Riktpris bromsbyte
- Mr C
- Veteran
- Namn: Christoffer
- Kör: Mondeo 3.0
- Medlemsnummer: 179
Riktpris bromsbyte
Har bokat service hos Kindvalls. Ska bl a byta bromsklossar. Fick prisuppgift på 1800 + 1500=3300 kr för byte runt om. Är detta OK? Lät lite dyrt tyckte jag.
-
Torqueflite
-
Offsider
- Nybörjare
- Namn: Robin Dohlk
- Kör: Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS -98
Att byta belägg är, enligt min mening, en av de lättare operationer rent tekniskt som man kan göra på bilen. Det är inte alls svårt.
Men, om ingen någonsin har fibblat med bromsarna på bilen tidigare, så är det jäkligt skönt att lämna bort ett jobb som detta då bultarna har en förmåga att sitta som berget. Speciellt om bilen har några år på nacken.
Om man gör det själv så är det nästan ett måste med sexkantig hylsa. Gärna med halvtums infattning så att man kan använda teleskopskaftet som man använder vid däckbytet. En tving är helt suveränt bra att ha, för att på ett relativt enkelt sätt tvinga in kolven (som man såklart smörjer upp ordentligt innan) som trycker på beläggen igen. Bra fetter är en självklarhet.
Edit: Håller med Peter i följande inlägg att man bör ha ett hum om vad man håller på med, förstås. Bromsarna är det viktigaste på bilen, och dessa måste funka prickfritt. Men om man har någon med sig som har gjort detta förut, så vågar jag påstå att det går som en dans.
Men, om ingen någonsin har fibblat med bromsarna på bilen tidigare, så är det jäkligt skönt att lämna bort ett jobb som detta då bultarna har en förmåga att sitta som berget. Speciellt om bilen har några år på nacken.
Om man gör det själv så är det nästan ett måste med sexkantig hylsa. Gärna med halvtums infattning så att man kan använda teleskopskaftet som man använder vid däckbytet. En tving är helt suveränt bra att ha, för att på ett relativt enkelt sätt tvinga in kolven (som man såklart smörjer upp ordentligt innan) som trycker på beläggen igen. Bra fetter är en självklarhet.
Edit: Håller med Peter i följande inlägg att man bör ha ett hum om vad man håller på med, förstås. Bromsarna är det viktigaste på bilen, och dessa måste funka prickfritt. Men om man har någon med sig som har gjort detta förut, så vågar jag påstå att det går som en dans.
Robin
Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS - 98
Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS - 98
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Jo nog kan det vara klokt att tänka till innan man nu tänkt sig uföra detta arbete själv och om viss kunskap krävs och sådan säkerhets detalj bromsar ändå är, men annars är det som redan nämt i regel inte allt för komplicerat och om man sedan utför dessa moment i lugn takt.
Alternativt finns där mindre oberoende verkstäder att anlita om man vill det och för dessa jobb kan med dom flesta i regel med ge fasta priser på,,,
Alternativt finns där mindre oberoende verkstäder att anlita om man vill det och för dessa jobb kan med dom flesta i regel med ge fasta priser på,,,
-
Fred
Tycker du skall pruta
Tycker du skall pruta på extraarbetet/ klossbytet. Dom ska ju ändå ta av hjulen när dom kollar bromsarna enligt seviceåtgärderna (om dom e seriösa). Bilen e redan inkörd och upphissad. Så pruta bort 750-1000kr på hela bromsjobbet. Dom kommer ändå att tjäna bra på bromsjobbet.
Att verkstäder har fasta priser på arbete för vissa arbete är fel, tycker jag.
Det betyder att en tekniker "på pappret" har dragit ihop 12 timmar under ett normalt dagspass.
Dom borde ta betalt för den tid det tar ( och ha takpriser om dom och/eller kunden vill)!!
Eller rättare sagt det är vi kunder borde som ska ryta till.
Man gnäller när dom höjer priset på öl, mjölk och bensin.
När dom höjer bilskatten eller vid dyra verkstadsbesök, då e vi ganska tysta.
Att verkstäder har fasta priser på arbete för vissa arbete är fel, tycker jag.
Det betyder att en tekniker "på pappret" har dragit ihop 12 timmar under ett normalt dagspass.
Dom borde ta betalt för den tid det tar ( och ha takpriser om dom och/eller kunden vill)!!
Eller rättare sagt det är vi kunder borde som ska ryta till.
Man gnäller när dom höjer priset på öl, mjölk och bensin.
När dom höjer bilskatten eller vid dyra verkstadsbesök, då e vi ganska tysta.