Sprucken topp på mondeo?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Användarvisningsbild
ricze
Veteran
Namn: Rickard Zetterberg
Kör: BMW 328 TOURING, BMW 325 TURBO, Ford Fiesta TURBO, BMW e30 med M50B25.

Sprucken topp på mondeo?

Inlägg av ricze »

Hej.
Ska hjälpa till att lyfta toppen på en ford mondeo med zetec motor. Själva skruvandet är jag inte orolig för, däremot så tror jag det kan bli svårt att veta om toppen har klarat sig eller ej..
Undrar hur vanligt det är att dessa toppar spricker, och var nånstans spricker dom? Brukar det gå att se sprickan?
Väldigt tacksam för tips och hjälp.

MVH
/Rickard

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

jag vet inte något om Z motorn men oftast så spricker toppar mellan ventilerna alt mellan förbränningsrummen, en spricka kan vara fin som ett hårstrå till att vara typ 1mm bred så jag har sett lite av varje. Tvätta noga och titta överallt. kontrollera även blocket efter sprickor för det har jag råkat ut för, jättekul att riva skiten igen...

Användarvisningsbild
ricze
Veteran

Inlägg av ricze »

tack!
Ingen som har erfarenheter från just denna motor?? Borde ju finnas nån?

pinto_power

Inlägg av pinto_power »

jag har aldrig sett nån zetec topp som har nån spricka.. vad har du för problem??
jag har då bara varit med om att det har varit topp-pakningen som har varit trasig.
och jag har lyft ett par styken

Blom01

Inlägg av Blom01 »

ja har heller aldrig vart med om en sprucken zetec topp men d ska väll inte va så speciellt me dem, slipa bara av den ordentligt med ett fint sandpapper så ser du om den e sprucken. Om sprickan e mellan 2 vattenkanaler brukar d inte va några problem att använda den endå, har vart med om d å d har inte vart några problem, beror ju på hur ny å fin bilen e å hur mycke pengar man vill lägga.

c.x
Erfaren
Namn: Christer Eriksson
Kör: Mondeo

Inlägg av c.x »

jag har inte heller varit med om en sprucken topp till en Zetec, har hört att det är väldigt ovanligt.

Användarvisningsbild
ricze
Veteran

Inlägg av ricze »

Tackar för svaren. Precis vad jag ville höra! :) Då blir det nog "bara" att byta packningen då.

MVH
/Rickard

Skriv svar