Ford Mondeo ST200-tråd
- Keller
- Legend
- Namn: Simon Keller
- Kör: Probe GT, Focus ST250, P100 x2
- Medlemsnummer: 190
- Kontakt:
Ford Mondeo ST200-tråd
Hej alla ST200 ägare!
Tänkte vi kunde ha en samlingstråd för oss som kör ST200.
Det är ju ingen dussinbil direkt.
Enl. statestik finns det ca 40 st svensksålda plus några importerade minus några kvaddade.
Jag har ju gjort rätt mycket på min sedan så mycket har jag koll på när det gäller just ST200.
Motor har jag aldrig skruvat med förutom kopplingsbyte.
Men jag vet att t.ex Ussi har plockat sär sin och byggt turbo (dock har han använt en SEA motor).
Där är t.ex rätt stora skillnader internt på en SEA (vanliga 170hk V6) och SGA (St200 V6).
Kan fylla på lite mer senare då jag har fått en jättefin säljbroschyr från J_P som avser ST200
Tänkte vi kunde ha en samlingstråd för oss som kör ST200.
Det är ju ingen dussinbil direkt.
Enl. statestik finns det ca 40 st svensksålda plus några importerade minus några kvaddade.
Jag har ju gjort rätt mycket på min sedan så mycket har jag koll på när det gäller just ST200.
Motor har jag aldrig skruvat med förutom kopplingsbyte.
Men jag vet att t.ex Ussi har plockat sär sin och byggt turbo (dock har han använt en SEA motor).
Där är t.ex rätt stora skillnader internt på en SEA (vanliga 170hk V6) och SGA (St200 V6).
Kan fylla på lite mer senare då jag har fått en jättefin säljbroschyr från J_P som avser ST200
/Keller
Ford Focus ST250 -18 "Pärlan"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Jojo
- Erfaren
- Namn: John F.
- Kör: Mondeo st200 -00
st200 tråd bra.
Synd att så få nappar, men är vi bara 40 st så är det inte så konstigt kanske.
- Colding
- Veteran
- Namn: Rasmus Christensen
- Kör: Golf GL mk1, BMW 2002 Touring
- Medlemsnummer: 245
Min farsa köpte en svart kombi med tonade rutor när dem dök upp, och min farbror köpte samtidigt en blå coupé! Så där är två hehe.. båda såldes 2004 dock. Det mest intressanta han gjorde med den var att plocka bort varvstoppet vid ett tillfälle, den både lät och gick rätt friskt högre upp 
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Inte illa.Colding skrev:Min farsa köpte en svart kombi med tonade rutor när dem dök upp, och min farbror köpte samtidigt en blå coupé! Så där är två hehe.. båda såldes 2004 dock. Det mest intressanta han gjorde med den var att plocka bort varvstoppet vid ett tillfälle, den både lät och gick rätt friskt högre upp
Har du några bilder på dom?
Jag saknar att äga en Blå Coupé. Sen har ajg haft alla versionerna
Såg roligt ut på uppfarten med en blå kombi och en blå sedan i somras
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Colding
- Veteran
Den enda bild jag känner till att jag haft är en riktigt dålig bild tagen framifrån på natten.. Minns att bilden fick namnet "svart som natten" hehe.. 15 bast och ung och dumKeller skrev:Inte illa.
Har du några bilder på dom?
Jag saknar att äga en Blå Coupé. Sen har ajg haft alla versionerna
Såg roligt ut på uppfarten med en blå kombi och en blå sedan i somras
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Stämmer bra. Dom är väldigt ovanliga överlag i rött.Colding skrev:Den enda bild jag känner till att jag haft är en riktigt dålig bild tagen framifrån på natten.. Minns att bilden fick namnet "svart som natten" hehe.. 15 bast och ung och dumMinns en gång då jag åkte med en kamrat i hans Impreza WRX -02a. Väntade in farsan som skulle till jobbet och tog en rullande start på ettan båda två, blev mäkta förvånad då sexans ylande överöstade imprezans boxer 4:a
Har jag fel om jag hört att klarröda ST200an med baklucka tillverkades i lägst antal?
Många blir förvånad över hur bra tryck där faktikst är i en ST200.
En kompressor hade inte varit fel dock.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Colding
- Veteran
hehe en kompressor hade absolut inte varit fel! Tog en snabb diskussion med min far om varvstoppet på hans dåvarande ST. Enligt personen som tog bort varvtalsspärren på hans bil, vars namn jag låter bli att nämna här, skulle mondeon klara 8500+ med lite tur hehe, men för säkerhetsskull höjdes hans varvtal till 8300 för en god marginal.
Tydligen blev det en enormt stor skillnaden på bilen. Först och främst gjorde den äntligen 100kmh på andra växeln, där den original bara gör 98kmh va? (dvs ungefär 60mph) Original upplevde han den som att det fanns så mycket mer att ta av när varvstoppet slog in, vilket visade sig väldigt rätt då den spättade på ännu bättre hela vägen till 8300 efter flytten
Tip of the day! 
Tydligen blev det en enormt stor skillnaden på bilen. Först och främst gjorde den äntligen 100kmh på andra växeln, där den original bara gör 98kmh va? (dvs ungefär 60mph) Original upplevde han den som att det fanns så mycket mer att ta av när varvstoppet slog in, vilket visade sig väldigt rätt då den spättade på ännu bättre hela vägen till 8300 efter flytten
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
hmm.. intressant..Colding skrev:hehe en kompressor hade absolut inte varit fel! Tog en snabb diskussion med min far om varvstoppet på hans dåvarande ST. Enligt personen som tog bort varvtalsspärren på hans bil, vars namn jag låter bli att nämna här, skulle mondeon klara 8500+ med lite tur hehe, men för säkerhetsskull höjdes hans varvtal till 8300 för en god marginal.
Tydligen blev det en enormt stor skillnaden på bilen. Först och främst gjorde den äntligen 100kmh på andra växeln, där den original bara gör 98kmh va? (dvs ungefär 60mph) Original upplevde han den som att det fanns så mycket mer att ta av när varvstoppet slog in, vilket visade sig väldigt rätt då den spättade på ännu bättre hela vägen till 8300 efter flyttenTip of the day!
Jo att den gör precis under 100km/h på 2an har jag fått erfara under många streetrace.
Jag är fktiskt lite stolt över att min sedan, som dessutom var nedtyngd med dämpmattor, körde jämt mot en 206RC.
Hon kunde dra peggan längre på växlarna än vad jag kunde men ajg tog henne i starten varje gång tackvare coiloversarna. Bilen satte ju inte sig i starten (och utan antispinn).
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Colding
- Veteran
Oh jämt mot en 206RC är inte illa
Ja lite längre växlar är alltid välkommet! Du kan alltid höra dig för på en fordverkstad om de kan höja det, och om inte får du höra av dig så kan jag ge dig namnet på dem som gjorde det på farsans ! Om det nu är något av intresse hehe
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Låter intressant, helt klart. Funderar på att köpa en såndär Blue-fin sen.Colding skrev:Oh jämt mot en 206RC är inte illaJa lite längre växlar är alltid välkommet! Du kan alltid höra dig för på en fordverkstad om de kan höja det, och om inte får du höra av dig så kan jag ge dig namnet på dem som gjorde det på farsans ! Om det nu är något av intresse hehe
Fick ju byggt avgas hos Ray metallfabriker förra sommaren.
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"
- Colding
- Veteran
aah det kan ju alltid vara något faktiskt.. tänkt det till min Focus också men åker förmodligen över till England och mappar där direkt, om inte någon i Sverige tar sig ann det..
Hoppas vi ses på en banträff eller liknande i sommar, jag skulle älska att höra bilen med annat än originalsystem! 
BMW 2002 Touring '72
VW Golf GLS '83
VW Golf GLS '83
- Keller
- Legend
- Kontakt:
Tanken är att försöka ta mig till Mantorp (årets första banträff).Colding skrev:aah det kan ju alltid vara något faktiskt.. tänkt det till min Focus också men åker förmodligen över till England och mappar där direkt, om inte någon i Sverige tar sig ann det..Hoppas vi ses på en banträff eller liknande i sommar, jag skulle älska att höra bilen med annat än originalsystem!
Den mullrar på fint, tydligen rätt mycket om man ser folks reaktion när man kör i stan
/Keller
Ford P100 -90 "Pickis"
Ford P100 -90 "Pickis"