S-Max, extra värmare med dieslemotorn

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
mstendah

S-Max, extra värmare med dieslemotorn

Inlägg av mstendah »

Vad har ni för erfarenheter av extra värmarna i samband med dieselmotorn.

Det finns väl två:

[INDENT]
  • en elektrisk som går på då man startat motorn, förutsatt att man kryssat för alternativet i menyn på färddatorn
  • en diesledriven som kan ställas in med klocka för så att bilen blir varm vid en vald tidpunkt
[/INDENT]

Jag har försökt bilda mig en uppfattning om den elektriska verkligen fungerar då man startar bilen som kall, men har inte kunna märka någon skilnad oavsett om jag har kryssat för alternativet eller inte i menyn på färddatorn. Har någon annan någon erfarehet av detta och hur man vet att den verkligen fungerar?

Vad gäller den diesldrivna värmaren så skall man enligt instruktionsboken kunna använda den förutom via klockan, också då man kör med det verkar inte vara så i praktikten. Om jag sätter på den innan jag startar bilen så slocknar den då jag startar motorn. Då motorn är igång så är detta alternativ grått i menyn, dvs. det går inte att välja. Vad har ni andra för erfarenhet av detta?

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

Jag har dieselvärmare på min Focus HGV. Kan bara kort o gott säga att det är det bästa tillval jag någonsin gjort på en bil!

Kör programmerad start på morgonen innan avfärd till jobbet och inför hemfärden på eftermiddagen. Alltid varm och skön bil, samtidigt som jag slipper att skrapa rutor.

Vid "kallstart" så drar dieselvärmaren igång (om man valt detta i menyn) automatiskt om yttertemperaturen är under en viss nivå (tror runt 7 grader) och stängs sedan av automatiskt när motorn nått rätt drifttemperatur eller om färddatorn säger att maximal körsträcka innan "soppatorsk" är under 80km.

Det märks tydligt på bilens vattentemp att dieseln har svårt att nå "rätt" arbetstemp, men med värmaren så är det inga som helst problem...

Angående din fråga så funderar jag på om du ställt in den på automatisk eller manuell start. Låter som manuell...

/Per-Anders.

mstendah

Inlägg av mstendah »

Focus RS skrev:
Det märks tydligt på bilens vattentemp att dieseln har svårt att nå "rätt" arbetstemp, men med värmaren så är det inga som helst problem...

Angående din fråga så funderar jag på om du ställt in den på automatisk eller manuell start. Låter som manuell...

/Per-Anders.
Hej, och tack för snabbt svar.

Jag har inte alternativen automatisk eller manuell, utan kan endast kryssa för alternativet i menyn. Hur snabbt borde det komma varm luft då denna extra PTC-värmare är på? Jag tycker att jag måste köra en god stund innan det kommer varm luft emedan min erfarenhet från motsvarande funktion t.ex. på en Audi är att det börjar komma varm luft mycket snabbt.

-mikael

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Det går ganska så fort. Tar ett par sekunder innan "brännaren" går igång (det hör man då det börjar "ticka" och "brumma" lite) och ytterligare en liten stund innan värmen kommer...

Ok, men då kanske du har en variant än jag då. Min sitter i en -07:a och i menysystemet så kan jag välja först mellan manuell och eco/auto, sedan kan man vidare i menysystemet programmera veckodagar etc.

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Förresten, välkommen hit! ;)

mstendah

Inlägg av mstendah »

Focus RS skrev:Det går ganska så fort. Tar ett par sekunder innan "brännaren" går igång (det hör man då det börjar "ticka" och "brumma" lite) och ytterligare en liten stund innan värmen kommer...

Ok, men då kanske du har en variant än jag då. Min sitter i en -07:a och i menysystemet så kan jag välja först mellan manuell och eco/auto, sedan kan man vidare i menysystemet programmera veckodagar etc.
ok, då är det ganska klart att min dieslevärmare inte går igång. Sedan har motorn en elektrisk PTC-värmare vilken borde sitta i luftkanalen och förvärma inkommande luft, men jag har inte märkt att denna skulle göra någon nytta heller.

Bilen var redan en gång på service och de sade sig hitta något programmeringsfel som de åtgärdade men det verkar nu inte som om allt skulle fungera trots det.

Jo, min meny ser lite annorlunda ut. Jag har ett menyalternativ för extra värmare och ett annat där man programmerar veckodagarna eller sätter igång värmaren manuellt.

Focus RS
Legend

Inlägg av Focus RS »

Hmm... Ja, det enda som jag hört är ett vanligt misstag är att ägare programmerat in bilen, men låtit bilen stå i manuellt läge, vilket gör att värmaren inte går igång. Den ska stå på auto/ECO. Jag ska dubbelkolla menyn i eftermiddag på min för säkerhetsskull...

Men gör så att du svänger förbi din ÅF och kollar med dem också...

mstendah

Inlägg av mstendah »

Jep, det skall jag göra.

mstendah

Bränsledriven värmare - fixad

Inlägg av mstendah »

Hej,

tänkte bara bekräfta att det verkligen var något del på bilen. De tog in den för några dagar, kopplade upp den på internet till importören eller fabriken, och omprogrammerade något som de inte kunde göra själva, och så började allt och fungera.

Nu har jag visseligen nya intressanta observationer. Kördatorn visar motorfel alltid emellanåt och jag är mycket överraskad över den höga medelbränsleförbrukningen på 12l/100km trots mycket försiktig körning, delvis i stadstrafik men även på landsväg emellanåt.

Enligt tekniska datan borde stadsförbrukningen ligga på 9.1 l/100km så betydligt lägre.

h. mikael

Knobi

Inlägg av Knobi »

Finns det någon övervägande fördel med att ha Extravärmare i "kryssad" så att säga?

Det är klart att en motor skall komma upp i en bra temperatur för att lira på bästa sätt.
Men minskar detta soppa förbrukningen?

Tycker för övrigt att funktionen är lite halv kass det tar en bra stund innan det händer något inne i bilen.

Där emot parkeringsvärmaren är ju en underbar sak.
Det som kan vara bra att tänka på är ju att bilen måste stå stilla om man ska ha tillgång till menyns fulla trädstruktur. Men det har ni la koll på misstänker jag.

Jag kör : Ford Focus TDi - 10

Svennas
Veteran
Namn: Danne S
Kör: Kuga PHEV

Inlägg av Svennas »

mstendah skrev:ok, då är det ganska klart att min dieslevärmare inte går igång. Sedan har motorn en elektrisk PTC-värmare vilken borde sitta i luftkanalen och förvärma inkommande luft, men jag har inte märkt att denna skulle göra någon nytta heller.
Den elektriska PTC värmaren i luftkanalen finns inte när bilen har bränsledriven extravärmare.

Funktion på bränsledrivna värmaren:

Extravärmardrift (endast dieselbilar)

När motorn är igång stöder den bränsledrivna extravärmaren motorn vid värmning av kupén vid låg omgivningstemperatur om bilen har en motor med låg värmeavgivning,

När motorkylvätsketemperaturen når ett minimivärde sänder styrdonet en inkopplingssignal för fläkten i kupén via CAN-databussen på bilar med automatisk luftkonditionering. Om motorkylvätsketemperaturen sjunker fortsätter fläkten att gå tills den stängs av vid cirka 20 °C. På bilar med manuell luftkonditionering måste föraren slå på fläkten.

Bränslenivån i tanken måste uppgå till minst 14 % för att systemet ska aktiveras. Om nivån sjunker under 8 % stängs systemet av.

Den bränsledrivna extravärmaren kopplas endast in om samtliga dessa villkor uppfylls:

Motorvarvtalet överstiger 500 r/min. Den bränsledrivna extravärmaren får inte kopplas in medan motorn startas för att undvika avstängning till följd av låg spänning när batteriets laddningsnivå är låg.
Omgivningstemperaturen understiger 5 °C.
Bränslenivån överstiger 14 %.
Strömställaren står på "på" på färddatormenyn.
Om ett av följande villkor föreligger så stängs extravärmaren av:

Motorvarvtalet understiger 500 r/m.
Omgivningstemperaturen överstiger 11 °C.
Strömställaren står på "av" på färddatormenyn.
Bränslenivån understiger 8 %.
Bränsledriven extravärmare med extra parkeringsvärmarfunktion

Den bränsledrivna extravärmaren med extra parkeringsvärmarfunktion har två driftslägen: direktstart och programmerad start.

Värmestatus visas på displayen i instrumentgruppen. Kupévärmarfunktionen styrs via en meny i informationscentret. Den bränsledrivna extravärmaren kan aktiveras och deaktiveras via informationscentret. (Inställning på "Auto" betyder aktiverad, inställning på "Off" betyder helt deaktiverad). Inställningarna görs på rattmenyn.

Direktstart av den bränsledrivna extravärmaren

Med den här funktionen kan den bränsledrivna extravärmaren kopplas in manuellt när motorn är avstängd. Aktivering sker via infocentrets rattmeny.

För att menyn ska vara tillgänglig måste tändlåset vridas till läge II. Den bränsledrivna extravärmarens tidsstyrningsfunktioner är aktiva även i läge "0".

Efter direktstart av den bränsledrivna extravärmaren stängs denna av efter 30 minuter (eller om bränslenivån i tanken sjunker under 8 %). Den bränsledrivna extravärmaren stängs av inom 2 minuter efter att motorn startats. Detta ger tillräckligt med tid för att kontrollera om inkopplingsvillkoren för extravärmardrift uppfylls, så att den bränsledrivna extravärmaren inte stängs av och måste startas om. Funktionen kan stängas av när som helst via menyn.

Programmerad start av den bränsledrivna extravärmaren

Föraren kan ställa in ett klockslag när förvärmning ska ske via en meny. Följande alternativ finns tillgängliga:

Tidsinställning. En eller två tider kan programmeras för varje veckodag. Det går att programmera enskilda veckodagar eller intervall av veckodagar (mån - sön/mån - lör/mån - fre).
Tids- och datuminställning
I det första alternativet kan den bränsledrivna extravärmaren startas flera gånger, utan att ny programmering erfordras. Om motorn inte startats efter den senaste programmerade starten av extravärmaren så startas den bränsledrivna extravärmaren inte en andra gång, för att undvika att batteriet laddas ur.

Erforderlig tid för förvärmning av bilen beräknas i extravärmarens styrdon baserat på två temperaturvärden.

Utetemperatur: meddelande från GEM via CAN-bussen.
Kylvätsketemperatur: erhålls via en intern givare i extravärmaren.
Maximal uppvärmningstid är 30 minuter vid utetemperaturer på -10 °C eller lägre. Uppvärmningstiden minskar proportionellt när lufttemperaturen stiger, tills utelufttemperaturen ligger på +15 °C. Min värmningstid är då 10 minuter. Vid över +15 °C är kupévärmaren deaktiverad.

Den bränsledrivna extravärmaren utför följande steg vid programmerad start:

Två minuter innan max värmningstid startar så sänder informationscentret/instrumentgruppen ett aktiveringsmeddelande till den bränsledrivna extravärmaren via CAN-bussen.
Den bränsledrivna extravärmaren beräknar erforderlig värmningstid och sänder vid behov en begäran om fördröjning via CAN-bussen.
Den bränsledrivna extravärmaren startar vid beräknad tidpunkt. Startvillkoren är: Motorn avstängd och bränslenivån i tanken över 14 %.
När kylvätsketemperaturen når cirka +30 °C skickar styrdonet till den bränsledrivna extravärmaren en signal att kupéfläkten ska sättas på.
Åtta minuter efter den programmerade frånkopplingstiden avbryter den bränsledrivna extravärmaren uppvärmningen och startar en eftergång för att rengöra systemets tändstift.
Eftergången avslutas tio minuter efter frånkopplingstidpunkten. Den extra eftergångstiden på tio minuter ger marginal om föraren kommer sent.
Efter programmerad start av den bränsledrivna extravärmaren stängs denna av när uppvärmningstiden gått ut (eller om bränslenivån i tanken sjunker under 8 %). Den bränsledrivna extravärmaren stängs av inom 2 minuter efter att motorn startats. Detta ger tillräckligt med tid för att kontrollera om inkopplingsvillkoren för extravärmardrift uppfylls, så att den bränsledrivna extravärmaren inte stängs av och måste startas om. Funktionen kan stängas av när som helst via menyn.

Medan den bränsledrivna extravärmaren går i extravärmardrift och/eller kupévärmardrift tar instrumentgruppen emot en bränsleförbrukningssignal. Baserat på den beräknas återstående gångtid och bränsleförbrukningsdata på nytt.

Peter_M
Erfaren
Namn: Peter M
Kör: Fiesta & S-max

Effekt extravärmare?

Inlägg av Peter_M »

Jag har en 2010 S-Max tdci (140) med parkeringsvärmare. Som tidigare inlägg håller jag med om att när jag programmerar parkeringsvärmaren så är bilen varm vid inställd tid. Dock upplever jag inte att extravärmaren, som jag förstått ska snabba på kupévärmen vid låga yttertemperaturen, hjälper. Detta grundar jag på att min förra bil (en Chrylser Grand Voyager V6 utan extravärmare) tog ungefär lika lång tid på sig att producera varmluft vid norrbottniska vintertemperaturer. Med detta menar jag att det tar 7-10 minuter innan varmluft produceras till kupén vid temperaturer runt 20 minusgrader. Har jag haft för höga förväntningar på extravärmaren eller är det som det ska vara?

/Peter

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Dessa typer av värmar torde ha densamma placering som en eftermonterad bränslevärmare och som sådan ansluts i regel på ingående värmarslang in till värmepaketet och kupén och sedan ut till motorn och dom egna iaf 4-5 till antalet eftermonterade sådana värmare har sedan gett kupévärme tämligen omgående efter start.

Och som notis gällande en efter monterad äldre sådana värmare (Ardic 091-B) sittandes i egna andrabilen micran som i runt 10 minus slår i från efter endast 10 minuter då varmvattnet nått dryga 80 grader, kan sägas det att detta kylsystem med endast rymmer 4,5 liter.

Skriv svar