mondeo - vibrationer i bromspedalen?
-
jjugga
- Erfaren
- Namn: Jörgen
- Kör: mondeo st220 - 04
mondeo - vibrationer i bromspedalen?
Hej
Jag undrar, det är så att jag har börjat få en hel del vibrationer i bromspedalen. Har det att göra med att man har skeva bromsskivor?
Har nya bromskivor och klossar fram men bak är det inte bytt på länge verkar det som.
Jag undrar, det är så att jag har börjat få en hel del vibrationer i bromspedalen. Har det att göra med att man har skeva bromsskivor?
Har nya bromskivor och klossar fram men bak är det inte bytt på länge verkar det som.
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Inte hemma på dessa nyare mondeo, men i regel är det inga konstigheter med detta mer än att bromsoken och eventuellt okfärste behöver demonteras fram som baktill, mekar man sedan lite med sin bil kan det klart vara värt att satsa på en passande reparartionshandbok som tex Biltema har en för runda 250:-.
-
Offsider
- Nybörjare
- Namn: Robin Dohlk
- Kör: Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS -98
Rent tekniskt så är det inte sådär jätteavancerat att byta skivor själv. Om man har någon kunnig kompis som kan tala om hur man ska göra så kan man byta även om tummen råkar vara något centrerad i näven. För bromsar är bromsar, superviktiga, och om man inte har en aning om vad man gör så bör man kanske leja bort jobbet.
De gånger jag själv har bytt så brukar det, extremt kortfattat, bara vara att hissa och säkra bilen, lossa hjulen, lossa bromsoken och ta bort den gamla skivan. Skivan kan sitta fast rätt så hårt, då skruvar man i två skruvar i de gängade hålen som borde finnas på skivan så lossnar den till slut. Tryck dit den nya skivan och montera tillbaka allt.
När allt ändå är loss, passa på att serva oken så slipper du onödiga problem i framtiden. Hör efter med reservdelsaffären vilka smörjmedel du behöver.
De gånger jag själv har bytt så brukar det, extremt kortfattat, bara vara att hissa och säkra bilen, lossa hjulen, lossa bromsoken och ta bort den gamla skivan. Skivan kan sitta fast rätt så hårt, då skruvar man i två skruvar i de gängade hålen som borde finnas på skivan så lossnar den till slut. Tryck dit den nya skivan och montera tillbaka allt.
När allt ändå är loss, passa på att serva oken så slipper du onödiga problem i framtiden. Hör efter med reservdelsaffären vilka smörjmedel du behöver.
Robin
Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS - 98
Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS - 98