AC bekymmer.

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Kajander

AC bekymmer.

Inlägg av Kajander »

Hej. Jag har en mondeo 2.5 V6 2002:a.
Har haft den i två år och har haft samma bekymmer med ac:n sedan dess,
den kylde inte från början men har fyllt vätskan så kylningen funkar likaså värmen. Det som är problemet är att när man har åkt en bit så immar rutorna igen om man kör den på Auto läge så man får köra på max på rutan för att få bort imman, sedan kan man ha den på 20.C och helt plötsligt blir det tok varmt, om man då sänker 0.5.C så blir det jätte kallt istället. Den kan även ligga stabilt ett tag men när man åkt en 30 min så tappar den bara värmen och det blir as kallt.

Är det någon som har några bra tips eller är det bara att betala dyra pengar för att undersöka på verkstaden?

Tacksam för hjälp.
//Kajander

lmba
Nybörjare
Namn: Macke B
Kör: ST 220 -06

Inlägg av lmba »

Hej Kajander.

Har samma bekymmer med min St220-06.
Inte att rutan immar igen men att den inte kyler annat än när man kör ner den på "min". Likaså kan det vara kallt i bilen och värmen kommer inte förrän man vrider på ordentligt. Är det 15grader i bilen och AC:n står på 21 så kommer värmen väldigt sakta, det är inte förrän man vridit upp till 24-25 som värmen kommer.

Mycket märkligt problem, jag trodde först att kylvätskan var slut men eftersom den kyler vid "min" så kan den knappast vara slut.

Sitter det nån "termostat" som kan ha fått spelet på bilen?

/lmba

Offsider
Nybörjare
Namn: Robin Dohlk
Kör: Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS -98

Inlägg av Offsider »

Att värmen inte kommer som den ska, när man har ACC i bilen kan bero på flera saker har jag sett på olika märkesforum.

De "billigaste" orsakerna som jag har sett att bilägare drabbats av, är att det är fel på termostaten. Eller att det har kommit smuts i systemet, exempelvis att något rör har ärgat, som därmed slaggar igen i exempelvis termostathuset vilket förhindrar det varma kylarvattnet att flöda som det är tänkt. Och därmed kan värmen i kupén sjunka eftersom inget varmvatten kommer till värmepaketet när termostaten är fullt öppen och kylarvattnet flödar runt i systemet.

Att kolla om termostaten funkar är relativt enkelt och billigt, koka den i en kastrull så ser man om den öppnar sig eller inte.

Andra, vissa Citroen-ägare exempelvis, har haft problem med att den yttre temperaturmätaren är trasig och detta har påverkat systemet som drar ner värmen i kupén. (jag vet dock inte om systemet fungerar likadant på Ford)

Jag har själv ingen erfarenhet av ovanstående, det är bara saker jag sett och läst.
Robin
Mitsubishi Galant SW 2.0 GLS - 98

granada
Veteran
Namn: Benni Karlsson
Kör: Ford Kuga 2020 , Ford Focus 2009 , FORD Mustang 2006 V 6
Medlemsnummer: 168

Inlägg av granada »

Kupefiltret bör också vara OK.

unclebans
Veteran
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av unclebans »

Jag rengjorde vad jag tror är min sensor i kupén och efter det blev det som att allting var mer exakt. Sitter något till höger under ratten i panelen. Ett mindre galler stort som en enkrona. Min var helt täckt med damm...aldrig fel att testa i alla fall.

Kajander

sensor

Inlägg av Kajander »

Det sitter ett likadant galler vid takluckan? Är det samma typ av sensor?
Och hur får man loss det, det brukar tendera i att man har sönder skiten i mitt fall?

Skriv svar