Mondeo 2,2 disel Bra eller??
-
sweman71
Mondeo 2,2 disel Bra eller??
Har kollat lite på 2,2 diseln 05-07 gamla modellen, är motorerna bra eller?
är det samma låda som i v6 orna 6vxl för jag tror att alla 6vxlade är samma. både st220 o vanliga 2.5. hur är diseln att dra med? är det kamrem eller? vad drar den i praktiken?
lite nyfiken...mvh
är det samma låda som i v6 orna 6vxl för jag tror att alla 6vxlade är samma. både st220 o vanliga 2.5. hur är diseln att dra med? är det kamrem eller? vad drar den i praktiken?
lite nyfiken...mvh
-
Mk1 RS2000
- Veteran
- Namn: Mikael Kosunen
- Kör: Ford,Volvo,Mazda
Ja, var ska jag börja...
Jag köpte en 07:ans 2.2tdci och det är klart den bästa bilen jag någonsin har ägt.
Sitter kamkedja i den vet ej hur den håller.
Jag har chippat min och den är helt outstanding att dra med.
Ca. 175hk och 420Nm. Rena lastbilen i vrid.
Kör man som en kärring så drar den runt 0.55/mil enligt färddatorn men så billig är den inte i praktiken det är närmare 0.65/mil men det ser jag absolut inte som ett problem.
Sen att det är en "miljö"-diesel så är skatten billig på den (4400kr/år) som man kan jämföra med en D5 V70 som kostar upp emot 8200kr beroende på om den är 4-hjulsdriven, automat eller manuell.
Sen om man bara har B-kort får man ju inte dra mer än 1310kg vilket är lite men har man E-kort får man dra 1800kg.
Det jag har haft problem med på min bil är EGR-ventil, Packbox främre på vevaxeln och förarbältet som har fransat sig.
EGR:en är elektriskt styrd och kan "hänga sig" och en ny kostar 1100kr på ford. Men jag plockade isär min och rengjorde den grundligt och rengjorde elkontakterna. Sen lite kontaktfett så funkar det igen.
Packboxen kostade 191kr plus moms. fick tillverka ett verktyg för att vrida in det nya.
Bältet är lite väl dåligt i slitsynpunkt men jag beställde ett nytt idag och det gick på 1061kr plus moms.
Kan tillägga att min bil har gått 12500mil och är i väldigt bra skick i övrigt.
Inte mycket att klaga på.
Så hittar du en fin bil med servicehistorik så skulle jag köpa.
Jag köpte en 07:ans 2.2tdci och det är klart den bästa bilen jag någonsin har ägt.
Sitter kamkedja i den vet ej hur den håller.
Jag har chippat min och den är helt outstanding att dra med.
Ca. 175hk och 420Nm. Rena lastbilen i vrid.
Kör man som en kärring så drar den runt 0.55/mil enligt färddatorn men så billig är den inte i praktiken det är närmare 0.65/mil men det ser jag absolut inte som ett problem.
Sen att det är en "miljö"-diesel så är skatten billig på den (4400kr/år) som man kan jämföra med en D5 V70 som kostar upp emot 8200kr beroende på om den är 4-hjulsdriven, automat eller manuell.
Sen om man bara har B-kort får man ju inte dra mer än 1310kg vilket är lite men har man E-kort får man dra 1800kg.
Det jag har haft problem med på min bil är EGR-ventil, Packbox främre på vevaxeln och förarbältet som har fransat sig.
EGR:en är elektriskt styrd och kan "hänga sig" och en ny kostar 1100kr på ford. Men jag plockade isär min och rengjorde den grundligt och rengjorde elkontakterna. Sen lite kontaktfett så funkar det igen.
Packboxen kostade 191kr plus moms. fick tillverka ett verktyg för att vrida in det nya.
Bältet är lite väl dåligt i slitsynpunkt men jag beställde ett nytt idag och det gick på 1061kr plus moms.
Kan tillägga att min bil har gått 12500mil och är i väldigt bra skick i övrigt.
Inte mycket att klaga på.
Så hittar du en fin bil med servicehistorik så skulle jag köpa.
-
eing9911
- Nybörjare
- Namn: Henrik Olsson
- Kör: Mondeo 2,2 TDCI HGV
Jag köpte min -05:a i somras och den har funkat bra tills nu. Egentligen funkar den nu också förutom att motorstyrningslampan tänder under kraftig acc nu när det är svinkallt (-25 och kallare) och jag tror att det det beror på att dieselvärmaren INTE fungerar och det verkar va ett standardfel på dem. Jag är dock nöjd med den hittills ändå för den går billigt och är skön att åka i. Jag har för övrigt en Ghia X. Den är inte chippad och kommer inte att chippas heller då vevstakarna tydligen inte gillar det i längden. Kraften räcker till tycker jag och den är bra som dragbil. Jag kör i stort sett bara landsväg och har haft ner den till 0,41, men då var det extrem fiskörning (max 80 km/h) men normalt så ligger den på 0,5 - 0,6 om man kör efter hastighetsbegränsningarna. Färddatorn visar ännu mindre men om man räknar ut förbrukningen manuellt varje tankning så blir det dessa siffrorna.
Det kan tydligen va problem med spridarna på dessa och som sagt tillsatsvärmaren, annars verkar de va hyffsat problemfria (ta i trä).
Full servicehistorik är dock väldigt viktigt på dessa.
Det kan tydligen va problem med spridarna på dessa och som sagt tillsatsvärmaren, annars verkar de va hyffsat problemfria (ta i trä).
Full servicehistorik är dock väldigt viktigt på dessa.
-
Mk1 RS2000
- Veteran
- Namn: Mikael Kosunen
- Kör: Ford,Volvo,Mazda
- Mullis
- Legend
- Namn: Daniel Andersson
- Kör: Bil, kanske
En som kört med trimbox på sin 2,2 har fåt lite dieselfukt ifrån en insprutare. Finns mer om du söker i Underforumen i denna tråd...
Är väldigt nöjd med min Titanium -05a...
Är väldigt nöjd med min Titanium -05a...
MVH // Mullis
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...
Tekniker & Allt i allo... "Nothing impossible"
Är numer med i 1000-inläggsklubben!
Kör: Mondeo Titanium TDCi -05, Japan & 1.9 MW slipmaskin...