Spänna handbromsen Mondeo 01
-
supermange58
- Erfaren
- Namn: Magnus andersson
- Kör: mondeo kombi 01
Spänna handbromsen Mondeo 01
Hej
Hur spänner man handbromsen på en Mondeo kombi 01a?
Mvh
Mange
Hur spänner man handbromsen på en Mondeo kombi 01a?
Mvh
Mange
-
Blaser_R93
-
Blaser_R93
-
Bullit
Har precis bytt ok på min Mondeo av 2003 års modell (har självjustering).
Spaken tar väldigt högt upp.
Det här spelet som skall vara, är det mellan kolvoket samt beläggen?
Finns det ingenstans där man kan justera vajern på Mondeo med självjustering?
Om spelet är rätt. Gäller då, troligtvis, nya belägg?
Mvh
Christer
Spaken tar väldigt högt upp.
Det här spelet som skall vara, är det mellan kolvoket samt beläggen?
Finns det ingenstans där man kan justera vajern på Mondeo med självjustering?
Om spelet är rätt. Gäller då, troligtvis, nya belägg?
Mvh
Christer
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
Länk till en tråd med info om handbromsen å Mondeo...
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=57393
Kan tillägga att jag böt bromsklossar på min Mondeo som var helt slut så bör jag även bromswijrarna som var ärjade, dåliga innuti.
Trodde först att jag var tvungen att byta ut oken, men nu funkar handbromsen förträffligt.
Tidiga Mondeos hade även självjustering på handbromsspaken, där virjarna sitter fast. Den gick oftast sönder så då böts dem ut till manuellt justering. Jättelätt att justera i dem. Varför krångla till det, Ford?
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=57393
Kan tillägga att jag böt bromsklossar på min Mondeo som var helt slut så bör jag även bromswijrarna som var ärjade, dåliga innuti.
Trodde först att jag var tvungen att byta ut oken, men nu funkar handbromsen förträffligt.
Tidiga Mondeos hade även självjustering på handbromsspaken, där virjarna sitter fast. Den gick oftast sönder så då böts dem ut till manuellt justering. Jättelätt att justera i dem. Varför krångla till det, Ford?
MVH // Mullis
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
-
Hallaga
- Erfaren
- Namn: Halle.O
- Kör: Fiesta 2010 Titanium
Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite....
Har en Mondeo -01, i somras fick jag bytt till nya wijrar, ny handbromsspak (manuell justering?), nya klossar. Funkade bra ett tag och nu beter sig handbromsen såhär:
Jag drar åt handbromsen & den tar, släpper handbroms och drar sedan direkt igen men då är den helt slapp, jag kan lyfta upp handbromsspaken med lillfingret och inga "hack" tar i när man drar + att man får dra absolut så högt upp som det går för att det ska nypa åt så att bilen inte rullar iväg.
Kör jag sedan igen och bromsar till lite hårt flera gånger så spänns den sakta men säkert igen, fast blir likadant så fort jag drar åt.
Any ideas?
Har en Mondeo -01, i somras fick jag bytt till nya wijrar, ny handbromsspak (manuell justering?), nya klossar. Funkade bra ett tag och nu beter sig handbromsen såhär:
Jag drar åt handbromsen & den tar, släpper handbroms och drar sedan direkt igen men då är den helt slapp, jag kan lyfta upp handbromsspaken med lillfingret och inga "hack" tar i när man drar + att man får dra absolut så högt upp som det går för att det ska nypa åt så att bilen inte rullar iväg.
Kör jag sedan igen och bromsar till lite hårt flera gånger så spänns den sakta men säkert igen, fast blir likadant så fort jag drar åt.
Any ideas?
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
-
Hallaga
- Erfaren
Yes, skivor bak. Ok...wiren borde det ju inte vara (byttes i somras så man tycker att det inte borde strula än, eller?).fordmaffian skrev:Skivor bak? isf så kärvar antingen wiren i höljet eller så kärvar armarna på oken.
Armarna på oken, är det något jag kan smörja upp eller plocka isär för att ta en titt på/fixa? Har för mig att nya är riktigt dyra eller är det bara att byta?
- fordmaffian
- Legend
Ta loss wiren från oket, sen tar du en polygrip å "Drar handbromsen" alltså drar i armen, kan ju bara vara ena sidan som kärvar.. sen medans du rör på armen så smörjer du armen med någon rostlösare där den sticker ner i oket.. Detta brukar hjälpa på de flesta på bilar som inte hand - B har används flitligt på. Funkar de inte med detta så får du ta isär oket å smörja grundligt isf.. tänke på en sak, när du har dragit bromsen, ligger bromsen på då fortfarande som vid dragen broms?
Inofficiell scorpio expert 
-
Hallaga
- Erfaren
Ahh, ok det ska jag prova. Fast handbromsen har jag använt flitigt tycker jag, drar åt varje dag =) Men ska prova det där med polygrip och lite rostlösare.fordmaffian skrev:Ta loss wiren från oket, sen tar du en polygrip å "Drar handbromsen" alltså drar i armen, kan ju bara vara ena sidan som kärvar.. sen medans du rör på armen så smörjer du armen med någon rostlösare där den sticker ner i oket.. Detta brukar hjälpa på de flesta på bilar som inte hand - B har används flitligt på. Funkar de inte med detta så får du ta isär oket å smörja grundligt isf.. tänke på en sak, när du har dragit bromsen, ligger bromsen på då fortfarande som vid dragen broms?
Du menar om bromsen ligger på fortfarande efter att jag släppt handbromsen, svaret är ibland...men oftast inte. Men när den nu ligger på så släpper den väldigt fort.
Vad kan det bero på?
- fordmaffian
- Legend
Fördröjning i återgången av wiren/bromsen tyder de ju på så någonstans kärvar de ju så att wiren inte går snabbt tillbaka.. jag hade satsat först på vänster bak först, iom att den är mest utsatt för salt stänk osv.. behöver ju inte vara båda 2 oken som kärvar utan bara ett ok..
du kan ju hissa upp bilen i baken å sen drar du bromsen å kollar så bakhjulen är nypta, sen lossar du bromsen å går bak snabbt å känner om de är någon som ligger på, den sidan kräver upp smörjning..
du kan ju hissa upp bilen i baken å sen drar du bromsen å kollar så bakhjulen är nypta, sen lossar du bromsen å går bak snabbt å känner om de är någon som ligger på, den sidan kräver upp smörjning..
Inofficiell scorpio expert 
-
Hallaga
- Erfaren
Du är en klippa! Nu vet jag vad som ska göras i helgen (hoppas jag), vi får väl bara hoppas på att det inte blir så jä*la kallt.fordmaffian skrev:Fördröjning i återgången av wiren/bromsen tyder de ju på så någonstans kärvar de ju så att wiren inte går snabbt tillbaka.. jag hade satsat först på vänster bak först, iom att den är mest utsatt för salt stänk osv.. behöver ju inte vara båda 2 oken som kärvar utan bara ett ok..
Tack för alla tips, nu har jag nåt att gå på. Jag skriver nog ner ett par rader här sen om hur det gick.
Nu är det dags att släcka ner.....ha det fint!