckte förvisso det var värt det för min del för jag älskar bilen, förra ägaren har tagit bra hand om den (utom dom 2 senaste) och jag gav inte allt för mycket för den. Har lite rost i vänster bakskärm och troligen fästena till stötfångaren bak.
/Keller

Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Kajon
Erfaren

Inlägg av Kajon »

Lådan var oväntad, jag har ju sett problemet bak men inte tänkt att det skulle vara så farligt. Det var väldigt synd att bakskärmsfästena lostande. Aldrig mer automattvätt.

Jag har som sagt bytt ett hjullager och gjort en service för några veckor sedan. Förra året gjordes en stor service på bilen så jag vet inte om det behövs någon sådan på ett tag. Men som du skrev så bör man nog gå igenom allt lite nogrannare. Verkstaden kollade ju många delar på servicen, men jag vet inte om fjäderfästen ingick. Dom borde ha sagt till om nåt inte var ok.

Det låter jäkligt läskigt att kopplingen skulle behöva bytas. Var ju med om en gammal Honda Civic där koppling rasade helt oväntat. Kunde rulla hem men inte ta sig någonstant efter det.

De problem som jag vet att den har är nu förutom rosten:
  • Läckage av regnvatten vid passagerarsidan (ser att den svarta plåten som ska sitta tryckt mot vindrutan har börjat lossna och det verkar som listen som ska sitta där saknas.
  • Regnvattenläckage i bakluckan från vänster sida (märks vid mycket krafitg regn). Verkar kunna härledas till baklyktan, men det verkar främst komma in då man kör.
  • Höger yttre styrled glappar en aning, verkstaden sa att den inte är farlig men måste fixas till besiktningen.
  • Läckaget bak har gjort ett det finns rost i gropen där reservhjulet ligger. Domkraften är i väldigt dåligt skick och reservhjulet är rostigt. Lite mögel på delar av mattorna. Fram har jag inte sett någon skada av vattnet.
Läckaget fram hoppas jag kunna fixa själv. Läckaget bak borde inte heller vara någon fara om det nu är packningen runt lyktan som läcker.
Styrleden krävde tydligen en framvagnsjustering vilket drog upp priset lite och gör att man inte kan fixa det själv (ca 2000).

Priserna på det mesta drar ju iväg lite när man inte kan meka själv. Jag skulle nog kunna lösa problem som inte kräver dyr utrustning och stor yta. Det vore ju lite kul o intressant att sätta sig in bilen lite mer. Jag har ju lärt mig väldigt mycket på den lilla tid jag haft denna.

Var lite för naiv när jag köpte den så jag har mig själv att skylla för att inte sett problemen tidigare.
Nästa bil ska undersökas med mikroskop :P

Men det är en trevlig stark bil som är rolig att köra... så jag är lockad att lägga ner lite pengar på den.

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Kajon skrev:Lådan var oväntad, jag har ju sett problemet bak men inte tänkt att det skulle vara så farligt. Det var väldigt synd att bakskärmsfästena lostande. Aldrig mer automattvätt.

Jag har som sagt bytt ett hjullager och gjort en service för några veckor sedan. Förra året gjordes en stor service på bilen så jag vet inte om det behövs någon sådan på ett tag. Men som du skrev så bör man nog gå igenom allt lite nogrannare. Verkstaden kollade ju många delar på servicen, men jag vet inte om fjäderfästen ingick. Dom borde ha sagt till om nåt inte var ok.

Det låter jäkligt läskigt att kopplingen skulle behöva bytas. Var ju med om en gammal Honda Civic där koppling rasade helt oväntat. Kunde rulla hem men inte ta sig någonstant efter det.

De problem som jag vet att den har är nu förutom rosten:
  • Läckage av regnvatten vid passagerarsidan (ser att den svarta plåten som ska sitta tryckt mot vindrutan har börjat lossna och det verkar som listen som ska sitta där saknas.
  • Regnvattenläckage i bakluckan från vänster sida (märks vid mycket krafitg regn). Verkar kunna härledas till baklyktan, men det verkar främst komma in då man kör.
  • Höger yttre styrled glappar en aning, verkstaden sa att den inte är farlig men måste fixas till besiktningen.
  • Läckaget bak har gjort ett det finns rost i gropen där reservhjulet ligger. Domkraften är i väldigt dåligt skick och reservhjulet är rostigt. Lite mögel på delar av mattorna. Fram har jag inte sett någon skada av vattnet.
Läckaget fram hoppas jag kunna fixa själv. Läckaget bak borde inte heller vara någon fara om det nu är packningen runt lyktan som läcker.
Styrleden krävde tydligen en framvagnsjustering vilket drog upp priset lite och gör att man inte kan fixa det själv (ca 2000).

Priserna på det mesta drar ju iväg lite när man inte kan meka själv. Jag skulle nog kunna lösa problem som inte kräver dyr utrustning och stor yta. Det vore ju lite kul o intressant att sätta sig in bilen lite mer. Jag har ju lärt mig väldigt mycket på den lilla tid jag haft denna.

Var lite för naiv när jag köpte den så jag har mig själv att skylla för att inte sett problemen tidigare.
Nästa bil ska undersökas med mikroskop :P

Men det är en trevlig stark bil som är rolig att köra... så jag är lockad att lägga ner lite pengar på den.
Ta gärna lite bilder på bilen, hade varit kul att se den :)
Styrlederna kan du byta själv om du har lite basic verktyg. Sen en framvagnsinställning kan du göra på däckverkstad. Brukar kostar några hundralappar. Vad du gör när du plockar av styrleden är att räkna hur många varv du snurrar för att få av den samt låter kontramuttern sitta kvar på samma ställe. Så får du ungefär samma inställning som innan så du iaf kan köra till däckverkstad utan att ett hjul pekar helt åt helvete!

Rosten i baljan och på domkraften kan härledas till vattenläckaget vid lampan. Så det är troligen det som orsakat vattensamlingen i baljan.

Det är inte fjäderfästena som går, utan det är hela fjädern som går av.
Det syns när man hissar bilen, främst brukar dom se det på bilprovningen.
I bland kan fjäderbrotten sitta på sista varvet och då syns det inte jätte tydligt.

På kombin var den av på 3 ställen :p

Vet du vilken service som blev gjord? Alltså vad som gjordes?
Lådan: det kan räcka med att byta olja bara. Så prova det först.
Kopplingen är ingen rolig historia. Fick ras på E65an med min sedan.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Kajon
Erfaren

Inlägg av Kajon »

Ska fixa några bilder, den ser ytligt trevlig ut :)
Det vore skönt att spara in lite pengar på att byta styrleden själv. Ska fundera på det.

Det var en 11års service som gjordes senast. Jag kollar på det schemat nu och ser att det inte står något om fjädrar. Men hjulupphägningen är kontrollerad. Det känns konstigt om inte fjärdrarna ska kontrolleras. Men jag får göra en egen undersökning.

Borde inte fjäderbrott märkas när man kör bilen? Det låter allvarligt.

Oljebyte låter ju inte så illa. Det bör jag klara bara jag vet var man ska tömma och fylla. Vilken olja ska man ha? Är växellådan känslig?

Kajon
Erfaren

Inlägg av Kajon »

Lite uppdateringar

Nu har bilen fått en rejäl lacklagning och lite påkostat rostskydd. Det känns skönt att få sånt fixat trotts att priset drog iväg lite.

Precis när jag åkte från verkstaden så kände jag hur bilen var svår att styra, som om den vandrade över vägen. Över 50 km/h så kändes det som att köra på blankis. När jag kollade bilen lite närmare så såg jag hur det högra bakhjulet var vridet utåt, faktiskt en väldigt tydlig vinkel, men det satt stabilt så hela fästet till hjulet verkar snett. Man kan nog ana hjulproblemet på bilden bakifrån.

Hur har dom kunnat klanta sig så här? Bakhjulsupphägningen borde dom inte behöva röra.

Verkstaden stängde såklart precis när jag hämtade bilen. Känns lite surt då bilen är helt livsfarlig att köra och vi har planerat en resa under nästa vecka.
Nu blir det nog tåg istället.

Problemet med backen har jag inte märkt av alls den senaste tiden, växlarna går i och kopplingen tar bra. Problemet verkar lite väderberoende.
Bilagor
ford2.JPG
ford1.JPG

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Oj, ja det där ser verkligen inte bra ut.
Vet du om verkstaden har demonterat något i bakvagnen?
Det jag spontant kan tänka mig är fjäderbensfästet uppe i tornet.
Det sitter med 2 bultar, och dom är "lätta" att smälla av om man lossar ska lossa det.

Jag tycker verkligen itne du ska köra med bilen utan ta ett snack med verkstaden och hör om dom demonterat något, har dom det får dom banne mig komma ut och hämta bilen med biltransport!

Problemet med lådan kan som nämnt tidigare vara att den är i behov av ett oljebyte.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Jocke78
Nybörjare
Namn: Joakim Bernelind
Kör: Mondeo ST200

Generator?

Inlägg av Jocke78 »

Tjena, Jag har en ST200 -00 sen förra sommaren. Förra veckan när jag körde (i ösregn) började batterilampan blinka, oregelbundet. Trodde för att det berodde på fukt, men problemet kvarstår. Har inget med varvtal att göra, ibland är den släckt ett tag och ibland lyser den konstant, men oftast blinkar den. Igår när jag körde tändes ABS och Antispinn lampan, bilsterereon började spraka, varvmätaren dog.. Hade bilen avstängd ca 10 min, startade den, allt fungerade igen. Känns som ett jordfel, eller är det generatorn?
Någon som har haft liknande problem?

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Jocke78 skrev:Tjena, Jag har en ST200 -00 sen förra sommaren. Förra veckan när jag körde (i ösregn) började batterilampan blinka, oregelbundet. Trodde för att det berodde på fukt, men problemet kvarstår. Har inget med varvtal att göra, ibland är den släckt ett tag och ibland lyser den konstant, men oftast blinkar den. Igår när jag körde tändes ABS och Antispinn lampan, bilsterereon började spraka, varvmätaren dog.. Hade bilen avstängd ca 10 min, startade den, allt fungerade igen. Känns som ett jordfel, eller är det generatorn?
Någon som har haft liknande problem?
Hej,
fel på generator är ett standard problem på ST200. Kolen går att byta i dom men har det gått för långt så är det utbytes generator som gäller.

I ditt fall har det troligen blivit någon form av kortis.
Jag har haft problem med bägge mina ST att laddningen dippar vid belastning. T.ex sätter jag igång den eluppvärmda framrutan så dippar volten till 11,5-12 volt. Min obeprövade teori är att jorden till generatorn är för dålig.
Har dock inte hunnit med att prova att lägga en extra jord till generatorn.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

Kajon
Erfaren

Inlägg av Kajon »

En uppdatering angående bakhjulet.
Verkstaden erkände sitt eget fel, ett stag till bakhjulet hade blivit böjt när de lyfte bilen för skärmlackning. Väldigt klantigt.
Men nu är den iallfall tillbaka med raka hjul. Kostade inte mig mer än väntetid.
Och jag har tagit tag i alla småsaker som börde göras.

Jag tog tag i regnvattenläckagen och det verkar som att någon har klantat sig när kupéfiltret byttes. Plåten som sitter mellan framrutan och motorhuven hade lostnat ut sina fästen och håller inte åt insuget till ventilationen vilket gör att vatten kryper in vid passagerarsätet. Satte fast plåten ordentligt och hoppas det var lösningen.

Bakluckans läckage kommer garanterat från baklyktan, packningen runt baklyktan var söndertorkad och kan inte hålla borta vattnet som rinner förbi från bakluckan.
Jag har inte hittat en sådan packning och kladdade tillfälligt på lite silikon längs den trasiga packningen för att det ska hålla lite bättre.

Nu väntar jag på ett rejält skyfall....

Sen bytte jag också den vänstra halvljus lampan... vilken blev ett mycket större projekt än jag trodde. Varför måste man montera bort hela lyktan för att komma åt? Det är galet osmidigt för en så vanlig service-åtgärd. Jag tror att jag fummlade bort inställningen av lyktan under monteringen. Men det bör man väl kunna ljustera in på egen hand?

Styrled är beställd, samt lite olja för växellådan... jag har semester nu och tycker det är lite skoj med mekandet när man i vanliga fall sitter fast bakom en dator :)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

Gött att det var enkla fel. Minns at en kompis krökte staget på min ST när han hissade den.

Tips för byte av lampor är att markera bar bultarna sitter (bara rita runt dom) så hamnar dom på nästan samma ställe. Oavsett vilket måste du göra en ljusinställning.
Jag bytar bägge sidorna på 15 minuter numera. (alltså 4 lampor) inkl montering av täckplasten och grill.

Grovjustering kan du göra mot en vägg, men jag rekommenderar starkt att du får det gjort på en verkstad.
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

omegaman1
Nybörjare
Namn: Hannu Takkinen
Kör: Mondeo st200 , Ford Focus

Inlägg av omegaman1 »

hej på er . jag är en nybliven ägare till en svensksåld st200 -00:a . hittade till forumet för ett irriterande el-fel som jag läst att fler av er har , det är felet med blinkande lampor .
Men i vilket fall som helst , min plan med bilen e o få den i så bra skick som möjligt utvändigt och invändigt , med en hyfsat stor stereo (läs SQ) . Håller med kellner:s teori där om jordningen till generator eller kanske jordpunkten moto/chassi . ska kolla på det under dagen o se vad som hjälper .

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Kontakt:

Inlägg av Keller »

omegaman1 skrev:hej på er . jag är en nybliven ägare till en svensksåld st200 -00:a . hittade till forumet för ett irriterande el-fel som jag läst att fler av er har , det är felet med blinkande lampor .
Men i vilket fall som helst , min plan med bilen e o få den i så bra skick som möjligt utvändigt och invändigt , med en hyfsat stor stereo (läs SQ) . Håller med kellner:s teori där om jordningen till generator eller kanske jordpunkten moto/chassi . ska kolla på det under dagen o se vad som hjälper .
Hej och välkommen,

Är du möjligen Heidis bror? :)

Stickan och jag skulle jorda om min generator men har fortfarande inte haft tid till det.

Hur långt har din ST gått? Om du ska byta generator, köp INTE på Ford. Köp en Bosch 130A på mekonomen istället.

Tips på kabeldragning, det finns en genomföring på förarsidan. Kabeln kommer ut ovanför säkringsboxen. Det underlättar att skruva ner den.
Du behöver alltså inte borra en massa hål i torpeden :)
/Keller

Ford P100 -90 "Pickis"

omegaman1
Nybörjare
Namn: Hannu Takkinen
Kör: Mondeo st200 , Ford Focus

Inlägg av omegaman1 »

hehe , jodå , Heidis bror (den äldre) liten värld asså :D
tackar för tipsen ! ny generator kommer nog behövas om det är så illa ställt med fords original generator som det sägs . Strömmatningen till batterierna tänkte jag dra under bilen för skojs skull .
Min mondeo kaross passerade 24k mil idag , motorn 16k . Den byttes förra året . skaplig i skick , standard rost i hjulhusen bak , men jag har ägt oplar halva mitt liv så ros e inget nytt för mej :p
Jag hann inte jorda om min generator idag heller , men nästa helg så ! Jag är hyfsat övertygad om att det är jordningen som spökar , antingen generatorn eller någon jordpunkt . jävligt irriterande är det iaf . Blinkar dina lampor när du kör med ?

Skriv svar