Elfel till AC Mondeo-03

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
13 fordar
Nybörjare
Namn: Bertil Jonsson
Kör: Mondeo

Elfel till AC Mondeo-03

Inlägg av 13 fordar »

Hej!
AC fungerar ej på min Mondeo TDCI-03. Säkringen på 7,5 går så fort jag startar bilen. Har kollat Diodsäkringen(var får man tag på en sån?) som även den verkade väck. Bytte den mot en vanlig 30 som håller ännu. Har provat med instrument och det konstiga är att jag får jord på utgående från 7,5 säkringen, men bara när motorn är igång. Ingen jord där när jag tar bort 30-amperarn. Kopplade loss kontakten som sitter ovanpå kompressorn(finns det fler kontakter?) men det blev samma resultat. Det var en svart som gav gjord och en gröngul(tror jag) som inte gav något liv ifrån sig.
Finns det någon som har en aning om vad det kan vara som är fel?

robswe
Erfaren
Namn: Robin Svensson
Kör: Focus 1,6TDCi HGV

Inlägg av robswe »

Kan vara svårt med elfel men det första jag skulle göra är att inte använda 30 ampers säkring. Har du ett jordfel någonstans så kan det lätt börja brinna.

Börja med att kolla jordkablarna genom att mäta till olika ställen, tex andra spänningkablar... Sen kollar du andra sidan av säkringen. Allt detta ska göras med bilen avstängd. Av erfarenhet skulle jag nog koppla ur batteriet. Jordfel är alltid lättast att hitta med allt urkopplat. Så du inte har smygspänningar.

Sen kan det vara acn som börjar ge upp. Kanske någon av fläktarna som börjar bli dålig. Så kolla dom oxå.

Skriv svar