Mondeo -05 trögväxlad

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Labra
Nybörjare
Namn: Lasse B
Kör: Mondeo 2,0 HGV -05

Mondeo -05 trögväxlad

Inlägg av Labra »

Hej,

Jag har en Mondeo 2,0 HGV -05 som är mycket trögväxlad efter att den varit parkerad. Har hänt att ettan varit trög att få i även när man kört en bit. Bilen har gått snart 20000 mil.
Problemet märks i första hand om bilen varit parkerad med växel i. När jag startar den är det svårt att få i t.ex backen. Efter att med mer eller mindre våld växlat mellan ettan och tvåan ett par gånger går det bra. Det känns även som att bilen drar något när jag försöker lägga i växeln. Om jag står på plant underlag börjar bilen rulla lite bakåt om jag försöker tvinga i backen. Som om den inte kopplat ur riktigt.
Om jag parkerar bilen i friläge med dragen p-broms är det inga som helst problem utan den går att växla som vanligt. Den känns inte helt 100% att växla när man kör men det är sällan några problem,
Är det någon som varit med om något liknande eller känner igen symptomen?

//L

unclebans
Veteran
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av unclebans »

Utifrån din beskrivning skulle jag kolla dels att kopplingen inte är trasig, är den det kan det innebära att det inte riktigt friväxlat även om du trampar ner kopplingen. Alternativ två kan vara att växellådan har någon defekt del, har själv varit med om att synkringar gått i sönder och gjort att växling inte fungerat.

Labra
Nybörjare

Inlägg av Labra »

Det märkliga är att det inte är några som helst problem om den varit parkerad i friläge. Växlar hur lätt som helst. Inga skrapljud. Ingenting.
Den fungerar bra att köra som den är nu så länge jag kommer ihåg att lägga ur växeln när jag parkerar, men det känns som det förvärrats något den senaste tiden.
Byter ju hellre en koppling än växellåda men är beredd på att jag kanske får göra det ändå. Var länge sen jag var inne i en växellåda och rotade och tror inte jag tänker ge mig på att renovera denna själv:)

//L

robswe
Erfaren
Namn: Robin Svensson
Kör: Focus 1,6TDCi HGV

Inlägg av robswe »

Labra skrev:Det märkliga är att det inte är några som helst problem om den varit parkerad i friläge. Växlar hur lätt som helst. Inga skrapljud. Ingenting.
Den fungerar bra att köra som den är nu så länge jag kommer ihåg att lägga ur växeln när jag parkerar, men det känns som det förvärrats något den senaste tiden.
Byter ju hellre en koppling än växellåda men är beredd på att jag kanske får göra det ändå. Var länge sen jag var inne i en växellåda och rotade och tror inte jag tänker ge mig på att renovera denna själv:)

//L
Jag har samma problem på min.
Felet ligger antagligen i slavcylindern. Den har börjat ge vika. Vilket innebär att bilen inte frikopplar ordentligt. Man vill trycka kopplingen genom golvet för att se om det blir bättre....

En dyr reperation dock... Beroende på vart man går kan jag tänka mig.
Byta av slavcylindern å andra ting runtomkring skulle för mig kosta 14000.... :banghead:

Labra
Nybörjare

Inlägg av Labra »

Urk!!
Vad kan det vara som gör den reparationen så dyr? Sitter slavcylindern inne i kopplingskåpan och måste lådan ner?

//L

Labra
Nybörjare

Inlägg av Labra »

Hittade en slavcylinder på nätet nu. Sitter inne i kopplingskåpan så v.lådan måste ner...suck. Jaja...gilla läget då...:sad:

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

//L

unclebans
Veteran
Namn: Ban T.
Kör: Mondeo 2001

Inlägg av unclebans »

Förmodligen går det att få fixat för billigare peng än 14'. Har själv bytt koppling hos verkstad, landade på runt 10'. Inte samma bil men ungefär samma jobb.

Labra
Nybörjare

Inlägg av Labra »

Får bli ett helgjobb någon gång framöver. Känns riktigt okej att parkera med friläge i nu:)

//L

moose
Nybörjare
Namn: Björn
Kör: Focus 1,6TDCi -06 + 11b

Inlägg av moose »

Hur gick det med detta?

Skriv svar