motorstrul mondeo 2,0 16v -97

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
tomas tomas

motorstrul mondeo 2,0 16v -97

Inlägg av tomas tomas »

hej igen

jag har strul med en mondeo 2,0i 16v zetek motor.

bilen började koka vid färd, sen dog den bara.provade starta men det gick ej.'

därimot kom det vatten ut avgassystemet. har plockat bort toppen nu och konstaterat att. det var vatten i cylindrarna + att det fanns vatten i tråget.

toppackningen var ju helt kass men det syns inga skador på toppen eller botten del.det där med bottendel är ju svårt att kolla om det är helt... eller vet någon något bra tips hur man kollar det.

det jag har gjort är att jag har fyllt upp vatten till kanten på motorn och öppnat pluggen till oljetråget så läcker det så komme ju vattnet ut där. sen har jag dragit runt motorn för hand och kollat så det inte kommer vatten i cylindrarna. jag vet ju inte om det här är en bra metod, men jag vet ju inge annat. men tips vore kanon att få av er.. jag har ju hört att mondeon har haft problen just men att vatten rör spricker samt vatten pumpen går sönder, sen går bilen varm och topppackningen drar.. lite akut av svar.. :confused:

Användarvisningsbild
rs turbo
Legend
Namn: JANNE JOHANSSON
Kör: FIESTA RS TURBO -91 FORD CONNECT ST220 Edition -03 KTM 640 SUPERMOTARD

Inlägg av rs turbo »

tomas tomas skrev:hej igen

jag har strul med en mondeo 2,0i 16v zetek motor.

bilen började koka vid färd, sen dog den bara.provade starta men det gick ej.'

därimot kom det vatten ut avgassystemet. har plockat bort toppen nu och konstaterat att. det var vatten i cylindrarna + att det fanns vatten i tråget.

toppackningen var ju helt kass men det syns inga skador på toppen eller botten del.det där med bottendel är ju svårt att kolla om det är helt... eller vet någon något bra tips hur man kollar det.

det jag har gjort är att jag har fyllt upp vatten till kanten på motorn och öppnat pluggen till oljetråget så läcker det så komme ju vattnet ut där. sen har jag dragit runt motorn för hand och kollat så det inte kommer vatten i cylindrarna. jag vet ju inte om det här är en bra metod, men jag vet ju inge annat. men tips vore kanon att få av er.. jag har ju hört att mondeon har haft problen just men att vatten rör spricker samt vatten pumpen går sönder, sen går bilen varm och topppackningen drar.. lite akut av svar.. :confused:

Zetec motorerna har ju en tendes att gå varma.Glöm nu inte att plana av toppen om den har gått varm.kolla även nockarna på kammen.Där kan du möjligtvis se om den har gått varm.Där går ett vattenrör under motorn som har en tendens till att spricka i örat som är på svetsat.Tycker du att vatten pumpen ser dålig ut så byta,bättre d än att du får riva igen.
FORD CONNECT ST220 Edition -03
KTM 640 SUPERMOTARD
FORD FIESTA RS TURBO -91
#MY CARS ARE PROTECTED BY A BIG FUCKING DOG#

tomas tomas

Inlägg av tomas tomas »

jo det röret såg ju dårligt ut, men i det här fallet har det kommit vatten i cylindrarna så det måste ju vara topplockspakningen som har gått. men finns det något sätt att kolla om botten delen är hel, för jag har ju ingen lust att skruva ihop det och sen riva det igen.

jag är ju lite orolig att det läcker vatten in i cylindrarna, men det kanske kom dit när topp packningen gick.

Användarvisningsbild
rs turbo
Legend
Namn: JANNE JOHANSSON
Kör: FIESTA RS TURBO -91 FORD CONNECT ST220 Edition -03 KTM 640 SUPERMOTARD

Inlägg av rs turbo »

tomas tomas skrev:jo det röret såg ju dårligt ut, men i det här fallet har det kommit vatten i cylindrarna så det måste ju vara topplockspakningen som har gått. men finns det något sätt att kolla om botten delen är hel, för jag har ju ingen lust att skruva ihop det och sen riva det igen.

jag är ju lite orolig att det läcker vatten in i cylindrarna, men det kanske kom dit när topp packningen gick.
Kolla cylinder loppen om där e märken eller något annat oroväckande.Annars e d bara att dra dit en ny packning.
FORD CONNECT ST220 Edition -03
KTM 640 SUPERMOTARD
FORD FIESTA RS TURBO -91
#MY CARS ARE PROTECTED BY A BIG FUCKING DOG#

Användarvisningsbild
HeRNez
Veteran
Namn: Johan Rickheden
Kör: Vw

Inlägg av HeRNez »

Zetec motorerna har en tendens att balla ur i ettans cylinder efter dom har kokat. Kolvringarna tappar spänsten. Så du får liten eller ingen komp i den.

Skriv svar