clås-enhet mondeo 97

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
jacho
Erfaren
Namn: christer w
Kör: mondeo 97

clås-enhet mondeo 97

Inlägg av jacho »

hej alla, jag har tänkt koppla in en fjärrstyrning på centrallåset på en mondeo 97, någon som vet var centrallås enheten sitter, evnt någon som har ett bra kopplingschema? tacksam för hjälp

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Dess styrenhet sitter upptill bakom handskfacket och som jag med på ett antal mondeos kopplat in eftermonterade billarm på, hittar inte på exakta uppgifterna just nu men det är relativt enket att spåra upp dessa som låser/låser upp.

Skapliga kopplingscheman finns annars i Haynes rephandböcker,,,

jacho
Erfaren

centrallås

Inlägg av jacho »

Tack för svaret, jag har lokaliserat c-låsenheten (tror jag) part number 97 BG 15k600 AA med en lila etikett på, sitter med en stor kontakt med kablar i botten, hur som helst jag har en haynes men tyvärr finns inte kopplingsschema med på centralåset, sedan måste jag veta vart jag kan koppla in till blinkersen för de ska blinka vid låsning och upplåsning, finns det några elschema ute på nätet tro? tacksam för hjälp/jacho

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Okey då har du förmodligen hittat på rätt enhet,, och kopplingschema över detta fanns i den första generation rephandbok för Mondeo, men var iaf ut och kikade hur det var kopplat i mondeon,,

Iaf så är det den Orange/svart kabel för stängning och grön/svart för öppning ur det kontaktstycket med flest kablar ur, och för blinkersen finns dessa kablar ur den vänstra kontaktstycket under säkringslådan där brun/blå och blå kabel är respektive sidas blinkers kabel.

jacho
Erfaren

Inlägg av jacho »

Tack för hjälpen, ska ge mig på detta till helgen, lagom jobb verkar det som men inget omöjligt.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nej detta brukar var ett lite lagom pilljobb och är så fullt genomförbart,,

mysse111

Inlägg av mysse111 »

vet någon om centrallåset är negativt eller possitivt kopplat???
Haynes bok ger inga som helst svar. varken antalet kablar eller färgerna stämmer. har tänkt att koppla in ett litet larm Någon som har en bra ritning?

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Var några år sedan jag kopplade in larmet,, men har för mig att låset är positivt styrt, har inte bilen hemma just nu,, men Iaf så är det den Orange/svart kabel för stängning och grön/svart för öppning ur det kontaktstycket med flest kablar ur och är lätt att med en provlampa konstatera polariteten med.

mysse111

Inlägg av mysse111 »

Ska kolla på det. Tackar så mycket

mysse111

Inlägg av mysse111 »

Hej igen. Finns ingen grön/svart kabel alls i något av kontakt styckerna. Är det olika på olika årsmodeller?? Har en 98

mysse111

Inlägg av mysse111 »

Kollade den orange/svarta men den gav varken possitivt eller negativt resultat

jacho
Erfaren

Inlägg av jacho »

kontakten du ska leta efter är kopplad i botten på centrallåsenheten som sitter strax ovanför (framför) ECU boxen där finns de kablar med de färger du söker...om det inte är annorlunda på din 98 , det stämmer på min 97 men jag har inte lyckats koppla in det, vet inte om det är possitivt eller negativt styrt, det sitter ju så förb--nat trångt till.... lycka till skriv gärna om du lyckas få till det

mysse111

Inlägg av mysse111 »

Åhhh herren talade till mig att jag skulle se och jag såg ljuset (kablarna) ;-) Vet inte varför jag inte sett dom innan, antagligen har jag tittat efter fel färger.... Det är iallafall NEGATIVT kopplat. Har någon en bra lösning på hur man ska kunna få in en kabel till motor utrymmet till sirenen???? Vill helst inte borra och kabelstammen ligger ju bakom " abs"" ??? Men tack för hjälpen iallafall

mysse111

Inlägg av mysse111 »

Även vilken kabel som går till innebelysningen!!! hayns litar jag inget på längre

Skriv svar