Spolarpump som inte spolar!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
hudlum

Spolarpump som inte spolar!

Inlägg av hudlum »

Hej,
har ett litet problem när jag ska spola bak/framruta kommer ingen vätska alls.
Låter ej heller ngt från pumpen, (brukar höra iaf ngt ljud).
Dock kommer det vätska till lyktorna fram när jag ska spola framrutan.
När jag ska spola bakruta nada, zip silch inget alls.
Har kollat säkringar, samt efter läckage inget sådant.
Kan det vara pumpen om det nu är en separat till framruta/bakrutan som har gått o laggt sig?

//h

Användarvisningsbild
motorcraft
Veteran
Namn: Jörgen Jacobsson
Kör: Cosworth Rwd & Sierra GT
Medlemsnummer: 25

Inlägg av motorcraft »

de är samma pump till fram/bak ruta, men strålkastarna har en egen.
om du har ström fram till pumpen så e de bara byta pump

Mvh jörgen
Bild

hudlum

Inlägg av hudlum »

Coolers, ska operera bilen nu på sönda enda dagen jag hinner ;/

MaSu
Erfaren
Namn: Markus Sundström
Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v

Inlägg av MaSu »

Lånar denna tråd..:^o
Jo, jag beställde en spolarpump från skroten som jag fick hem idag men naturligtvis så ser den inte riktigt lika ut som den gamla. Problemet är att själva kontaktstycket på den "nya" inte är riktigt som på den gamla. Det har en liten annan utformning fast med två stift även här, den är rundare liksom så då passar ju inte kontakten från bilen för den är fyrkantigare med lite grövre stift. Ngn som vet om man kan köpa ett nytt kontaktdon och byta ut det som sitter på bilen nu? Finns detta på Ford eller ngn annan stans?
Tacksam För Tips!

Mvh

Markus Sundström

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

MaSu skrev:Lånar denna tråd..:^o
Jo, jag beställde en spolarpump från skroten som jag fick hem idag men naturligtvis så ser den inte riktigt lika ut som den gamla. Problemet är att själva kontaktstycket på den "nya" inte är riktigt som på den gamla. Det har en liten annan utformning fast med två stift även här, den är rundare liksom så då passar ju inte kontakten från bilen för den är fyrkantigare med lite grövre stift. Ngn som vet om man kan köpa ett nytt kontaktdon och byta ut det som sitter på bilen nu? Finns detta på Ford eller ngn annan stans?
Tacksam För Tips!
Markus Sundström
Endast på Ford antagligen eller de andra som Mekonomen. Annars klipper du av och mekar dit 2 kontakter själv direkt på kablarna och trycker dit. Rekommenderas inte men man kan göra så. Jag hade ringt skroten och be dom skicka rätt del.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Massan
Erfaren
Namn: Martin Andersson
Kör: Ford Mondeo HGV Ghia -02

Inlägg av Massan »

Vilken säkring är till spolarpumpen, jag hittar inte den i instruktionsboken. Har samma problem som trådstartaren på min Ghia -02.

flyggrodan

Inlägg av flyggrodan »

Fler med samma bekymmer märker jag :banghead:
Man kan bli tvärilsk för mindre
Jag har kollat båda säkringsdosorna men hittar bara symbolen för strålkastarspolningen... Finns det ngn säkring i samband med pumpen eller?? Var då i så fall? Jag har en mondeo combi ghia 2,0 2002
Dåligt att inget finns beskrivet i instruktionsboken heller.....

Lantzen
Erfaren
Namn: Daniel Lantz
Kör: 240 turbo
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Prova mäta om det kommer ström till pumpen om du inte hittar säkringen!
Om det inte kommer det då blir det jobbigare då måste du titta till säkringen bara å ringa till ford brukar vara rädd pigga på att svara på lätta frågor!

flyggrodan

Inlägg av flyggrodan »

Jag har inte tummen mitt i handen... men är okunnig på bilen då jag inte har haft den så länge :confused: sitter pumpen på spolarvätskebehållaren? Det är ju så förbenat insynsskyddat å trångt... å framförallt var sitter säkringen?? Inte i de två säkringslådorna så vitt jag kan se i alla fall. Jag får ringa Ford i morrn

Lantzen
Erfaren
Namn: Daniel Lantz
Kör: 240 turbo
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Aaa den borde sitta på spolarvätske behållaren!
Jag har inte sagt att du har tummen mitt i handen :S

MaSu
Erfaren
Namn: Markus Sundström
Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v

Inlägg av MaSu »

flyggrodan skrev:Jag har inte tummen mitt i handen... men är okunnig på bilen då jag inte har haft den så länge :confused: sitter pumpen på spolarvätskebehållaren? Det är ju så förbenat insynsskyddat å trångt... å framförallt var sitter säkringen?? Inte i de två säkringslådorna så vitt jag kan se i alla fall. Jag får ringa Ford i morrn

Hej! Jag bytte spolarpumpen på min själv, ta bort plastskyddet under motorn.
Sen kommer du åt att byta pumpen, sitter i behållaren framför höger framhjul. Det är bara att koppla loss kontakten och dra ur pumpen. Det är lite pilligt men det går, jag klarade det fast jag har händer som dasslock.:^o Lycka till!

flyggrodan

Säkring 94

Inlägg av flyggrodan »

Ringde och frågade Ford... Enl dem så är det säkring nr 94 (I dosan som sitter i coupén.)

Jag har idag lyft upp bilen, skruvat bort hjul innerskärm & lite andra plastdetaljer. Tog bort pumpen och kopplade den direkt mot batteriet... Den var stendöd MEN då jag mätte i kontaktdonet till pumpen så lyckades jag inte få fram ström där heller. Det verkar alltså som om det både är pumpen och ngt annat fel :banghead:

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

flyggrodan skrev:Ringde och frågade Ford... Enl dem så är det säkring nr 94 (I dosan som sitter i coupén.)

Jag har idag lyft upp bilen, skruvat bort hjul innerskärm & lite andra plastdetaljer. Tog bort pumpen och kopplade den direkt mot batteriet... Den var stendöd MEN då jag mätte i kontaktdonet till pumpen så lyckades jag inte få fram ström där heller. Det verkar alltså som om det både är pumpen och ngt annat fel :banghead:
Japp, inget ovanligt med det. När pumpen ger upp t.ex kortsluter så pressar det ström dit tills säkringer brinner. Byta sig pumpen och säkringen så har du det kirrat.

/Mvh
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

bojanp

Inlägg av bojanp »

Är det någon som vet säkrings numret på en 97ans fordmondeo spolarmotor.:confused:

Skriv svar