Vatten i kupén Mondeo -05 HGV

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Heimdall77
Nybörjare
Namn: Tommy Jensen
Kör: Mondeo -09 2.0 FF Business + Triumph Tiger 800XC

Vatten i kupén Mondeo -05 HGV

Inlägg av Heimdall77 »

Hej allihop

Är nybliven ägare till en -05:a efter att i princip ha slitit ut en 96:ans Mondeo.
Efter lite drygt en vecka i typiskt sommarväder (regn alltså) har jag noterat att det blir en liten vattenpöl på golvet på passagerarsidan efter att det regnat.
Har inte lyckats lokalisera källan till läckaget trots tämligen idogt letande både i dörr vindruteskarv m.m.
Är det möjligtvis någon som känner igen fenomenet?
Finns det några möjligheter att detta kan täckas av någon garanti?
Bilen är visserligen en -05:a men först uttagen 0612 .
Vore även tacksam för tips om det något annat jag behöver se upp med.

Användarvisningsbild
Mullis
Legend
Namn: Daniel Andersson
Kör: Bil, kanske

Inlägg av Mullis »

Känn runt kupéfläkten bakom handsfacket. Ligg på golveet så ser du bättre, kan även ta loss handsfacket också.
Under gallret framför rutan ska det sitta ett plastskydd, (kan sitta på gallret som man plockar bort), över kupéfiltret så att regnvatten inte ska rinna rakt ner i fläkten. Kontrollera att listen som sitter mot plåten bakom hållaren till kupéfiltret är helt och tätslutande.
Har det med min vid högtrycktvätt med maskintvätt...
MVH // Mullis

Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...

KoktGrus
Veteran
Namn: Fredrik
Kör: Mondeo -05

Inlägg av KoktGrus »

hade samma problem, det var folien i dörrsidan som var sönder, förmodligen sedan de lagade rost i dörrarna på garanti (har de förmodligen gjort på din också)... vattnet rann ner på tröskeln och ner på mattan (till slut till en pöl under mattan på golvet)

Köpte lite aluminiumtejp på mekonomen (går säkert med vanlig silvertejp med) och tejpade överallt och lite till så blev det tätt sen :)

jackdaniels
Nybörjare
Namn: Jens
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av jackdaniels »

På min fina -01 så droppar det in från fästet till solskyddet "det som man kan vika ner" lite störande.

Skriv svar