Vibration i framvagnen Mondeo 2003

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Jeppe@
Nybörjare
Namn: Jeppe I
Kör: ST220

Vibration i framvagnen Mondeo 2003

Inlägg av Jeppe@ »

Hej,

Jag har problem med min Mondeo 2003 då den vibrerar vid inbromsning.

Det som jag har gjort hittills är bytt alla skivor samt belägg, bytt till sommardäck, mätt upp dom nya skivorna. Kollat efter glapp i framvagnen.

Vibrationerna uppkommer bara vid broms och jag tror det är fram för om jag drar i handbromsen så får jag inga vibrationer. Vibrationerna är i både ratt och bromspedal.

Är det något kända fel som man ska kolla.

Skivorna fram diffar cirka 200 delar av en millimeter, är det ok?

Mvh
Jeppe

Offsider
Nybörjare
Namn: Robin Dohlk
Kör: Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS -98

Inlägg av Offsider »

Jag hade själv problem med vibrationer när jag bromsade en gång i tiden. Mina stabilisatorstag var slut och vibrationerna upphörde när jag bytte dessa. Jag hade även lite rattburr vid motorvägsfart...
Robin
Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS - 98

Jeppe@
Nybörjare

Inlägg av Jeppe@ »

Okej tackar för svaret.

Hade du bara vibrationer? för det vanliga när man dåliga stabilisatorstagen är väll att man har missljud också.

//Jeppe

Offsider
Nybörjare

Inlägg av Offsider »

Nej, jag hade inga missljud som berodde på stabilisatorstagen.

Jag hade ett klonkande ljud, som försvann när jag bytte bromsbelägg. Ett av de gamla satt inte ordentligt på plats, och oket var inte i toppform vilket gjorde att belägget låg och slamrade så att det hördes då jag körde över gupp och ner i gropar i låga farter.
Robin

Jeppe@
Nybörjare

Inlägg av Jeppe@ »

Tack för svaren

Kunde du se på stagen att dom var slitna eller var dom glappa? Jag kände på mina igår men dom glappar igen däremot så känns lederna ganska flexibla och dom går att röra på, alltså dom är inte stumma.

//Jeppe

Offsider
Nybörjare

Inlägg av Offsider »

Nej, jag kunde inte känna att hjulen glappade alls. Inte ens när bilen var upphissad. Jag tog helt enkelt en chansning då stabilisatorstag inte är så dyra.

När jag hade tagit av de gamla stabilisatorstagen så kände man att de var rätt så trötta. Man ska kunna ändra vinkel på fästena, till stagen, men det kräver en del muskelkraft på nya stag. På de som jag tog bort så kunde jag flytta runt fästena med tumme och pekfinger, och ett glapp kunde anas dessutom.
Robin

Skriv svar