Värme Galaxy?
-
janisvikmanis
Värme Galaxy?
Är det bara jag som inbillar mig att Galaxyn (1996 års modell, en 2,0-liters bensinare) är lite kall i kupén? Motortemperaturen är sällan över den vita zonen (kallaste zonen) och in på "normal". Är den där, så är den bara i början. Skall det vara så?
Jag hade önskat mig att nålen skulle vara på mitten av "normal" hela tiden. Så fort man kört motorn någon 5-10 min.
Ett vanligt fusk man kunde göra är att ta en vanlig masonitskiva och sticka in den framför kylaren. Inte täcka HELA KYLAREN. Men väl 10-20% av ytan, så den inte kokar. Något jag roat mig med på andra bilar jag haft. Man måste bara se till att man kommer ihåg att ta bort den då det blir varmare i luften på våren (!).
Eller är det något fel? Byta termostat undviker jag långt i längden på grund av arbetsinsatsen.
Vänlig hälsning,
Janis
Jag hade önskat mig att nålen skulle vara på mitten av "normal" hela tiden. Så fort man kört motorn någon 5-10 min.
Ett vanligt fusk man kunde göra är att ta en vanlig masonitskiva och sticka in den framför kylaren. Inte täcka HELA KYLAREN. Men väl 10-20% av ytan, så den inte kokar. Något jag roat mig med på andra bilar jag haft. Man måste bara se till att man kommer ihåg att ta bort den då det blir varmare i luften på våren (!).
Eller är det något fel? Byta termostat undviker jag långt i längden på grund av arbetsinsatsen.
Vänlig hälsning,
Janis
- GT-Mange
- Veteran
- Namn: Magnus E:sson-Wasa
- Kör: Saab 9000 CS 1995
janisvikmanis skrev:Är det bara jag som inbillar mig att Galaxyn (1996 års modell, en 2,0-liters bensinare) är lite kall i kupén? Motortemperaturen är sällan över den vita zonen (kallaste zonen) och in på "normal". Är den där, så är den bara i början. Skall det vara så?
Vänlig hälsning,
Janis
Hej!
Exakt samma "fel" har jag på min 2,0 -97, på Ford här så rekommenderade man som du oxå är inne på termostaten, men jag upplever inte att värmen är direkt urusel på min bil så jag vet inte..
En kompis till mig sa att det kunde vara dålig jord till tempgivaren oxå, det hade han haft på en Sierra och ordnat detta så betedde sig tempmätaren normalt sen.
Mvh//