vibrationer och "klonk" i framvagn

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
sportsterdanne
Erfaren
Namn: Daniel Holmberg
Kör: Mondeo

vibrationer och "klonk" i framvagn

Inlägg av sportsterdanne »

bytte styrleder och skivor+belägg för 2 år sedan (biltema). vibrationer vid inbromsning kom ganska omgående, svarvade skivorna och ev. blev det lite bättre men det vibrerar fortfarande vid inbromsning.
nu är det så att jag kör knappt bilen själv, men nu har jag även märkt att det "klonkar" när man kör över gupp i låg hastighet och att jag har vibrationer vid gaspådrag i lite högre hastighet släper man gasen och rullar i samma hastighet avtar vibrationerna.

idag hade jag av hjulen och försökte lokalisera glapp i någon bussning men jag kunde inte se något uppenbart, jag kunde känna ett litet spel på fjäderbenen uppe vid lagrinden men jag vet inte om det ska vara helt stummt.

har läst runt här om att det kanske kan vara bekymmer med drivaxlarna, hur ser/känner man det ? kan man fetta in dom på plats eller måste man riva något ?

Mondeo kombi 2003, 10200mil

Stålis
Erfaren
Namn: Simon Ståhlman
Kör: Audi A3 e-tron

Inlägg av Stålis »

Tjena!

Klonket i framvagnen är troligtvis stabilisatorstaget som sitter mellan fjäderben och krängningshämmare. Jag har samma fel på min....

Hade precis samma fenomen på vår Focus att när man gasade på mellan 80-90kmh började det vibrera som fn och det var inre drivknuten som helt enkelt var utnött. Bytte till ny och sen var det lungt.

Kan inte säga att du har dessa fel men det är högst troligt, sen vilken sida felet sitter är en anna femma ;)

//Simon

sportsterdanne
Erfaren

tack för svaret.

Lyckades provocera fram klonket idag med hjälp av en bräda och ett underlägg, klonkar när jag "lyfter" i skärmen eller när jag trycker under tröskeln (var man monterar domkraften), men inte om jag trycker under hjälpramen.
jag ska be nogon om hjälp så jag kan känna och kolla samtidigt som man "klonkar" kunde inte kolla själv när jag gjorde det.
men klonket är iaf. på vänster sida.

kan man känna på drivknuten på något sätt ?

kallekulo
Nybörjare
Namn: J Jalnefur
Kör: Mondeo 03 v6

Klonk i framvangn

Inlägg av kallekulo »

Hade samma fel på min Mondeo 03.Bytte stabilisator stagen ( knarrstagen).
Ca 150:-/st på Biltema. Ca 1 tims jobb.
Lycka till.

sportsterdanne
Erfaren

Jag ska kolla nogrannare på dom stagen men jag kunde inte se något glapp i dom när jag bände med kofoten.

kallekulo
Nybörjare
Namn: J Jalnefur
Kör: Mondeo 03 v6

Inlägg av kallekulo »

Jag hade inte heller något glapp när jag bände i dom. Men när de väl va av
Gick det lätt att ploppa ur kulan ur leden.

sportsterdanne
Erfaren

Jag tror jag provar byta stab.stagen.
I värsta fall är det väl 3 fel stab stagen, drivaxeln och bromsskivan.

sportsterdanne
Erfaren

Idag införskaffades 2 st stab.stag Biltema.
Började med att byta på vänster sida passade samtidigt på att kränga av damasken och fetta in inre drivknuten.
skruvade ihop allt och sänkte ner den sidan och "klonket" var kvar när jag lyfte i skärmen.
hissade upp höger sida och och provade bända med kofoten på krängningshämmaren, tänkte till lite och provade även bända neråt, och där var klonket.
Jag tänkte aldrig på att bända både upp och ner förra gången.
nåväl bytte staget och fettade in inre drivknuten på den sidan också.

Klonket försvann och tror vibrationerna vid acc blev lite mindre, det lutar åt byte.

sportsterdanne
Erfaren

Vibrationerna vid acc. blev inte mindre kan jag nu konstatera efter en lite längre provtur.
finns det något universaltips för att kontrollera villken sida som är kass.
när jag fettade in så var det nästan slut fett på höger sida det känns som en liten indikation.

sportsterdanne
Erfaren

Uppdatering :

Jag har nu bytt framskivorna till Brembo och vibrationerna är borta vid inbromsning, tror jag håller mig borta från Biltemas bromsar framöver.

Nu till drivaxelbekymmret.
Har kollat länkar till Tyska Ebay brukar det funka bra att beställa därifrån ? min tyska är begränsad till enstaka ord från tyska vuxenfilmer :p så jag undrar om det brukar funka med engelska ?
Jag misstänker att det är höger sida finns det något bra sätt att kolla vilken det verkligen är ?
Är det någon sida som oftast racklar ?
Ska man byta stödlagret på den korta axeln också eller är det överkurs ?

Sen till själva bytet : kollar jag i Haynes boken jag har ser det lite omständigt ut, behöver man verkligen sänka ner underramen ?
Nån som kan slänga upp en liten beskrivning på hur man enklast går tillväga.
vad är det för hylsa till centrummuttern och villken torx är det till spindelleden ?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kan förmodligen vara lite varierande kvalité på bromsskivorna från Biltema även om jag för egen del bara har goda erfarenheter av dessa från säkert 20-talet bromskivor. Men med hört andra som faktiskt haft problem med dessa..

Gällande ebay också där för egen del uteslutande handlat från tyska diton som mest haft bästa fraktpriserna har det med samtliga köp funkat kanonbra med engelska faktiskt och dessutom för det mesta mycket snabba leveranser på ett par dagar hem till dörr.

Med reservation har jag byt drivaxlar på ett antal Mondeo MKI/II och där det oftast varit fråga om defekta drivknutar eller skeva drivaxlar och då för högersida den yttre drivaxeln. På någon har det varit slut lager på mellanaxeln (högersidan) denna brukar man kunna känna med händerna om den glappar.

Vidare gällande MKI/II har man iaf inte behövt sänka hjälpramen för byte av drivaxlar.

sportsterdanne
Erfaren

Höger drivaxel beställd från Tyskland nu håller jag tummarna att jag får grejerna och att det smidigt att byta och framförallt att det är rätt sida och att problemet sitter där.
Sjukt att tom. frakten från tyskland är billigare än inom sverige.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja då är du ju iaf en bra bit på väg till en lösning och som sagt även av egna många erfarenheter får tyska ebay har det funkat samtliga gånger och med rätt grejor osv.

sportsterdanne
Erfaren

Idag trillade drivaxeln in, 5 dagar från tyskland till norra Sverige är imponerande.

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det var som mesta jag hört/erfarit gällande frakten där annars ett par arbetsdagar gällt. Men det går väl uppför till dom norra delarna av landet,,, Så nu är det bara byta ut dessa då och hoppas det hjälper upp situationen då.

Skriv svar