Delar till Mondeo 4WD -96??
-
Magnus S
Delar till Mondeo 4WD -96??
Hej, en stilla frågan till er som har en fyrhjulsdriven mondeo, om det nu finns nån kvar, jag kan inte hitta några för fyrhjulsdriften unika reservdelar längre, inte ens Ford har dom nu. De säger att det inte lönar sig att ha de delarna längre då de knappt kände till att det fortfarande fanns nån mondeo 4wd kvar. Å nu har ena hjullagret gjort sitt och ena länkarmsfästet rostat sönder där bak så ena hjulet är alldeles löst och skevt.
Vad tror ni, finns det nånstans där man kan få tag på delar eller är det bara å försöka sälja bilen som reservdelsbil? Är nu tvungen att köra volvo 745 som bruksbil å det är rätt trist när man är van vid mondeo 4wd
Vad tror ni, finns det nånstans där man kan få tag på delar eller är det bara å försöka sälja bilen som reservdelsbil? Är nu tvungen att köra volvo 745 som bruksbil å det är rätt trist när man är van vid mondeo 4wd
Låter som en enkel fix.
Känner ett företag i Västerås som kan tillverka en ny del till dig om du kommer in med en hel.
Lagret kan du bara byta till något annat lager med samma specifikationer. Möjligt att samma lager till en vanlig MK2 fungerar eller till en MK3, då MK3-chassit i Jaguaren har 4-hjulsdrift?
Känner ett företag i Västerås som kan tillverka en ny del till dig om du kommer in med en hel.
Lagret kan du bara byta till något annat lager med samma specifikationer. Möjligt att samma lager till en vanlig MK2 fungerar eller till en MK3, då MK3-chassit i Jaguaren har 4-hjulsdrift?
-
lanneman
- Erfaren
- Namn: Jan Landstedt
- Kör: Mondeo 4x4 Si kombicoupé -95, Mondeo 4x4 clx kombi -95, Mondeo RS kombi.
4x4
Jag åkte tidigare en mondeo kombikupé Si 4x4 -95 (24000mil) med dåliga bakre hjullager och ringde ford och fick mej ett gott skratt. Dom ville ha 7781kr/st för lagren och över 6000 för ett avgassystem. Jag hittade lagren på en tysk webbshop(tyvärr finns inte företaget längre) för ca. 750kr/st + frakt 150kr, avgassystemet byggde jag själv med ljuddämpare från en tvåhjulsdriven och lite lösa rördelar. Den bilen har jag nu som reservdelsbil då den är för rostig under för att klara en besiktning. Jag åker nu en mondeo kombi clx 4x4 (21000mil) som det lokala vattenverket haft som jourbil, det innebär att den är väldigt välservad och vältvättad osv. så den är väldigt rostfri. Däremot ser den ganska ful ut bucklig och sliten inredning. Det är svårt med delar men hjullager kan du hitta på http://www.chassit.se , jag är väldigt nöjd med min mondeo förutom att jag tycker dom är lite högljudda i motorvägsfart + att vissa bitar är svårmeckade har nyligen bytt både startmotor och vattenpump inga roliga jobb alls.
-
Magnus S
-
Peter H
- Legend
- Namn: Peter Hallgren
- Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
- Kontakt:
Vad det gäller lager till denna modell med 4x4 så har iaf Meca lager fram för runt 600:- och lagersats bak för 1200:-, så för den delen skall det inte vara några problem med att hålla dessa fåtal modeller kvar i liv.
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?Bra ... yType_ID=1
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72