TDCi: Vad är det för fel...?

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Frost220
Erfaren
Namn: Per Karlsson
Kör: Ford S-max 2.0 tdci 2008 - igen

TDCi: Vad är det för fel...?

Inlägg av Frost220 »

Hej! Vill gärna ha era teorier/erfarenheter om följande:
Har nyligen bytt min ST220 mot en "maxad" S-Max 2.0 TDCi 07:a med 7 000mil på mätaren. :confused:
Är faktiskt väldigt nöjd med "allt" (0,64 l/mil och såna saker...), förutom att den då och då, de första 30 sekunderna vid kallstart (måste vara riktigt kallt ute) "dör". Det är bara till att vrida på nyckeln igen så hoppar den igång igen, och så kan det hålla på två-tre gånger tills jag kommit iväg. Då händer det inte mer. Det händer också bara när den stått över natten, INTE om den varit igång under de senaste timmarna. Om den får stå och gå på tomgång ett tag verkar den klara sig, det är när man ger lite gas ut ur carporten som den känns "svag" och sedan "tappar" tomgången ett par gånger.

Det är förstås väldigt irriterande, särskilt som det givetvis bara händer när jag startar den - dvs inte när verkstaden eller frugan startar den. ;) Och ja, jag glöder den ordentligt.

Till saken hör att den har varit på verkstaden för felsökning tre gånger, men de första gångerna hittade de inga fel och inga felkoder, glödstiften var OK osv. Sista verkstadsbesöket stannade dock "äntligen" bilen för dem också, men inte vid kallstart utan vid ett fullgasprov! Efter tips av Ford Sverige såg de att en temperatursensor visade fel och bytte den. Problemet löst, trodde både verkstaden och jag, men så är det förstås inte.

Verkstaden försöker verkligen hjälpa så det faller ingen skugga på dem. Men när felet är som det är, tror jag mer på internetforum och många människors samlade erfarenheter och kunskaper...

Så... är det nån som har varit med om något liknande eller som har någon logisk teori om vad f-n det kan vara?

Mvh Pelle

Lantzen
Erfaren
Namn: Daniel Lantz
Kör: 240 turbo
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Har du en värmare? kan ju vara pumpen som spökar eller så har du vatten i dieseln eller bara lite luft i systemet som spökar!
Va tankar du för diesel?

Frost220
Erfaren

Inlägg av Frost220 »

Värmare - ja, en fabriksinstallerad som är inställd för att gå igång automatiskt. Använder den numera, men problemet fanns innan jag började använda den.
Pumpen - ja, bränslepumpen har ett klart vinande ljud som jag läst är av typen skönhetsfel och inget egentligt fel... men jag vet inte... den finns med på listan över misstänkta.
Dieselsort: Har tankat Shell Citydiesel 2 ggr och Statoils diesel 1 gång. Har inte behövt tanka så många gånger ännu... ;-)

Lantzen
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Aha ok ok såpass!
Jag skulle nog tro att de är någon luft eller något i dieseln som spökar men kan ju vara något större..
Är slut på ideer :P
Lycka till
Mvh Danne

Frost220
Erfaren

Inlägg av Frost220 »

Tack för tipsen, Lantzen/Danne!
Ska se hur det utvecklar sig. Idag är det -8, ska se om den går som den ska då.
I värsta fall får jag se till att det bara är frugan som startar den, det händer ju aldrig henne... 8-)
Jag postar vidare här om det händer nåt - eller inte händer nåt. //Pelle

Lantzen
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Kan de inte vara så enkelt att hon glödar längre än dig? :)
Såg nu att du sa att felet fanns innan du började använda värmaren då kan de ju bara vara så enkelt att kylan ställer till det för dig blev de bättre eller sämre när du använde värmare? :)

Frost220
Erfaren

Inlägg av Frost220 »

Frugan hettar till med eller utan glödstift ;-)

Bilen har funkat klockrent sedan inlägget... och det har varit minus 14 ett par dagar. Upptäckte att vi startar bilen lite annorlunda, frugan o jag och att det - otroligt nog - kan vara skillnaden. Hon vrider alltid ljusreglaget till "av" (instrumentbelysningen släcks) medan jag har det på "Auto". Nu, sedan även jag har haft det på "av" har bilen startat klockrent. Alltså, det borde ju verkligen inte ha med saken att göra, men... ja, jag vet inte vad jag ska tro. En klassisk bugg?

Lantzen
Erfaren
Kontakt:

Inlägg av Lantzen »

Kan ju vara en bugg som dom inte vet om än! :)

Frost220
Erfaren

Inlägg av Frost220 »

Uppdatering av läget:
Inga problem alls sedan knappt två månader tillbaka!

Fast frågan är vad det berodde på. Elbugg - eller kanske nåt med dieselkvaliteten? Av en slump bytte jag till diesel från en annan bensinstationskedja och sedan den dagen har det nämligen inte varit tjafs en enda gång. Det första tankstället, då jag hade startproblemen, var en obemannad mack med mindre antal kunder, så där kan man åtminstone misstänka att dieseln stått längre och kanske ansamlat vatten.
Oavsett vilket, är det förbaskat skönt att slippa problemen...

TwoNiner
Veteran
Namn: Robert B
Kör: BMW Z3 M Roadster -98, BMW 325 -94

Inlägg av TwoNiner »

Låter som läckande spridare...Vanligt på bmw efter några mil...Om det e en Aukt ford vst (garanti har du väl kvar) så ska dom ha mätglas/klockor så att dom kan mäta upp om spridarna läcker...
Sierra 2,9I -90 BI Turbo
Ultra Motor

S-max-07
Nybörjare
Namn: Per Furberg
Kör: Ford S-max -07

Inlägg av S-max-07 »

Har precis samma problem med min s-max -07 är det någon som har någon mer info eller någon lösning på detta problem?

Skriv svar