Tomgång ST220?!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Matte78
Erfaren
Namn: Mattias G
Kör: ST220 hgv -05

Tomgång ST220?!

Inlägg av Matte78 »

Hallå

Har sett en del inlägg om nån slang som orsakar ojämn tomgång... Så jag vill kolla om det jag upplever är symptom av denna slang.

Igår så brände jag på lite :D och efter detta så liksom fastnade varvtalet på 2000rpm vid tomgång. När jag frikopplade så låg varvet kvar. Vid högre växel så sjönk varvet så klart men när jag släppte upp kopplingen igen så stack det upp till 2000rpm igen?!?! Varvet låg också kvar då jag i fart frikopplade och rullade, men sjönk lägre då man stannade vid t.ex rödljus.

Nån som har erfarenhet?

//Mattias
Vroom vroom! :eclipsee_

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Min pendlade i varvtal, gick upp och ner, motorlampan börja lysa.

Bäst att kolla om slangen är trasig är att spruta startgas bakom insuget, ökar varvtalet så läcker slangen...

blackparkas
Veteran
Namn: Johan Bergkvist
Kör: ST220, ST200, Camaro

Inlägg av blackparkas »

Lyfter den här tråden och hoppas att någon har info åt mig.

Har samma bekymmer och det börjar bli lite störande.

Värt att notera är att jag har någon form av läckage i avgassystemet i närheten av den bakre katalysatorn som sitter mellan motor och kupén efter vad jag förstår.

Värt att veta no 2 är att en slang för vevhusventilationen är sprucken enl de som utförde 12000-mils servicen i veckan.

Irriterande nog så hade de förstås inte den slangen hemma så de åtgärdade det inte och menade att man måste bort med insuget för att byte den där slangen...

Mycket irriterande...

Kan båda dessa saker påverka varvtalet som kan pendla lite och ibland hakar upp sig på 2000 varv, eller kan jag räkna med att det är ett 3:e fel eller kanske tom 4 fel (de nämnda + Vacuumslang + kallstartsventil)?

EGR?

Nåja.
Svårt att avgöra förstås och jag ska givetvis åtgärda de här problemen hur det än går.

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Namn: Janne M
Kör: ST220

Inlägg av V6-mannen »

Har också problem med att tomgången ligger kvar en stund på för högt varv.
Bytte en av dessa problemslangar vilket jag tyckte hjälpte men nu tycker jag det blivit värre igen. Det skall tydligen finnas två slangar som kan krångla.
Någon som möjligen har artikelnummer till bägge så jag kan köpa den som saknas?

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Vad jag vet behöver man inte ta bort insuget för att byta slangarna. inte på st220 vad jag vet.
Trångt att komma åt men vi har aldrig tagit av insuget vad jag vet för att byta någon av dom.

Användarvisningsbild
V6-mannen
Veteran
Namn: Janne M
Kör: ST220

Inlägg av V6-mannen »

Den jag bytte krävde inte demontering av insuget.
Det var lite trångt men jag tog bort lite annat som satt i vägen
så gick det lättare.

Användarvisningsbild
Balleknack
Erfaren
Namn: Rickard Allardh
Kör: Boss 302 -12, Mondeo 2.2 TDCI -10 och Focus ST-Line -19
Kontakt:

Inlägg av Balleknack »

Jag har samma problem...

Eller när jag varvar upp bilen (t.ex. vi omkörning) så stannar tomgången kvar (ibland 3000rpm, ibland 2000rpm)

Jag provade att göra rent luftfiltret (sportluftfilter) det hjälpte. Sen kom felet tillbaka med besked. Tomgången var "random" och det händer att bilen bara dör vid rödljus. Så igår kom den gula otäcka motorlampan.
Tur i oturen så lämnade jag bilen på 12000-mila servicen...
En verkstad jag pratade med yrade om att det var spjällhuset som glappat upp sig. Då ringde jag till min "lokala" Ford-Mek och han sa att de hade ALDRIG bytt något spjällhus på en ST220 ivf inte för det felet och att det till 99.99999% var slangar eller slang som gjorde att det felet kom.
Bara att hoppas att det är slangarna och ingen annan skit.

-ADAM-
Nybörjare
Namn: Adam
Kör: Accord

Inlägg av -ADAM- »

Uppföljning?

Skriv svar