Spolarpump som inte spolar!
-
hudlum
Spolarpump som inte spolar!
Hej,
har ett litet problem när jag ska spola bak/framruta kommer ingen vätska alls.
Låter ej heller ngt från pumpen, (brukar höra iaf ngt ljud).
Dock kommer det vätska till lyktorna fram när jag ska spola framrutan.
När jag ska spola bakruta nada, zip silch inget alls.
Har kollat säkringar, samt efter läckage inget sådant.
Kan det vara pumpen om det nu är en separat till framruta/bakrutan som har gått o laggt sig?
//h
har ett litet problem när jag ska spola bak/framruta kommer ingen vätska alls.
Låter ej heller ngt från pumpen, (brukar höra iaf ngt ljud).
Dock kommer det vätska till lyktorna fram när jag ska spola framrutan.
När jag ska spola bakruta nada, zip silch inget alls.
Har kollat säkringar, samt efter läckage inget sådant.
Kan det vara pumpen om det nu är en separat till framruta/bakrutan som har gått o laggt sig?
//h
- motorcraft
- Veteran
- Namn: Jörgen Jacobsson
- Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
- Medlemsnummer: 25
-
MaSu
- Erfaren
- Namn: Markus Sundström
- Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v
Lånar denna tråd..
Jo, jag beställde en spolarpump från skroten som jag fick hem idag men naturligtvis så ser den inte riktigt lika ut som den gamla. Problemet är att själva kontaktstycket på den "nya" inte är riktigt som på den gamla. Det har en liten annan utformning fast med två stift även här, den är rundare liksom så då passar ju inte kontakten från bilen för den är fyrkantigare med lite grövre stift. Ngn som vet om man kan köpa ett nytt kontaktdon och byta ut det som sitter på bilen nu? Finns detta på Ford eller ngn annan stans?
Tacksam För Tips!
Mvh
Markus Sundström
Jo, jag beställde en spolarpump från skroten som jag fick hem idag men naturligtvis så ser den inte riktigt lika ut som den gamla. Problemet är att själva kontaktstycket på den "nya" inte är riktigt som på den gamla. Det har en liten annan utformning fast med två stift även här, den är rundare liksom så då passar ju inte kontakten från bilen för den är fyrkantigare med lite grövre stift. Ngn som vet om man kan köpa ett nytt kontaktdon och byta ut det som sitter på bilen nu? Finns detta på Ford eller ngn annan stans?
Tacksam För Tips!
Mvh
Markus Sundström
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Endast på Ford antagligen eller de andra som Mekonomen. Annars klipper du av och mekar dit 2 kontakter själv direkt på kablarna och trycker dit. Rekommenderas inte men man kan göra så. Jag hade ringt skroten och be dom skicka rätt del.MaSu skrev:Lånar denna tråd..![]()
Tacksam För Tips!
Markus Sundström
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)
-
flyggrodan
Fler med samma bekymmer märker jag
Man kan bli tvärilsk för mindre
Jag har kollat båda säkringsdosorna men hittar bara symbolen för strålkastarspolningen... Finns det ngn säkring i samband med pumpen eller?? Var då i så fall? Jag har en mondeo combi ghia 2,0 2002
Dåligt att inget finns beskrivet i instruktionsboken heller.....
Man kan bli tvärilsk för mindre
Jag har kollat båda säkringsdosorna men hittar bara symbolen för strålkastarspolningen... Finns det ngn säkring i samband med pumpen eller?? Var då i så fall? Jag har en mondeo combi ghia 2,0 2002
Dåligt att inget finns beskrivet i instruktionsboken heller.....
-
flyggrodan
Jag har inte tummen mitt i handen... men är okunnig på bilen då jag inte har haft den så länge
sitter pumpen på spolarvätskebehållaren? Det är ju så förbenat insynsskyddat å trångt... å framförallt var sitter säkringen?? Inte i de två säkringslådorna så vitt jag kan se i alla fall. Jag får ringa Ford i morrn
-
MaSu
- Erfaren
- Namn: Markus Sundström
- Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v
flyggrodan skrev:Jag har inte tummen mitt i handen... men är okunnig på bilen då jag inte har haft den så längesitter pumpen på spolarvätskebehållaren? Det är ju så förbenat insynsskyddat å trångt... å framförallt var sitter säkringen?? Inte i de två säkringslådorna så vitt jag kan se i alla fall. Jag får ringa Ford i morrn
Hej! Jag bytte spolarpumpen på min själv, ta bort plastskyddet under motorn.
Sen kommer du åt att byta pumpen, sitter i behållaren framför höger framhjul. Det är bara att koppla loss kontakten och dra ur pumpen. Det är lite pilligt men det går, jag klarade det fast jag har händer som dasslock.
-
flyggrodan
Säkring 94
Ringde och frågade Ford... Enl dem så är det säkring nr 94 (I dosan som sitter i coupén.)
Jag har idag lyft upp bilen, skruvat bort hjul innerskärm & lite andra plastdetaljer. Tog bort pumpen och kopplade den direkt mot batteriet... Den var stendöd MEN då jag mätte i kontaktdonet till pumpen så lyckades jag inte få fram ström där heller. Det verkar alltså som om det både är pumpen och ngt annat fel
Jag har idag lyft upp bilen, skruvat bort hjul innerskärm & lite andra plastdetaljer. Tog bort pumpen och kopplade den direkt mot batteriet... Den var stendöd MEN då jag mätte i kontaktdonet till pumpen så lyckades jag inte få fram ström där heller. Det verkar alltså som om det både är pumpen och ngt annat fel
- Paroxyst
- Legend
- Namn: Marc S
- Kör: Commodore 72
- Kontakt:
Japp, inget ovanligt med det. När pumpen ger upp t.ex kortsluter så pressar det ström dit tills säkringer brinner. Byta sig pumpen och säkringen så har du det kirrat.flyggrodan skrev:Ringde och frågade Ford... Enl dem så är det säkring nr 94 (I dosan som sitter i coupén.)
/Mvh
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)