Pipande kupéfläkt i Mondeo -02
-
MaSu
- Erfaren
- Namn: Markus Sundström
- Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v
Pipande kupéfläkt i Mondeo -02
Hej alla fordisar!
Jag har ett mycket irriterande missljud i min kupéfläkt. När den går på 2:ans hastighet så uppstår ett pipljud. Mycket irriterande! Har provat både med & utan pollenfilter men ljudet består.
Tacksam för tips!
Mvh
MaSu
Jag har ett mycket irriterande missljud i min kupéfläkt. När den går på 2:ans hastighet så uppstår ett pipljud. Mycket irriterande! Har provat både med & utan pollenfilter men ljudet består.
Tacksam för tips!
Mvh
MaSu
-
cb2ms
- Veteran
- Namn: Magnus E
- Kör: Sierra
Är de ett tjutande, gnisslande ljud? Fläktarna brukar kunna låta när de blir gamla, brukar dock hjälpa med att smörja fläktens lager med lämpligt smörjmedel. Dock vet jag inte var fläkten sitter på nyare Mondeo, följ pollenfiltrets igång så kanske du kan klura ut var den sitter.
Det ljud jag pratar om är alltså ett ljud som uppstår på grund av bristfällig smörjning
Det ljud jag pratar om är alltså ett ljud som uppstår på grund av bristfällig smörjning
-
MaSu
- Erfaren
Nja, det är mera ett visslande ljud ungefär som att det "tjyvdrar" ngnstans i systemet. Hörs mest när fläkten körs i normalläge. Har funderat på löv eller dyl som fastnat ngnstans och som gör så att ngt spjäll inte stänger helt? Men, jag ska prova å riva loss fläkten & få på lite smörja för att om inte annat utesluta
att det är det som orsakar ljudet. Återkommer......
att det är det som orsakar ljudet. Återkommer......
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
Det finns ett servicebrev (47/2002) som handlar om ditt problem. Ljudet uppstår i en glipa som bildas i en skarv på själva värmepaketet inne i bilen. Åtgärden enligt servicebrevet är att ta bort instrumentpanelen, ta bort luftkanalerna uppe på värmepaketet. Tryck in tätningsmassa/kitt i skarven uppe på paketet. Sätt ihop allt igen, klart!
-
MaSu
- Erfaren
Tack Svennas! Ja detta låter som orsaken till mitt problem.
Men ack så bökigt att få bukt med oljudet! Får ta mej en funderare på om jag vågar börja riva?!?
Man måste alltså ur med hela instrumentbrädan!?! Uj, uj, uj....Låter inte som ngt tretimmarsjobb precis, riva går nog bra men sen ska ju allt ihop igen..
Men ack så bökigt att få bukt med oljudet! Får ta mej en funderare på om jag vågar börja riva?!?
-
Svennas
- Veteran
- Namn: Danne S
- Kör: Kuga PHEV
AC:n behöver inte tömmas. Dom verkar inte ha läst servicebrevet så noga. Be dom läsa igen. Jag har gjort jobbet flera ggr själv till punkt och pricka enligt brevet....MaSu skrev:Var in på Ford i Sundsvall i dag å fick prisuppgift på detta, 10.000:-!!De måste tömma AC:n sa de, sen var det en massa arbete!
Tror jag köper värre stereo i stället?!.......![]()
Mvh
MaSu